ВЕРБАЛЬНІ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ФОНОВИХ ЗНАНЬ (НА МАТЕРІАЛІ АНГЛОМОВНОЇ ПРЕСИ)
Ключові слова:
фонові знання, алюзія, фрейм, вертикальний контекст, прагматична інформація, стилістична інформація, вербальні репрезентаціїАнотація
Вважається, що фонові знання, як і знання взагалі, насамперед поняття когнітивне. З цього випливає необхідність розмежовувати власне фонові знання і конкретні способи їх реалізації. Існує достатньо широкий спектр термінів, з якими тісно пов’язане використання терміна «фонові знання» (пресупозиція, імпліцитне значення, підтекст, вертикальний контекст, конотація та ін.). Найважливішим та найбільш виправданим видається протиставлення фонових знань та фреймів, оскільки фрейм – також одиниця знання. Фонові знання є невід’ємим складником свідомості людини та утримуються в її пам’яті; вони не входять до фреймів через унікальність, одиничність, специфічність своїх об’єктів; фонові знання двох людей можуть бути взаємними у тому випадку, коли взаємність не сприймається як тотожність; вони мають різну глибину, зумовлено культурою людини; створюючи тексти, автори вербалізують у них фрагменти своїх фонових знань, інколи орієнтуючись на «фактор адресата», а в деяких випадках нехтуючи ними; вербальні репрезентації фонових знань мають алюзивну природу та є носіями інформації або ж прагматичної (посилання на об’єкт знання), або ж стилістичної (посилання на текст чи тексти, які стоять за об’єктом), або ж ці два типи інформації змішуються; багаторазово активізуючи в мовному вигляді фрагменти своїх фонових знань в тексті, автор за допомогою цих вербальних посилань може створювати імпліцитні внутрішньотекстові зв’язки, а якщо текст є художнім, то ще й конструювати (свідомо чи несвідомо) вертикальний контекст.
Посилання
Арутюнова Н. Д. Прагматика / Н. Д. Арутюнова // Большой энциклопедический словарь «Языкознание». – М. : Большая Российская энциклопедия, 1998. – С. 389–390.
Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов / О. С. Ахманова. – М. : Советская энциклопедия, 1966. – 608 с.
Ахманова О. С. «Вертикальный контекст» как филологическая проблема / О. С. Ахманова, И. В. Гюббенет // Вопросы языкознания. – 1977. – № 3. – С. 47–54.
Верещагин Е. М. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. 4-е изд., перераб. и доп. / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. – М. : Русский язык, 1990. – 246 с.
Владимирова Е. В. Фоновые знания как семантическая категория в коммуникативно-прагматическом аспекте : дис. … канд. филол. наук / Владимирова Е. В. – М., 2003. – 143 с.
Гак В. Г. Высказывание / В. Г. Гак // Большой энциклопедический словарь «Языкознание». – М. : Большая Российская энциклопедия, 1998. – С. 90.
Гончаренко С. Ф. Стилистический анализ испанского стихотворного текста (основы теории испанской поэтической речи) / С. Ф. Гончаренко. – М. : Высш. шк., 1988. – 192 с.
Крюков А. Н. Фоновые знания и языковая коммуникация / А. Н. Крюков // Этнопсихолингвистика. – М. : Наука, 1988. – С. 19–34.
Литвин Ф. А. Текст как источник фоновых знаний – компонента содержания лексических единиц / Ф. А. Литвин // Лексика и лексикография : сб. науч. тр. – М. : Институт языкознания РАН. Орловский государственный технический университет. – Вып. 12 – 2001. – С. 80–87.
Лобанов С. В. Стилистические аспекты функционирования терминологической лексики в художественном тексте (на материале англоязычной художественной прозы) : дис. … канд. фил. наук / Лобанов С. В. – М., 2003. – 185 с.
Наер В. Л. К вопросу о вербализации фоновых знаний / В. Л. Наер // Актуальные проблемы германистики и романистики : cб. науч. статей. – Смоленск, 2004. – Вып. 8. – С. 160–165.
Наер В. Л. Фрейм как инструмент декодирования семантической и стилистической информации / В. Л. Наер // Языковые универсалии в стилистике. – М., 1993. – Вып. 409. – С. 16–27.
Панкрац Ю. Г. Знание / Ю. Г. Панкрац // Краткий словарь лингвистических терминов / под общ. ред. Е. С. Кубряковой. – М. : МГУ, 1996. – С. 28–29.
Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков) / И. И. Халеева. – М. : Высш. шк., 1989. – 238 с.
Levinson S. C. Pragmatics / S. C. Levinson. – Cambridge University Press, 1983. – 420 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.