ЗАСТОСУВАННЯ ПРАКТИК СУЧАСНОГО ТАНЦЮ У ПСИХОЕМОЦІЙНОМУ ВІДНОВЛЕННІ УКРАЇНЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-10Ключові слова:
сучасне мистецтво, культурний вплив, арт-терапія, ментальне здоров’яАнотація
Мета статті – на конкретних прикладах довести ефективність та дієвість методики сучасного танцю та методів танцювально-рухової терапії для психоемоційного відновлення українців під час воєнного стану. Методологія дослідження передбачає опис кейсів застосування сучасного танцю і танцювально-рухової терапії та їх аналіз у контексті теоретично-практичних праць для формулювання обґрунтованих висновків з огляду на їхню доцільність під час широкомасштабних військових дій. Наукова новизна полягає в представленні добірки актуальних кейсів застосування сучасного танцю і танцювально-рухової терапії в роботі з військовими, студентами, ВПО та дітьми, для аналізу їх впливу на підвищення адаптивності та подолання стресу, а також окресленні наявної і потенційної суспільної терапевтичної та культурної користі. Висновки. Осмислення тіла як особливого інструменту вираження, а також як інструменту сприйняття дійсності стало винятково важливим для українців після повномасштабного вторгнення РФ. 24 лютого 2024 року мільйони людей в Україні безпосередньо відчули перспективу припинення свого фізичного існування, знищення, розпад, перехід своїх тіл у нову невідому їм якість. Подолавши первісне відчуття жаху втратити власне тіло, який одночасно також охопив багатьох людей, спонукало хореографів і танцівників виробляти і популяризувати практики по убезпеченню тіла, збереженню його функціональності та ментальної сили. Базові принципи сучасного танцю, роботи з тілом та організації руху, такі як зв’язок дихання і руху, робота з вагою тіла (активна та пасивна), центром ваги (центрування), силою тяжіння, робота з часом і простором, з фокусом уваги, темами «заземлення», ресурсності, динамічного балансу та контрбалансу тощо доводять свою ефективність і широко використовуються українськими хореографами, для формування програм відновлення та освітніх заходів, ретрітів, подій фізичної та психоемоційної реабілітації, програм терапії творчістю та психоедукації тощо в роботі і з військовими, і з цивільними. Техніки та практики сучасного танцю стають для багатьох способом культурного осягнення тіла, допомагаючи через рух віднайти гармонійне поєднання тілесності та свідомості. Активовані диханням механізми саморегуляції, актуальні для практик сучасного танцю, стимулюють перебудову всіх систем організму та відновлення рівноваги життя людини: фізичної, психоемоційної, соціальної. Подальші дослідження дотичної тематики, аналіз і порівняння більш вичерпного переліку подібних ініціатив, які відбуваються за участю українських діячів сучасного танцю, дозволять краще прослідкувати їх загальнокультурний вплив і значущість у контексті, як розвитку танцю, так і танцювально-рухової терапії та терапії творчістю в Україні.
Посилання
Арт-терапевтичний табір у Карпатах. Art Therapy Force. URL: https://artherapyforce.com.ua/project/kids-sart-retreat-projects/ (дата звернення: 20.10.2023).
Енциклопедичний словник з арт-терапії / О. Л. Вознесенська та ін. ; ред.: О. Л. Вознесенська, О. М. Скнар. Київ : ФОП Назаренко Т.В., 2017. 312 с.
Корисько Н. М. Хореографія як контемпорарне мистецтво. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 2. С. 101–105.
Мова Л. В. Енергія стихій, людське тіло і танець. Цілющі сили природи: еко-арттерапія. / ред.: О. Л. Вознесенська, Л. О. Подкоритова. Київ, 2021. С. 98–108.
Мова Л. В. Творчість: психолого-фізіологічні виміри. Сучасний танець: шляхи творчого вдосконалення : навч. посіб. Київ, 2021. С. 15–63.
Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи. : навч. посіб. / Л. Г. Царенко та ін. ; ред. Л. Г. Царенко. Київ : ОБСЄ, 2018. Т. 2. 240 с.
Пастух В. В. Модерні хореографічні напрямки в галичині (20– 30-і роки XX ст.). Київ : Знання, 1999. 42 с.
Погребняк М. М. Танець «модерн» ХХ ст.: витоки, стильова типологія, панорама історичної ходи, еволюція : монографія. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2015. 312 с.
Сучасний танець. Основи теоріі і практики: навчальний посібник / І. Герц та ін. Київ : Ліра-К, 2016. 264 с.
Українське хореографічне мистецтво в контексті світової художньої культури (сучасний поліжанровий дискурс). Колективна монографія / ред. О. Плахотнюк. Львів : СПОЛОМ, ЛНУ ім. Ів. Франка каф. режисури та хореогр., 2020. 316 с.
У теробороні готують інструкторів першої психологічної допомоги. ТСН.ua. URL: https://tsn.ua/video/video-novini/u-teroboroni-gotuyut-instruktoriv-pershoyi-psihologichnoyi-dopomogi.html (дата звернення: 20.10.2023).
Хендрик О. Ю. Поняття contemporary dance та композиції його хореографічного тексту. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 3. С. 128–132.
Чаус О. О. Формування contemporary dance на основі танцю модерн. Мистецтвознавчі записки. 2011. № 19. С. 269–275.
Чілікіна Н. О. Тілесні практики в сучасній хореографічній культурі. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Харків, 2014. 20 с.
Шариков Д. І. Теорія, історія та практика сучасної хореографії: генезис і класифікація сучасної хореографії – напрями, стилі, види. : монографія. Київ : КиМУ, 2010. 208 с.
Arout, G. (1955). La danse contemporaine. F. Nathan.
Art Therapy Force, Рубан В. Лекція-практикум "BodyWork", 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=I8tcXphyy_4 (дата звернення: 10.11.2023).
Bernard A., Steinmuller W., Stricker U. Ideokinesis: a creative approach to human movement and body alignment. North Atlantic Books, 2006. 240 p.
Bessel A. Van der Kolk. Body keeps the score: mind, brain and body in the transformation of trauma. Penguin Books, Limited, 2015. 464 p.
Camurri A., Lagerlöf I., Volpe G. Recognizing emotion from dance movement: comparison of spectator recognition and automated techniques. International journal of human-computer studies. 2003. Vol. 59, no. 1-2. P. 213–225. URL: https://doi.org/10.1016/s1071-5819(03)00050-8 (date of access: 10.11.2023).
Creative think tank – dance – tool of empowerment, strategy and motor for coping with crisis?. TANZ Bremen. URL: https://www.tanz-bremen.com/wp-content/uploads/2023/04/Program-CREATIVE-THINK-TANK-2023_english.pdf (date of access: 20.10.2023).
Feldenkrais M. Body and mature behavior: a study of anxiety, sex, gravitation, and learning. Berkeley, Calif : Frog, Ltd., 2005.
Frétard D. Danse contemporaine : danse et non-danse, vingt-cinq ans d'histoires. Paris : Cercle d'art, 2004. 174 p.
Ginot I., Michel M. La Danse au XXème siècle. Larousse, 2002. 264 p.
Lepecki A. Exhausting dance: performance and the politics of movement. Routledge, 2006. 150 p.
Levine P. A. Healing trauma: a pioneering program for restoring the wisdom of your body. Sounds True, 2005. 91 p.
Lowen A. Depression and the body: the biological basis of faith and reality. Penguin (Non-Classics), 1993. 320 p.
Maletic V. Body – space – expression: the development of rudolf laban's movement and dance concepts (approaches to semiotics [as]). Mouton de Gruyter, 1987. 288 p.
Osborne N. Neuroscience and "real world" practice: music as a therapeutic resource for children in zones of conflict. Annals of the new york academy of sciences. 2012. Vol. 1252. P. 69–76.
Paxton S. Small dance guidance 1977. Myriadicity. URL: https://myriadicity.net/contact-improvisation/learningcontact-improvisation/steve-paxton-s-1977-small-dance-guidance (date of access: 10.11.2023).
Viktor Ruban. Psychoemotional recovery projects – retreat camps for kids, 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=F0oIAcra934 (date of access: 10.11.2023).
Witts N., Huxley M. The Twentieth century performance reader. London : Routledge, 1996. 421 p.