“INHERITING GANON” BY BOHDAN KRYVOPUST: POLY-LAD ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF THE PERFORMANCE SKILLS OF PIANISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-8

Keywords:

Ukrainian piano music, the personality of B. Kryvopust, polyphony, Ukrainian piano ragtime, performance skills, jazz pianism.

Abstract

The aim of the article is to explore the systematic and performance principles of Bohdan Kryvopust's piano music within the context of modern Ukrainian piano art. It analyzes the current state of research on the use of poly-lad in piano music for example of the piano composition «Inheriting Ganon», it delves into the relationship between rational and irrational analogies in the process of analysis and performance. Explore the significance of the use of the leitmotifs first’s exercise of Sh. Ganon's in piano composition by B. Kryvopust, to support the source of national maxims in mainstreaming with jazz piano ragtime traditions. The research methodology includes comparative, logical, analytical, and art history methods. The marked methodological approach makes it possible to identify the peculiarities of the form-forming elements in the development of poly-lad piano art by B. Kryvopust on the basis of studying the methodological and performing principles «Inheriting Ganon» in integrated synergy. Scientific novelty. First time is explorings the main principles of formforming and the use of poly-lad aspects in the piano music of B. Kryvopust, the expansion the horizons of interpretation of methodological and performance images in understanding of harmonic language and melody, elements of applying the leitmotif of the first exercise of Sh. Ganon in integration with the jazz poly-chords of piano ragtime. The study also explores the use of integrative and interpretive jazz-music sources and Ukrainian melos in the poly-lad performance mechanisms, which presents a modern and synergistic approach to interpretation. Conclusions. The article concludes by discussing how the reflection of poly-lad aspects in Ukrainian piano music represents an evolution of musical language and has the potential to renew the direction of Ukrainian piano ragtime. The popularity of national features of piano music, claim the performance and form-forming elements on principles of poly-lad is little-explore phenomenon and is at the stage of radical changes and transformation.

References

Богдан Кривопуст став лауреатом премії імені В. С. Косенка. Міністерство культури та інформаційної політики України. 2022. URL: https://mkip.gov.ua/news/7988.html?__cf_chl_tk=YAHkU1dbfpYb0KvkgXtu. B5Exa8EesODfun0ANj53yU-1689603711-0-gaNycGzNC5A (дата звернення: 08.07.2023).

Концерт-презентація видання Форте QR Піано. Український звуковий простір. Офіційний YouTube-

канал Державного спеціалізованого видавництва «Музична Україна». 2021. URL: https://www.youtube.com/

watch?v=CSnrHiFchAM (дата звернення: 05.07.2023).

Кривопуст Богдан Леонідович. НСКУ. Національна Спілка Композиторів України. 2006. URL:

https://composersukraine.org/index.php?id=621 (дата звернення: 06.07.2023).

Кривопуст Богдан Леонідович. Українська музична енциклопедія. У 2 т. Т. 2. [Е – К] / гол. редкол. Г. Скрипник. Київ: Видавництво Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2008. С. 600.

Латанський С. Кривопуст Богдан Леонідович. Енциклопедія Сучасної України / редкол.: І. Дзюба,

А. Жуковський, М. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України,

URL: https://esu.com.ua/article-639 (дата звернення: 07.07.2023).

Форте QR Піано. Український звуковий простір / авт.-упоряд. Н. Гриднєва. Київ: Музична Україна, 2021.

с.

Published

2023-09-04

How to Cite

КАБАЦІ, О., НОВІКОВА, С., & ТАРНОВЕЦЬКА, Г. (2023). “INHERITING GANON” BY BOHDAN KRYVOPUST: POLY-LAD ASPECTS OF THE DEVELOPMENT OF THE PERFORMANCE SKILLS OF PIANISTS. Fine Art and Culture Studies, (3), 53–61. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-8