LINGUOCULTURAL AND ETHNOSPECIFIC VALUES OF GERMAN SOCIETY BY MEANS OF COGNITIVE SEMANTIC ANALYSIS OF COMMERCIAL ADVERTISING
Keywords:
text, advertising text, concept, linguocultural and ethnospecific values, cognitive semantic analysisAbstract
The article is devoted to the identification of linguocultural and ethnospecific values of German lingual society. The outline of the conceptual values has been carried out with the help of cognitive semantic analysis of commercial advertising texts, which are integral parts of today‟s communication. The concepts of “lingual world picture” and “conceptual world picture” have been analyzed and their differentiation has been carried out in the article. Conceptual values form the conceptual world picture, which affects the linguocultural and ethnospecific peculiarities of each nation. The content of the term “concept” has been outlined in the research paper, direct and non-direct verbalizers of the concepts, which form their nominative fields, have been pointed out. Texts of commercial advertising are divided into four groups: “Food and Beverages”, “Dishes and Appliances”, “Cosmetics and Perfumery”, “Vehicles”. Cognitive semantic analysis of advertising texts enabled the determination of conceptual values of German society. The key conceptual elements of commercial advertising have been defined and the conceptual field of commercial advertising has been formed in the article. It has been established that in certain groups of goods the same concepts are repeated. Concepts, which are duplicated in the investigated groups of advertising texts, belong to key linguocultural and ethnospecific mental entities of German speech community.
References
Вапіров С. Ю. Аспекти вивчення національної ментальності в мовній системі та художньому дискурсі / С. Ю. Вапіров // Нова філологія. – Запоріжжя : ЗДУ, 2002. – № 2 (11). – С. 5–11.
Гавриш М. М. Етноцінності у мовних картинах світу (німецько-українські мовні паралелі) / М. М. Гавриш // Наукові записки. – Вип. 153. – Серія: Філологічні науки. – Кропивницький : Видавець Лисенко В. Ф., 2017. – С. 420–424.
Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – М. : Наука, 1987. – 264 с.
Кубрякова Е. С. Язык и знание. На пути получения знаний о яыке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / Е. С. Кубрякова. – М. : Яз. славян. культуры, 2004. – 560 с.
Попова З. Д. Когнитивная лингвистика / З. Д. Попова, И. А. Стернин. – М. : ACT “Восток–Запад”, 2007. – 226 с.
Приходько А. М. Концепти і концептосистеми в когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики : моно-графія / А. М. Приходько. – Запоріжжя : Прем‟єр, 2008. – 332 с.
Прохорова П. В. Антропоцентрипетальні концепти як домінанти німецькомовної картини світу : моно-графія / П. В. Прохорова. – Мелітополь : ТОВ “Колор Принт”, 2014. – 162 с.
Токарев Г. В. Дискурсивные лики концепта : монографія / Г. В. Токарев. – Тула, 2003. – 108 с.
Brigitte. – 2016. – № 11. – 128 s.
Freundin. – 2016. – № 23. – 208 s.
Für Sie. – 2016. – № 26. – 154 s.
Google Bilder [Electronic Ressource]. – Access mode : https://www.google.com/imghp?hl=de
Nuss B. Das Faust Syndrom. Ein Versuch über die Mentalität der Deutschen / B. Nuss. – Bonn ; Berlin : Borvier, 1992. – 213 s.
Potter D. People of Plenty. Economic Abundance and the American Character / D. Potter. – Chicago : University of Chicago Press, 1954. – 248 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Тетяна Семенюк

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





