КИТАЙСЬКЕ ХОРОВЕ МИСТЕЦТВО ДОБИ «КУЛЬТУРНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ»: ПЕРІОД КРИЗИ ЧИ МОДЕРНІЗАЦІЯ?
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-5Ключові слова:
хорове мистецтво Китаю, «культурна революція», ідеологічний тиск, композиторська твор- чість, кризові явища, модернізація.Анотація
Мета статті – з’ясувати особливості функціонування хорового мистецтва Китаю часів «культурної революції», розкрити досягнення китайської хорової музики зазначеного періоду та визначити їх вплив на подальшій розвиток хорової творчості. Методологія. Для об’єктивної характеристики хорового мистецтва Китаю 1960– 1970-х років у статті застосовано історико-порівняльний, інтонаційно-стильовий, структурно-системний методи. Для встановлення жанрово-стильових особливостей китайської хорової творчості періоду «культурної революції» використано методи компаративного та музикознавчого аналізу. Наукова новизна статті полягає у переосмисленні та кореляції історичної оцінки розвитку хорового мистецтва Китаю періоду «культурної революції». Встановлено, що кризові процеси, характерні як загалом китайській культурі, так і хоровому мистецтву цієї доби зокрема, слугували імпульсом для освоєння нових форм, жанрів і засобів, впроваджених у хорових творах китайськими композиторами. Висновки. Хорове мистецтво в Китаї під час «культурної революції» мало суперечливий характер. Завданням творчої діяльності було вираження революційних настроїв часу. Більшість хорових композицій – це зразки «червоної музики», що оспівували велич Китаю, його Керманича й уряду, «соціалістичний» спосіб життя тощо. Але й за таких умов ця доба стала часом впровадження новацій й перетворення національного музичного спадку на новому рівні. Засвоєння європейського музичного досвіду і композиторських технік відбувалось поряд із залученням давніх мелодій провінцій Китаю, які аранжували для хору (часто з солістами й у супроводі симфонічного оркестру). Новації і досягнення хорової справи часів «культурної революції» доводять, що цей період не був тільки негативним і тупиковим, а мав і позитивні тенденції, що сприяли її модернізації.
Посилання
Ван Юйхе. Хорова музика Китаю нового часу (1946 ‑ 1976). Дослідження з музики. Пекін, 1989. № 2. С. 20–23. (китайською мовою)
Гуй Цзюньцзе. Еволюція хорової культури Шанхаю в аспекті взаємодії з традиціями європейського музичного мистецтва. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Київ, 2020. Issue 127. С. 137–147. URL : http://psl.onu.edu.ua/index.php/2522-4190/article/view/213890 (дата звернення 04.04.2021)
Жень Сюлей. Дослідження китайської хорової творчості в ХХ столітті (学位论文 任秀蕾《20世纪中国合 唱创作思维研究》北京 中央音乐学院 2010年 31页) : Dissertation. Beijing Central Conservatory of Music 2010, 31) (китайською мовою).
Кайсень Ян. Європейські витоки хорового мистецтва Китаю. Культура України. Харків, 2019. Вип. 63. С. 65–75. URL : http://ku-khsac.in.ua/article/view/159288 (дата звернення: 07.06.2022)
Лю Фань, Стахевич Г. О. Хорове мистецтво Китаю другої половини ХХ століття: історико-стильовий екскурс. Музикознавча думка Дніпропетровщини : зб. наук. пр. Дніпропетр. акад.. музики імені М.І. Глінки. Дніпро : Грані, 2022. Вип. 22 (1). С. 141–156. DOI: https://doi.org/10.33287/222211
Лю Цзинчжи. Історія нової китайської музики. Гонконг: Видавництво Китайського університету, 2009. 853 с. (китайською мовою)
Лянь Лю. Состояние и тенденции развития хорового искусства в Китае. Культура України: зб наук. праць Харківск. держ. акад. культури. Харків, 2013. Вип. 42. С. 80–87.
Ма Гашун. Нові видання з мистецтва хорового співу. Шанхай : Шанхайське музичне видавництво, 2002. № 5. 50 с. (китайською мовою)
Сун Цунінь. Довідник з хорового мистецтва. Шанхай: Шанхайське музичне видавництво, 2000. 709 с
Ц. Люй. Хорова культура в Китаї в XX сторіччі: основні віхи становлення. Humanity space International almanac. Vol. 10, № 5, 2021. С. 611–619.
Цяо Банлі. Дослідження сучасної китайської хорової творчості малої та середньої форм (学位论文 乔邦 利 《中国当代中小型合唱创作研究》南京 南京艺术学院 2010年 10页) : Dissertation. Nanjing Un-ty of the Arts, Nanjing, 2010, 10) (китайською мовою).
Wenzhuo Z. Exploring and Listening to Chinese Classical Ensembles in General Music. General Music Today. 2017. Vol. 1. № 3. P. 20–35.
Wong J. Chinese Musical Culture in the Global Context – Modernization and Internationalization of Traditional Chinese Music in Twenty-First Century. Chinese Culture in the 21st Century and Its Global Dimensions. 2020. Vol. 1. № 3. P. 105–122.