МЕТАФОРИЧНА ВЕРБАЛІЗАЦІЯ ОБРАЗУ ВЧИТЕЛЯ У НІМЕЦЬКОМОВНИХ ЦИТАТАХ ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2410-0927-2023-19-10

Ключові слова:

образ, атропоморфна метафора, артефактна метафора, модель, цитата, аксіологічність.

Анотація

У статті розглянуто проблему репрезенації мовного образу вчителя у німецькомовних цитатах відомих людей. Основну увагу приділено особливостям його метафоричного втілення у досліджуваному матеріалі. Метою наукової розвідки є характеристика моделей, за допомогою яких у німецькомовних цитатах відомих людей реалізуюється антропоморфна і артефактна метафори. Досягнення окресленої мети забезпечується через використання загальнонаукових (методи спостереження, аналізу, узагальнення) і власне лінгвістичних (описовий метод, методи суцільного вибирання, контекстуального аналізу) методів. Наукова новизна дослідження полягає у розкритті особливостей метафоричної вербалізації образу вчителя у вказаному матеріалі. Висновки. Антропоморфна метафора репрезентована у німецькомовних цитатах відомих людей двома її типами: «учитель–людина соціальна» і «учитель–людина фізіологічна». У межах першого типу виокремлено такі моделі метафоричного переосмислення: «вчитель–сіяч», «вчитель–полководець», «вчитель–однокласник», які актуалізують позитивну аксіологічність, і моделями «вчитель–садівник», «вчитель–робітник», «вчитель– наркоман», що реалізують негативну аксіологічність. Другий тип розкривають моделі «вчитель–голова», «вчитель–мала дитина», «вчитель–покійник», що надають досліджуваному образу негативної оцінної семантики. Артефактна метафора представлена двома типами: «вчитель–механізм», «вчитель–предмет», які, своєю чергою, реалізуються через моделі «вчитель–шліфувальна машина» та «вчитель–прутик» відповідно. Вони характеризуються як позитивною, так і негативною аксіологічністю. З огляду на кількість моделей і їх наповнення домінує в досліджуваному емпіричному матеріалі тип «вчитель–людина соціальна», у якому використано образи представників інших професій чи родів занять для репрезентації якостей і властивостей учителя.

Посилання

Бавус Т. Мовний образ як компонент мовно-національної та індивідуально-авторської картин світу. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2016. Вип. 63. С. 242–247.

Бєляєва А. В. Особливості метафоризації концепту освіта в українській, російській, англійській та французькій мовах. Вісник Запорізького національного університету. 2008. № 1. С. 5–10.

Боднар І. М. Концептосфера ОСВІТА в англійській мові (національно-маркований та індивідуально-авторський аспекти) : дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04. Львів, 2019. 304 с.

Глухова Л. О. Особливості та лексичні засоби репрезентації субконцепту «Вищий навчальний заклад» у сучасній англійській мові. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Мовознавство». 2012. Т. 20. Вип. 18. С. 52–57.

Гофрон А. Філософські засади проекту освітньої концепції. Нова парадигма. 2004. Вип. 38. С. 70–79.

Дзюбенко О. М. Концепт «навчання» у латинській, українській і англійській мовах : автореф. дис. ... канд.філол. наук : 10.02.15. Київ, 2014. 18 с.

Костенко Н. Д. Структурно-семантичні та функціональні параметри англомовних інновацій семантичного поля «навчання» : автореф. дис… канд. філол. наук : 10.02.04. Запоріжжя, 2016. 20 с.

Палиця Г. С. Вербалізація концепту «навчання» у цитатах (на матеріалі цитат українською та німецькою мовами). Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 9. Сучасні тенденції розвитку мов. 2015. № 13. С. 144–150.

Палиця Г. С. Вербалізація концепту «вчитель» у німецькомовних цитатах відомих людей. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 29. Т. 3. С. 79–84.

Серебрянська І. М. Концепт «освіта» у дискурсивних вимірах : автореф. дис. ... докт. філол. наук : 10.02.01. Київ, 2019. 39 с.

Duden. Zitаte und Aussprüchе [2., neu bearbeitete und aktualisierte Auflage hrsg. von der dudenredaktion]. Mannheim; Leipzig; Wien; Zürich : Dudenverlag, 2002. B. 12. 960 S.

Schwarz M. Einführung in die kognitive Linguistik. Tübingen / Basel : Francke, 1996. 238 S.

Zitate zum Thema Lehrer. URL : https://www.aphorismen.de/suche?f_thema=Lehrer (дата звернення: 25.09.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-30

Як цитувати

ПАЛИЦЯ, Г. (2024). МЕТАФОРИЧНА ВЕРБАЛІЗАЦІЯ ОБРАЗУ ВЧИТЕЛЯ У НІМЕЦЬКОМОВНИХ ЦИТАТАХ ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ. Актуальні питання іноземної філології, (19), 63–68. https://doi.org/10.32782/2410-0927-2023-19-10