MANN AS A SOCIOCULTURAL CONSTRUCT IN THE PHRASEOLOGICAL PICTURE OF THE WORLD IN MODERN GERMAN

Authors

  • Oksana Zubach
  • Mariia Lozytska

Keywords:

phraseological unit, phraseological picture of the world, language personality, lingual and cultural space, sociocultural construct, nomination, intercultural communication

Abstract

The article focuses on the study of peculiarities of valuable marks for perception of male in the phraseological picture of the world in Modern German with the purpose of optimizing of the intercultural space. The social role of male in German lingual and cultural space is formed by history, traditions, ethnical characteristics. The specificity of the perception of male by the German language personality in the phraseological picture of the world on the semantic and pragmatic levels is analyzed. The national and cultural specificity of the German phraseology is discovered through the associative perception, informative and semiotic fillings within diachronic and synchronic analyses. In Modern German the sociocultural construct Mann clarifies the concept and value of male character and combines the intellectual, the spiritual and the strong lines and the ethnical characteristics of male in its demonstration and perception. The component Mann is a marker of the logic conceptualization of model of the German language personality in the intercultural communication in the categories lingual and cultural, social and individual, national and universal. The forming of national and cultural specificity of the phraseological units with the component Mann is based on the background knowledge which is in memory of lingual and cultural society. They document the historical, cultural, social and political experience of the native speakers. The connotative features are explicated in the phraseological units with Mann. They expose the stereotyping about the male regarding to the female, job, alcohols, power and free space. The dynamic side of his character is a form of demonstration of cognitive and emotive components through such elements: shyness, self-determination, indetermination, self-sufficiency, complacency, masculinity. The secondary nomination comes with identical gender and relevant using of component for ironic denotation of age and gender. The forming of cognitive model of sociocultural construct unifies its role in the cognitive picture of the world of the lingual and cultural society.

References

Алимурадов О. А. Красота в языке: гедерный и прагмалингвистический анализ комплиментарного речевого поведения / О. А. Алимурадов, М. А. Каратышова. – Пятигорск : СНЕГ, 2010. – 140 с.

Велика І. О. Ґендерні стереотипи в оцінних маскулінних номінаціях (на матеріалі німецької мови) / І. О. Велика // Studia Linguistica. – Київ, 2009. – Вип. 3. – С. 40–48.

Зубач О. Економічні реалії в сучасній німецькомовній картині світу / О. Зубач, С. Козак // Науковий вісник СНУ ім. Лесі Українки. Сер. Філологічні науки. – Луцьк, 2016. – № 5 (330). – С. 185–188.

Зубач О. Німецька мовна особистість у фразеологічній картині світу / О. Зубач, Я. Аджабі, О. Застровський // Науковий вісник СНУ ім. Лесі Українки. Сер. Філологічні науки. – Луцьк, 2017. – № 3(352). – С. 178–181.

Лозицька М. П. Національно-культурна специфіка латентного вираження гендеру в сучасній німецькій фразеології / М. П. Лозицька // International Scientific and Practical Conference „World Science“ (Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference "Scientific and Practical Results in 2016. Prospects for Their Development" (December 27 – 28, 2016, Abu-Dhabi, UAE)). – January 2017. – № 1(17). – Vol. 5. – P. 14–18.

Мартынюк А. П. Конструирование гендера в дискурсе / А. П. Мартынюк // Дискур как когнитивно-коммуникативный феномен / [Под общ. Ред. И. С. Шевченко]. – Харьков Константа, 2005. – С. 334–350.

Фісяк І. С. Комунікативні стратегії вживання фразеологічних одиниць на позначення міжособистісних відносин : (на матеріалі нім. мови) / Е.С. Фісяк // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. – Луцьк, 2012. – №6 (231). – С. 130–133.

Duden 11. Redewendungen. 2., neu bearb. u. aktual. Auflage / Duden 11. – Mannheim. Leipzig. Wien. Zürich : Dudenverlag, 2002. – 955 S.

Duden. 12. Zitate und Aussprüche. 2., neu bearb. u. aktuel. Auflage / Duden 12. – Mannheim. Leipzig. Wien. Zürich: Dudenverlag, 2002. – 960 S.

Published

2021-06-22

How to Cite

Zubach О., & Lozytska М. (2021). MANN AS A SOCIOCULTURAL CONSTRUCT IN THE PHRASEOLOGICAL PICTURE OF THE WORLD IN MODERN GERMAN. Current Issues of Foreign Philology, (8), 99–104. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2631