ІНСТАНЦІЯ НАРАТОРА ЯК ОБ’ЄКТ ІСТОРИЧНОЇ ПОЕТИКИ

Автор(и)

  • Олександр Беляков

Ключові слова:

епоха синкретизму, епоха ейдетичної поетики, епоха художньої модальності, авторефлексивність, аранжувальник, аукторальний, першоособовий та фігуральний наратор (терміни Ф.Штанцеля)

Анотація

У статті розглядається еволюція інстанції наратора з огляду на три стадії історії поетики: епоха синкретизму, епоха ейдетичної поетики та епоха художньої модальності (С. Н. Бройтман). Найпоширенішою в ейдетичній поетиці є аукторальна наративна ситуація: оповідач зберігає дистанцію стосовно зображуваного світу, не є персонажем (діючою особою) цього твору; оповідач лише розмірковує щодо подій або надає спорадичні метанаративні коментарі. Крім цього, ейдетична поетика знає першоособову форму нарації, коли оповідач належить до художнього світу, (що ним зображується), і виступає як повістяр, котрий сприймає точку зору учасника подій. Нейтральна або персональна ситуація, при якій «фігуральний» оповідач прагне відсторонити себе від подій, про які йдеться, і делегувати точку зору власне персонажам, притаманна епосі художньої модальності. На конкретних прикладах художніх творів, що репрезентують літературу середніх віків, просвітництва, модернізму і постмодернізму, демонструються симптоми кризи монологічного авторства. Епоха художньої модальності є свідченням того, що береться під сумнів право не лише автора, а й самого мистецтва сприймати життя зі своєї специфічної точки зору. У зв’язку з цим стаття містить аналіз явища авторефлексивності (зокрема, засоби реалізації авторефлексивного наратора в художніх творах 20-го століття) і «аранжувальника» (термін Х’ю Кеннера). Окремо висвітлюються транзитивні (перехідні) твори (наприклад, «Життя і опінії Трістама Шенді» Лоренса Стерна), в яких статус і функції наратора випереджують свій час і існують на межі ейдетичної епохи та епохи художньої модальності. Перспективи подальшого дослідження передбачають залучення концептуально-термінологічного апарату когнітивної наратології.

Посилання

Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / М. М. Бахтин. – М. : Искусство, 1979. – 424 с.

Бахтин М. М. Литературно-критические статьи / М. М. Бахтин. – М. : Худож. лит., 1986. – 543 с.

Бехта І. А. Дискурс наратора в англомовній прозі / І. А. Бехта. – К. : Грамота, 2004. – 304 с.

Бєляков О. О. Специфіка гіпертекстової комунікації (на матеріалі гіперроману Дж. Джойса «Полудень, легенда») / О. О.Бєляков // Науковий вісник Волин. держ. ун-ту імені Лесі Українки. – Луцьк : РВВ «Вежа ВДУ ім. Лесі Українки, 2007. – № 3. – С. 124–129.

Бройтман, С. Н. Историческая поэтика. Историческая поэтика : учеб. пособ. / С. Н. Бройтман. – М. : РГГУ, 2001. – 320 с.

Гузь О. О. Від міфу до постмодернізму / О. Гузь. – Тернопіль : Мандрівець, 2007. – 208 с.

Ткачук О. М. Наратологічний словник / О. Ткачук. – Тернопіль : Астон, 2002. – 173 с.

Abrams A. Glossary of Literary Terms. – 6th ed. – Harcourt : Brace College, 1999. – 366 p.

Barth J. Lost in the Funhouse / John Barth. – New York : Anchor Books, 1988. – 201 p.

Booth A. The Norton Introduction to Literature / Alison Booth, J. Paul Hunter, Kelli J. Mays. – NY ; L : W. W. Norton & Company, 2005. – 2328 p.

De Jong J. F. The Origins of Figural Narration in Antiquity / Iryne J. F. de Jong // New Perspectives on Narrative Perspective / ed. by Willie Van Peer and Seymour Chartman. – Albani : State University of New York Press, 2001. – 398 p.

Delaney D. Ward. Fields of Vision / Denis Delaney, Ciaran Ward, Carla Rho Fiorina. – Harlow : Pearson Education Limited, 2003. – Vol. 2. – 210 p.

Fargnoli A. N. James Joyce A to Z: the Essential Reference to his Life and Writings / A. Nicholas Fargnoli, Michael Patrick Gillespie. – New York : Oxford University Press, 1996. – 304 p.

Fowler A. History of English Literature / Alastair Fowler. – Oxford : Basil Blackwell Ltd, 1989. – 409 p.

Fowles J. The French Lieutenant’s Woman / John Fowles. – London : Triad Panther, 1985. – 399 p.

Genette G. Narrative Discourse / G. Gennette. – Oxford : Basic Blackwell, 1986. – 286 p.

Joyce J. Ulysses / James Joyce. – Harmondsworth: Penguin Books, 1985. – 720 p.

Richardson B. Unnatural Voices Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction. Literary Critisism / B. Richardson. – Columbus : Ohio State University, 2006. – 168 p.

Sikorska L. A. Short History of English Literature / Liliana Sikorska. – Poznan : Wydawnictwo Poznańskie, 2011. – 777 p.

Somer J. The Self-Reflexive Arranges in the initial style of Joyce’s “Ulysses”/ John Somer. – Vol. 31. – No. 2. – Wiater. – 1994. – P. 65–79.

Stanzel F. K. A Theory of Narrative / Frauts Stanzel. – Cambridge : Cambridge UP, 1986. – 308 p.

Stoicheff P. The Chaos of Metafiction / Peter Stoicheff // Chaos and Order: complex dynamics in Literature and Science / edited by N. Katherine Hayles. – Chicago : The University of Chicago Press, 1991. – P. 85–99.

Stonehill B. The Self-Conscious Novel / Brian Stonehill. – Philadelphia : University of Pennsilvania Press, 1988. – 221 p.

Wallace M. Recent Theories of Narrative / Martin Wallace. – Ithaca : Cornell. UP, 1986. – 242 p.

Waugh P. Metafiction. The theory and Practice of Selfconscious Novel / Particia Waugh. – L. and NY : Methuen, 1984. – 176 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-22

Як цитувати

Беляков, О. (2021). ІНСТАНЦІЯ НАРАТОРА ЯК ОБ’ЄКТ ІСТОРИЧНОЇ ПОЕТИКИ. Актуальні питання іноземної філології, (8), 22–29. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/philology/article/view/2617