ДЕФІНІЦІЇ КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ В СИСТЕМІ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО ЗНАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-22

Ключові слова:

культурний простір, дефініція, методологічні традиції, культурологічні підходи, теоретичні концепції

Анотація

Мета статті полягає у виявленні сутності поняття «культурний простір» на основі аналізу понять «культура» та «простір», аналізі його трактування у вітчизняній та закордонній науковій літературі, а також уточнення методологічних підходів до його дослідження. Методологія дослідження поєднує метод інтерпретації та операціоналізації понять (для виявлення змістової сутності поняття «культурний простір»), метод термінологічного аналізу, метод теоретичного аналізу наукової літератури з теми дослідження та ін. Окреслення найбільш поширених у культурологічних працях дефініцій поняття «культурний простір» та аналіз методологічних підходів до його дослідження зумовлює наукову новизну. Висновки. У сучасній культурологічній літературі не існує єдиного загальноприйнятого визначення поняття «культурний простір», а найбільш поширеними є позиціювання як: історично, територіально та демографічно зумовленого складного культурологічного, соціального, психологічного, філософського поєднання цінностей, ідей, предметів, речей, традицій, настроїв, етичних, естетичних норм, соціально-політичних поглядів у певній культурній ситуації, що проявляються у конкретний час в межах конкретного ареалу; простір творчої діяльності людини, що забезпечує діалог різних культур на основі символічної мовленнєвої комунікації та народжує нові цінності і сенси, формує багатоманіття культурних текстів і виступає як єдність культур того чи іншого ареалу; інтегрованої моделі, сукупності взаємодоповнюючих культурних практик та механізмів їх функціонування; системної цілісності кількох рівнів: довкілля, соціуму, комунікації та інтелекту; умовного ареалу, в якому формується та реалізується творча діяльність людини. Характерними властивостями культурного простору є: наявність чіткої структури, динаміка, неоднорідність, універсальність, фундаментальність, віртуальність та ін. Дослідження виявило, що в сучасному науковому вимірі існує кілька теоретичних концепцій культурного простору: антропологічні, абстрактні та літературно-мистецькі (за О. Гриценко); основними методологічними підходами до його дослідження є: функціональний, акціоналістський, антропологічний, діалектичний, ноосферний, кібернетичний, реляційний, синергетичний, інформаціологічний.

Посилання

Гриценко О. Культурний простір і національна культура: теоретичне осмислення та практичне формування: монографія. Київ: Інститут культурології НАМ України, 2019. 256 c.

Давиденко А. О. Культурний простір як основа формування концептів. Закарпатські філологічні студії.2019. Т. 2. Вип. 9. С. 84–87.

Злобіна Т. Роль культурного простору у процесі становлення української політичної нації: дис. …канд. філос. наук. Київ: НІСД, 2009. 218 с.

Марченко В. В., Віткалов С. В. Регіональний культурний простір України як фактор активізації мистецької ініціативи. Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філософія, культурологія, соціологія. 2014. Вип. 8. С. 44–49.

Олійник О. М. Культурний простір, комунікація, місто: співвідношення понять. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2019. Вип. 20. С. 169–177.

Піскун В. Формування культурного простору сучасної України: взаємодія українського і запозиченого. Українознавчий альманах. Вип. 5. Київ: КНУ ім. Т. Г. Шевченка, 2011. С. 106–108.

Степанова О. Національний культурний просторі України: концептуальні засади розвитку і становлення : автореф. дис. ... доктора культурології : 26.00.01. Київ, 2017. 32 с.

Фесенко Г. Г. Роль музеїв у формуванні культурного простору України. Пространство литературы, искусства и образования – путь к миру, согласию и сотрудничеству между славянскими народами : сб. науч. трудов : по материалам VI междунар. науч.-практ. конф., Харьков, 16 декабря 2011 г. / [под ред. А. Г. Романовского, Ю. И. Панфилова]. Харьков : НТУ «ХПІ», 2012. С. 184–189.

Філіна А. Культурний простір: основні його види та культурна діяльність суспільства щодо задоволення соціокультурних потреб громадян. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2016. Вип. 1. С. 82–86.

Шершньова О. В. Формування нової моделі культурного простору (на прикладі громад Рівненщини): монографія. Острог : ФОП-видавець Свинарчук Р. В., 2019. 344 с.

Braudel, Fernand (1979). Civilization and Capitalism, 15th–18th Century, translated by Siân Reynolds, 3 vols.

Cassirer, Ernst (1985). Symbol, Technik, Sprache: Aufsatze aus d. Jahren 1927-1933. Hamburg: Mainer Verlag. рр. 93–119.

Heidegger, Martin (1969). Zeit und Sein. In: Zur Sache des Denkens. Tübingen, Niemeyer. рр. 5-31.

Kupiainen, Jari, Sevänen, Erkki, Stotesbury, John (2004). Cultural Identity in Transition. Atlantic Publishers and Distributors, New Delhi, India.

Moles, Abraham A. (1967). Sociodynamique de la culture. 343 р.

Rapoport, Amos (1977). Human Aspects of Urban Form-Towards a Man Environment Approach to Urban Form andDesign. Oxford: Pergamon Press. 458 р.

Segers, Rien. T. (2002). The Underestimated Strength of Cultural Identity Between Localising and Globalising Tendenciesin European Union. SPIEL: Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft. Jg. 21. Heft 2. рр. 159-177.

Thapar, Romila (2004). Cultural Transaction and Early India: ‘Tradition and Patronage’. Comprising History andBeyond, Oxford University Press. 46 р.

Williams, Raymond (1983). Keywords, London: Fontana. 339 р.

Young, Robert M. (1994). Mental Space. Process Press. 200 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

КРАСНЕНКО, О. (2023). ДЕФІНІЦІЇ КУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ В СИСТЕМІ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО ЗНАННЯ. Fine Art and Culture Studies, (4), 160–166. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-22

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ