THE DEVELOPMENT OF ENGLISH LANGUAGE SKILLS WHILE TRAINING STUDENTS OF NATURAL SCIENCES

Authors

  • Olena Korzh

Keywords:

listening, listening skills, communicative approach, professional competence, foreign language competence

Abstract

The article considers the circle of scientists who are studying the problem of teaching English in Ukraine. Much attention is paid to conducting of listening in students’ audience. The urgency of the issue is specified. It has been noted that such kind of methodological, pedagogical and language-related activities in the university contributes to the training of young people for future professional work, where employers often expect the employees to be able to communicate directly with foreigners. It is stressed that the theoretical and practical study of this issue is important for improving of students knowledge level, the formation of foreign language competence. The definition of the term «listening» is shown. Different types of exercises, which train students to percept the linguistic material effectively, are highlighted. Psycho-pedagogical experiment in several groups of students was performed and described. According to results of conducted observation, productive text selection criterion for listening is defined. Great attention is paid to listening skills formating. The necessity of this kind of receptive-speech activities among students of Natural Sciences is argued.

References

Білан М. Б. Формування навичок аудіювання у курсантів (студентів) вищих військових навчальних закладів / М. Б. Білан // Зб. наук. пр. Військ. ін-ту Київ. нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка. – 2013. – Вип. 43. – С. 225–229.

Бубнова Д. В. Методика навчання ділового спілкування англійською мовою студентів старших курсів вищих технічних навчальних закладів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Дінара Володимирівна Бубнова ; Київ. нац. лінгв. ун-т. – К. : [б. в.], 2007. – 24 с.

Городнича Л. В. Диференційоване навчання молодших школярів аудіювання англійського мовлення з використанням комп’ютера : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Лариса Віталіївна Городнича ; Київ. нац. лінгв. ун-т. – К. : [б. в.], 2009. – 23 с.

Карпенко Н. М. Розвиток умінь англомовного аудіювання під час аудиторної роботи студентів / Н.М. Карпенко, В. В. Смелянська // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – 2014. – Вип. 38. – С. 294–298.

Миролюбов А. А. Сознательно сопоставительный метод / А. А. Миролюбов // Иностранные языки в школе. – 2003. – № 6. – С. 39–41.

Молотай С. М. Труднощі навчання аудіювання, пов’язані з особливостями акту слухання і мовленнєвої діяльності слухача та шляхи їх подолання / С. М. Молотай // Актуальні проблеми філології та перекладознавства. – 2009. – Вип. 4. – С. 133–135.

Сіваченко О. О. Навчання аудіювання англомовних драматичних творів студентів старших курсів мовних спеціальностей : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Олена Олександрівна Сіваченко ; Київ. нац. лінгв. ун-т. – К. : [б. в.], 2009. – 20 с.

Сошенко С. М. Еволюція методів викладання іноземної мови / С. М. Сошенко, Б. С. Коломієць // Педагогічний процес : теорія і практика. – 2014. – Вип. 1. – С. 22–27.

Тарнопольський О. Б. Методика навчання іншомовної мовленнєвої діяльності у вищому мовному закладі освіти : навч. посіб. / О. Б. Тарнопольський. – К. : Фірма «ІНКОС», 2006. – 248 с.

Черниш В. В. Навчання англомовного читання та аудіювання із застосуванням аудіокнижок художніх творів (середня загальноосвітня школа з поглибленим вивченням іноземної мови) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Валентина Василівна Черниш ; Київ. нац. лінгв. ун-т. – К. : [б. в.], 2001. – 21 с.

Published

2021-06-22

How to Cite

Korzh О. (2021). THE DEVELOPMENT OF ENGLISH LANGUAGE SKILLS WHILE TRAINING STUDENTS OF NATURAL SCIENCES. Current Issues of Foreign Philology, (5), 75–81. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2750