ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ НОМІНАТИВНОГО ПРОСТОРУ
Ключові слова:
номінативний простір, метод дефініцій, контент-аналіз, фреймове моделювання, функціонально-семантичне полеАнотація
У роботі висвітлено ключові теоретичні основи та методи дослідження номінативного простору явища, де номінативний простір отримує інтерпретацію у двох аспектах. Відповідно до першого аспекту номінативний простір досліджуваного явища розглядається з позицій лінгвокультурології, де базовими є методи лінгвокультурологічного дослідження: суцільна вибірка, аналіз і синтез, систематизація, описовий метод, компонентний аналіз, контекстуальний аналіз у поєднанні з ономасіологічним та семасіологічним описами. Дослідження пропонує лінгвокультурологічну інтерпретацію аналізованого явища з елементами синтезованого дефінітивного аналізу. У статті описано виокремлення номінативних згущень за частиномовною належністю, які лежать в основі формування відповідних номінативних груп. Корпус номінативних одиниць, що утворюють номінативний простір досліджуваного явища, представлений за принципами польової організації. Застосування контекстуального аналізу засвідчує ефективність у виявленні й структуруванні основних лінгвокультурних характеристик досліджуваного явища, а також у встановленні його унікальних значень. Лінгвокультурологічна платформа використовується для ідентифікації наявності асоціацій, ціннісних характеристик та унікальних смислів притаманних дослідженому явищу в межах визначеної культурної спільноти. Другий методологічний аспект запропонованого аналізу номінативного простору виражений лінгвокультурологічним спрямуванням дослідження і передбачає залучення принципів когнітивної семантики, фреймового аналізу, сітьового моделювання, скриптування, польової моделі з ядерно- периферійним принципом, методу встановлення контент-категорій та використання поняття «функціонально-семантичне поле». Під час здійснення дослідження номінативного простору лінгвокогнітивна платформа використовується для розкриття наявності когнітивних процесів, базових схем та для моделювання принципів розміщення номінативного матеріалу, які впливають на омовнення досліджуваного явища, кристалізують його семантичне і ситуативне навантаження.
Посилання
Arnold, Irina. 1991. Osnovy nauchnyh issledovaniy v lingvistike. Moskva: Vyssh. shk.
Gak, Vladimir. 1998. Yazykovoe preobrazovanie. Moskva: Yazyki russkoy kultury.
Hendry, Joy. 1999. Other people's worlds: An Introduction to Cultural and Social Anthropology. New York.
Jackendoff, Ray. 1994. Patterns in the Mind: Language and Human Nature. N.Y.: Basic Books.
Karasik, Vladimir, and Slyshkin, Gennadiy. 2001. “Lingvokulturnyi koncept kak edenitsa issledovaniia”. Metodologicheskie problemy kognitivnoi lingvistiki. Voronezh: Izdatelstvo Voronezhskogo Yniversiteta.
Karasik, Vladimir. 2002. Yazykovoi krug: lichnost, koncepty, diskurs. Volgograd: Peremena.
Kovbasiuk, Larysa. 2004. “Semantychnyi ta funkcionalnyi aspekty odynyts vtorynnoyi nominacii komponentom “koloronazva” v suchasniy nimetskii movi”. PhD diss., Kyiv.
Maksimov, Leonid. 2000. “O definiciiah dobra: logiko-metodologicheskiy analiz yazyka”. Logicheskiy analiz yazyka. Yazyki etiki 13–30.
Martyniuk, Alla. 2012. “Lingvistychna konceptolohiia: metodologichni platformy, metodyky analizu, perspektyvy rozvidky”. Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky 23(248):81–88.
Maslova, Valentina. 2004. Kohnitivnaia lingvistika. Minsk: Tetra Systems.
Mechkovskaia, Nina. 1996. Iazyk i religiia. Moskva: Aspekt Press.
Nedainova, Iryna. 2004. “Nominatyvnyi prostir “Ihrovyi vyd sportu” v suchasnii angliyskiy movi: lingvokognityvnyi ta linhvokulturnyi aspekty”. PhD diss., Luhansk.
Nykitin, Mihail. 1983. Leksicheskoe znachenie slova (struktura, kombinatorika). Moskva: Vissh. shk.
Pichugina, Elena. 2002. Kognitivnaia organizaciia i pragmaticheskaia realizaciia kontsepta FEAR. Moskva.
Romanova, Tatiana. 2007. Metodika kognitivnyh issledovaniy. Nizhniy Novgorod: NGLU.
Shyrshykov, Vladislav. 2005. Leksikograficheskaia i tekstovaia reprezentaciia kontseptov ogranichennoy mentalnoi sposobnosti v russkom i angliyskom yazykah. Saratov: SGU im. Chernyshevskogo.
Slyshkin, Gennadiy. 2004. “Lingvokulturnyi koncept kak sistemnoe obrazovanie”. Vesnik VGU 1:29–34.
Yuskiv, Bogdan. 2006. Kontent-analiz. Istoriya rozvytku i svitovyi dosvid. Rivne: Perspektyva.
Zhabotinskaia, Svetlana. 2004. “Kontseptualnyi analiz yazyka: freymovye seti”. Mova. Naukovo-teorytychnyi chasopys z movoznavstva. Problemy prykladnoyi lingvistyky 9:81–92.
Zhabotinskaya, Svetlana. 2009. “Kontsept/Domen: matrichnaya i setevaya modeli”. Kultura narodov Prichernomorya 1(168):254–259.