ХУДОЖНЬО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ ЖИВОПИСУ АДАЛЬБЕРТА ЕРДЕЛІ В 1922–1926 РОКАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-20

Ключові слова:

Адальберт Ерделі, закарпатський живопис, мюнхенський період, німецький експресіонізм, європейське мистецтво, вплив модернізму

Анотація

Стаття присвячена німецькому періоду творчості одного з основоположників Закарпатської школи живопису – Адальберту Ерделі (1891–1955). Мета дослідження – проаналізувати творчий доробок майстра періоду 1922–1926 років, та з’ясувати, які художньо-стильові тенденції набула його індивідуальна манера після досвіду роботи і навчання в Мюнхені. Методологія дослідження базується на мистецтвознавчому аналізі. Для проведення дослідження було проаналізовано всю доступну літературу, в якій згадувалося про цей життєвий етап майстра, а саме: наукові та публіцистичні праці, щоденники А. Ерделі. Автором був зібраний весь доступний емпіричний матеріал, який складається з творів, що знаходяться в приватних колекціях в Україні та інших країнах Європи, українських музеях. Новизна дослідження. Під впливом сучасного європейського мистецтв у почерку майстра відбулася певна трансформація, в ньому з’явилися нові підходи до трактування форм, більш вільна гра фарб та розподілу кольорів в композиції. Висновок. В статті здійснено мистецтвознавчий аналіз живописних творів, виконаних в різних жанрах, виявлено нові особливості, яких набула манера А. Ерделі під впливом модернізму. Під час чотирирічного перебування за кордоном митець познайомився з новітнім мистецтвом і почав синтезувати натуралістичні образи з експресивними засобами виразності. Звичайно, мова не йде про прямий вплив, картини майстра не втратили самобутності й своєрідності. Немає сумніву, що роботи цих років яскраво демонструють нову манеру, яка полягає у більш складному колориті, нові риси з’явилися у трактуванні об’ємів, глибшому контрасті світлотіні, динаміці та пастозності мазків. Цей період представляє новий важливий етап у творчості художника і стає відправною точкою для його подальших творчих пошуків у західноєвропейському мистецтві.

Посилання

Ерделі А. ІМЕН. Роман із життя підкарпатського художника у Мюнхені. ІМЕН: літературні твори, щоденники, думки / уклад.: І. Небесник, М. Сирохман. Ужгород, 2012. С. 113–228.

Ерделі А. Мюнхенський щоденник. ІМЕН: літературні твори, щоденники, думки / уклад.: І. Небесник, М. Сирохман. Ужгород, 2012. С. 229–264.

Небесник І. Адальберт Ерделі : монографія. Львів : Вид-во Мс, 2007. 296 с.

Небесник І. Світло далекої зірки. ІМЕН: літературні твори, щоденники, думки : Вступна ст. / уклад.: І. Небесник, М. Сирохман. Ужгород, 2012. С. 5–36.

Небесник І. Співпраця Адальберта Ерделі з представниками чеської культури. Вісник Закарпатської академії мистецтв. 2018. № 10. С. 21–24.

Островський Г. Образотворче мистецтво Закарпаття. Київ : Мистецтво, 1974. 200 с.

Приймич М. Простір живопису Адальберта Ерделі. Адальберт Ерделі / упоряд. А. Ковач. Ужгород, 2007. С. 7–16.

Сирохман М. Слово Ерделі: Шлях митця до себе. ІМЕН: літературні твори, щоденники, думки : Передмова / уклад.: І. Небесник, М. Сирохман. Ужгород, 2012. С. 37–42.

Münchener Kunstausstellung 1923 im Glaspalast : офіційний каталог виставок. Münchener, 1923. 13 p. URL: https://bildsuche.digitale-sammlungen.de/index.html?c=viewer&l=de&bandnummer=bsb00002479&pimage=00007&v=100&nav= (date of access: 01.08.2023).

Vojta Erdélyi. Podkarpatsko-ruská výstava v Praze : каталог виставки. Прага : Topicuv salon, 1924.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

СЕЙТАСАНОВА, А. (2023). ХУДОЖНЬО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ ЖИВОПИСУ АДАЛЬБЕРТА ЕРДЕЛІ В 1922–1926 РОКАХ. Fine Art and Culture Studies, (4), 147–153. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-20

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ