DIGITAL SOLUTIONS IN TEACHING BUSINESS ENGLISH
DOI:
https://doi.org/10.32782/2410-0927-2025-22-14Keywords:
electronic textbook, electronic learning tools, information and communication technologies, interactive tasks, media files, hyperlinksAbstract
The article deals with the issue of digitalization of educational, educational and methodological literature while teaching English. The purpose of the study is to evaluate the effectiveness of using a business English e-practicum by nonlanguage major students in a distance learning format and to identify the most appealing tasks and material drawbacks for further improvement. The research involved third-year students of Kharkiv State Academy of Physical Culture, majoring in «Physical Culture and Sports», who chose a variable discipline – Business English. The research methods included analysis, synthesis, generalization, comparison, and a questionnaire survey covering 50 undergraduate students. The questionnaire contained both closed and open-ended questions regarding the experience of using the Practical E-Course «Business English» e-practicum. The study results showed that the majority of students positively evaluated the quality and convenience of the practicum. Eighty percent of respondents found the practicum materials useful, and 56% noted its high convenience. Audio and video materials received favorable feedback (96% of satisfied students). The main disadvantages included the limited interactivity of the Canva platform, the complexity of tasks for students with lower levels of English proficiency, and the need for more detailed instructions in Ukrainian. Based on the obtained results, it is suggested to improve the practicum by adding interactive elements, an active glossary to support lexical skills, and more diverse task formats. The collected data confirm the relevance of using digital tools in teaching business English and emphasize the importance of further developing digital educational resources to enhance student motivation and the overall effectiveness of the learning process.
References
Безуглий Д. Технологія створення електронного підручника із вбудованими інтерактивними аплетами. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2016. № 2 (8). С. 23–28.
Білоусова Л., Гризун Л. Науково-практичні аспекти створення і впровадження електронного підручника для вищої школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. Т. 28, №2. Doi: http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v28i2.657.
Бондаренко Т. В. Інтерактивні онлайн-словники для збагачення лексичного запасу у процесі вивчення англійської мови. Мова та мовлення: лінгвокультурологічний, комунікативний та дидактичний аспекти : матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ.конф., м. Кам’янець-Подільський, 9 квітня 2020 р. Кам’янець-Подільський, 2020. С. 192–194.
Гнатенко К.В., Коваленко Ю.М., Соїна І.Ю. Business Foreign Language. Методичні рекомендації з курсу «Ділова іноземна мова для студентів ХДАФК». Харків : ХДАФК, 2021. 105 с.
Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній професійній освіті. Модернізація професійної освіти і навчання:проблеми, пошуки і перспективи. Київ : Інститут професійно-технічної освіти НАПН України. 2011. Вип. 1. С. 41–50.
Криворучко І. Електронний посібник як інструмент формування дослідницької компетентності в умовах інформатизації освіти. Věda a perspektivy. 2023. № 11(30). С. 179–190.
Мадзігон В.В, Лапінський В.М, Дорошенко Ю.О. Педагогічні аспекти створення і використання електронних засобів навчання. Проблеми сучасного підручника. Київ : Педагогічна думка. 2003. Вип. 4. С. 70–81.
Про затвердження Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України / Наказ від 17.06.2008 N 537.
Семенов Є. К. Використання в підготовці педагогів професійного навчання соціальних мереж та освітніх платформ. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічногго університету. 2020. Вип. 43. С. 194.
Семенов Є. К. Тенденції розвитку електронних підручників в системі вищої освіти України. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2022. Вип. 63. С. 58–65.
Ткачук Г. В. Хмарні технології: аналіз, перспективи, реалізації. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. № 2 (122). С. 40–44.
Фіголь Н. Електронний навчальний посібник чи підручник: до проблеми визначення. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2012. № 733. С. 53–56.
Marchenko, O., Fedorenko, O., Kovalenko Yu., Pavlyk, O., Lukin, B. Influence of educational environment on the formation of skills among future professionals. Amazonia Investiga, 13(73), 2024. PP. 123-133. https://doi.org/10.34069/AI/2024.73.01.10
Yuliya Kovalenko Effective Techniques for Developing Advanced Vocabulary Skills in English Language. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні звʼязки. 2024. Вип. 44. С. 60–76 DOI: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2024-44-04