COMMUNICATIVE METHOD OF STUDYING ENGLISH AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2022-16-13

Keywords:

foreign language, communicative method, the institution of higher education, sports direction, student

Abstract

The article clarifies the role and importance of the communicative method for learning a foreign language by students of higher education institutions. The level of foreign language training of students at higher education institutions requires compliance with global trends in communication at a high professional level. The purpose of the study is to determine the role and main characteristics of the communicative method in learning foreign languages by students at higher education institutions of the sports in the XXI century. Research methods are structural and systematic analysis of the content, forms, methods and means of teaching, comparative analysis, chronological and diachronic. The formation result at students of higher education institutions of the appropriate level to use foreign language communication is the acquisition of language and speech competence. This process involves the acquisition of certain knowledge, the development of professionally oriented communication skills through the use of modern methods in learning a foreign language. The communicative method involves the formation of communicative competence at students of higher education based on real communication models through the development of personality, the disclosure of its reserve capabilities and creative potential. The main groups of exercises for the formation of communication skills at students of higher education institutions of sports are situational, responsive, descriptive, game, discussion, reproductive. Given the circumstances surrounding the 21st century pandemic, the focus of the communicative method in learning foreign languages has shifted towards Internet technologies. The use of the communicative method in learning foreign languages at higher education institutions of sports aims to develop the student’s personality and prepare for intercultural communication at a high level. The prospect of further research provides a detailed analysis of other methods used to increase the level of students’ knowledge at higher education institutions in the process of mastering a foreign language.

References

Байдак Л. І. Суть комунікативного методу викладання іноземних мов. Materiały XIII Międzynarodowejnaukowipraktycznej konferencji, “Naukowaprzestrzeń Europy-2017”, (Przemyśl, 07–15 kwietnia 2017 r.). Przemyśl : Nauka i studia, 2017. Posekcjach : Filologiczne nauki. С. 25–30.

Бесараб Т. П. Переваги комунікативного підходу при вивченні іноземних мов у ВНЗ. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2015. № 58. C. 315–317.

Білан Н. Комунікативний метод навчання іноземних мов студентів немовних ВНЗ. Молодь і ринок. 2012. № 5. С. 149–153.

Білоцерковець А. Новітні методи викладання іноземної мови за професійним спрямуванням у ВНЗ. Дослідження та впровадження в начальний процес сучасних моделей викладання іноземної мови за фахом : зб. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. з питань методики викладання іноземної мови, 15 травня 2017 р. Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017. С. 21–22.

Іщенко О., Матвіяс О. Вивчення англійської мови в умовах вступу України у європейський освітній простір. Вісник Львівського університету. 2009. № 25. С. 353–357.

Кравчина Т. В. Сутність комунікативного методу навчання іноземним мовам. Фізико-математична освіта. 2017. № 1 (11). С. 68–71.

Мельнікова Т. Сучасні методи викладання іноземних мов. Лінгвістичні та лінгвокультурологічні аспекти навчання іноземних студентів у вищих навчальних закладах України : матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф., 24–25 квітня 2014 р. Дніпропетровськ, 2014. С. 57–59.

Ніколаєва Ж. В. Навчання іноземних мов у ВНЗ у контексті Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти. Наукові праці. Педагогічні науки. 2004. № 29. С. 127–130.

Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. Москва : Русский язык, 1989. 276 с.

Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учебное пособие для студентов пед. вузов и системы повышения квалификации пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, Д. Е. Петров. М. : Центр «Академия», 2001. 272 с.

Про вищу освіту : Закон України від 1 лип. 2014 р. № 1556-VII. Офіційний вісник України. 2014. № 63. Ст. 1728.

Сизоненко В. Політика і стратегія інноваційного розвитку України: євроінтеграційний аспект. Вища школа. 2008. № 6. С. 29–30.

Тарнопольський Б. Методика викладення англійської мови. К. : Вища шк., 1993. 167 с.

Chua N. A., Soon G. Y. Performing Communicative Language Teaching in Mandarin Mobile Learning. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM). 2021. 15 (05), pp. 87–99. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i05.20899

Sabrina A. The Implementation of Communicative Language Teaching in English Practice. Notion: Journal of Linguistics, Literature, and Culture. 2020. Vol. 2 (1), pp. 17–27. http://doi.org/10.12928/notion.v2i1.1750

Published

2022-07-21

How to Cite

КОРОБОВА, І. (2022). COMMUNICATIVE METHOD OF STUDYING ENGLISH AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS. Current Issues of Foreign Philology, (16), 85–90. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2022-16-13