“НАСЛІДУЮЧИ ГАНОНА” БОГДАНА КРИВОПУСТА: ПОЛІ-ЛАДОВІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ПІАНІСТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-8Ключові слова:
українська фортепіанна музика, постать Б. Кривопуста, поліладовість, український фортепіанний регтайм, виконавська майстерність, джазовий піанізм.Анотація
Мета статті – розкрити методико-виконавські засади фортепіанної музики Богдана Кривопуста у виконавській парадигмі сучасного українського фортепіанного мистецтва, проаналізувати стан досліджуваності проблематики застосування аспектів поліладовості у фортепіанній музиці на прикладі фортепіанного твору «Наслідуючи Ганона», з’ясувати взаємозв’язок аналогій раціонального та ірраціонального у процесі аналізу та виконавства. Дослідити значення використання лейтмотивів 1-ї вправи Ш. Ганона у фортепіанній творчості українського композитора Б. Кривопуста, обгрунтувати джерело національних сентенцій в інтеграції з традиціями джазового фортепіанного регтайму. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного, логічного, аналітичного та мистецтвознавчого методів. Зазначений методологічний підхід дозволяє з’ясувати особливості застосування формотворчих елементів у розвитку поліладовості фортепіанного мистецтва Б. Кривопуста на основі вивчення методико-виконавських засад «Наслідуючи Ганона» в інтегрованій синергії. Наукова новизна. Вперше розкриваються основні формотворчі засади застосування поліладових аспектів у фортепіанній музиці Б. Кривопуста, розширення горизонтів інтерпретації методико-виконавських образів у розумінні гармонічної мови та мелодики, елементів застосування лейтмотиву 1-ї вправи Ш. Ганона в інтеграції з джазовою поліакордикою фортепіанного регтайму. Використання інтеграційних та інтерпретаційних джазово-музичних витоків і українського мелосу в умовах поліладових механізмів виконавства як синергетичного підходу та стилістики сучасної інтерпретації. Висновки. Відображення поліладових аспектів у сучасній українській фортепіанній музиці є еволюцією музичної мови в умовах нестандартного композиторського підходу, що відображається у нашаруванні й поєднаннях поліладових та політональних структур у єдину канву музичного мелосу, до гармонічних та ритмо-інтонаційних витоків, які спрямовані до оновлення напряму українського фортепіанного регтайму. Популяризація національних рис фортепіанної музики, утвердження виконавсько-формотворчих елементів на засадах поліладовості є малодосліджуваним явищем і перебуває на етапі докорінних змін та трансформації.
Посилання
Богдан Кривопуст став лауреатом премії імені В. С. Косенка. Міністерство культури та інформаційної політики України. 2022. URL: https://mkip.gov.ua/news/7988.html?__cf_chl_tk=YAHkU1dbfpYb0KvkgXtu. B5Exa8EesODfun0ANj53yU-1689603711-0-gaNycGzNC5A (дата звернення: 08.07.2023).
Концерт-презентація видання Форте QR Піано. Український звуковий простір. Офіційний YouTube-
канал Державного спеціалізованого видавництва «Музична Україна». 2021. URL: https://www.youtube.com/
watch?v=CSnrHiFchAM (дата звернення: 05.07.2023).
Кривопуст Богдан Леонідович. НСКУ. Національна Спілка Композиторів України. 2006. URL:
https://composersukraine.org/index.php?id=621 (дата звернення: 06.07.2023).
Кривопуст Богдан Леонідович. Українська музична енциклопедія. У 2 т. Т. 2. [Е – К] / гол. редкол. Г. Скрипник. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2008. С. 600.
Латанський С. Кривопуст Богдан Леонідович. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І. Дзюба,
А. Жуковський, М. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України,
URL: https://esu.com.ua/article-639 (дата звернення: 07.07.2023).
Форте QR Піано. Український звуковий простір / авт.-упоряд. Н. Гриднєва. Київ: Музична Україна, 2021.
с.