CHINESE CHORAL ART OF THE "CULTURAL REVOLUTION": PERIOD OF CRISIS OR MODERNIZATION?

Authors

  • Liu FAN

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-5

Keywords:

choral art of China, «cultural revolution», ideological pressure, composer’s creativity, crisis phenomena, modernization.

Abstract

The purpose of the article is to find out the peculiarities of the functioning of Chinese choral art during the «cultural revolution», to reveal the achievements of Chinese choral music of the specified period and to determine their influence on the further development of choral creativity. The methodological basis. Historical-comparative, intonation-stylistic, structural-systemic methods are used in the article to objectively characterize the choral art of China in the 1960s and 1970s. Methods of comparative and musicological analysis were used to establish the genre-stylistic features of Chinese choral works of the «cultural revolution» period. Scientific novelty of the article consists in establishing the peculiarities of the development of choral art in China during the «cultural revolution» period. Musicological analysis is used to determine the genre system and stylistic features of musical forms and vocabulary of choral compositions of this period. Conclusions. Choral art in China during the «cultural revolution» had a controversial character. The basis of creative activity was the expression of the revolutionary mood of the time. Most of the choral compositions are samples of «red music» that glorified the greatness of China, its Kermanich and government, «socialist» way of life, etc. But even under such conditions, this era became a time of introducing innovations and transforming the national musical heritage on a new level. The assimilation of European musical experience and compositional techniques took place along with the involvement of ancient melodies from the provinces of China, which were arranged for the choir (often with soloists and accompanied by a symphony orchestra). Innovations and achievements of the choral work during the "cultural revolution" prove that this period was not only negative and dead-end, but also had positive trends.

References

Ван Юйхе. Хорова музика Китаю нового часу (1946 ‑ 1976). Дослідження з музики. Пекін, 1989. № 2. С. 20–23. (китайською мовою)

Гуй Цзюньцзе. Еволюція хорової культури Шанхаю в аспекті взаємодії з традиціями європейського музичного мистецтва. Scientific herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Київ, 2020. Issue 127. С. 137–147. URL : http://psl.onu.edu.ua/index.php/2522-4190/article/view/213890 (дата звернення 04.04.2021)

Жень Сюлей. Дослідження китайської хорової творчості в ХХ столітті (学位论文 任秀蕾《20世纪中国合 唱创作思维研究》北京 中央音乐学院 2010年 31页) : Dissertation. Beijing Central Conservatory of Music 2010, 31) (китайською мовою).

Кайсень Ян. Європейські витоки хорового мистецтва Китаю. Культура України. Харків, 2019. Вип. 63. С. 65–75. URL : http://ku-khsac.in.ua/article/view/159288 (дата звернення: 07.06.2022)

Лю Фань, Стахевич Г. О. Хорове мистецтво Китаю другої половини ХХ століття: історико-стильовий екскурс. Музикознавча думка Дніпропетровщини : зб. наук. пр. Дніпропетр. акад.. музики імені М.І. Глінки. Дніпро : Грані, 2022. Вип. 22 (1). С. 141–156. DOI: https://doi.org/10.33287/222211

Лю Цзинчжи. Історія нової китайської музики. Гонконг: Видавництво Китайського університету, 2009. 853 с. (китайською мовою)

Лянь Лю. Состояние и тенденции развития хорового искусства в Китае. Культура України: зб наук. праць Харківск. держ. акад. культури. Харків, 2013. Вип. 42. С. 80–87.

Ма Гашун. Нові видання з мистецтва хорового співу. Шанхай : Шанхайське музичне видавництво, 2002. № 5. 50 с. (китайською мовою)

Сун Цунінь. Довідник з хорового мистецтва. Шанхай: Шанхайське музичне видавництво, 2000. 709 с

Ц. Люй. Хорова культура в Китаї в XX сторіччі: основні віхи становлення. Humanity space International almanac. Vol. 10, № 5, 2021. С. 611–619.

Цяо Банлі. Дослідження сучасної китайської хорової творчості малої та середньої форм (学位论文 乔邦 利 《中国当代中小型合唱创作研究》南京 南京艺术学院 2010年 10页) : Dissertation. Nanjing Un-ty of the Arts, Nanjing, 2010, 10) (китайською мовою).

Wenzhuo Z. Exploring and Listening to Chinese Classical Ensembles in General Music. General Music Today. 2017. Vol. 1. № 3. P. 20–35.

Wong J. Chinese Musical Culture in the Global Context – Modernization and Internationalization of Traditional Chinese Music in Twenty-First Century. Chinese Culture in the 21st Century and Its Global Dimensions. 2020. Vol. 1. № 3. P. 105–122.

Published

2023-07-03

How to Cite

ФАНЬ, Л. (2023). CHINESE CHORAL ART OF THE "CULTURAL REVOLUTION": PERIOD OF CRISIS OR MODERNIZATION?. Fine Art and Culture Studies, (2), 31–37. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-5