APPLICATION OF CONTEMPORARY DANCE PRACTICES FOR PSYCHO-EMOTIONAL RECOVERY OF UKRAINIANS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-10

Keywords:

contemporary art, cultural impact, art therapy, mental health

Abstract

Aim of the article is to prove the effectiveness and efficiency of contemporary dance techniques and methods of dancemovement therapy for the psycho-emotional recovery of Ukrainians after the full scale invasion based on specific examples. The research methodology involves describing cases of contemporary dance and dance-movement therapy and analyzing them in the context of theoretical and practical studies, and formulating grounded conclusions in relation to their recovery effectiveness and culture impact in time of active war. The scientific novelty is to present the relevant cases of contemporary dance and dance-movement therapy in work with the military, students, IDPs and children, to analyze their effectiveness in increasing adaptability and overcoming stress, and to outline the existing and potential social therapeutic and cultural benefits. Conclusions. Understanding the body as special mean of both expression and perceiving reality, has become extremely important for Ukrainians after the full-scale invasion of Russia. On February 24, 2024, millions of people in Ukraine directly experienced the prospect of their physical existence ceasing, destruction, disintegration, and the transition of their bodies into a new quality unknown to them. Overcoming the initial feeling of horror of losing their own bodies, which also gripped many people at the same time, prompted choreographers and dancers to develop and popularize practices to protect the body, preserve its functionality and mental capacity. The basic principles of contemporary dance, somatic practice and movement organization, such as the connection between breathing and movement, work with body weight (active and passive), center of gravity, gravity itself, work with time and space, with focus of attention, "grounding", resourcefulness, etc. are proving to be effective and are used by Ukrainian choreographers to form recovery programs, educational retreats, events of physical and emotional rehabilitation, dynamic balance and counterbalance, etc. prove their effectiveness and are widely used by Ukrainian choreographers to create recovery and educational programs, retreats, physical and psycho-emotional rehabilitation events, creative therapy and psychoeducation programs, etc. in their work with both military and civilians. Techniques and practices of contemporary dance are becoming for many people a way to cultivate cultural understanding of the body, helping them to find a harmony and balanced combination of corporeality and consciousness in their movements. The self-regulation mechanisms activated by breathing, which are fundamental for contemporary dance practices, stimulate the restructuring of all systems of the body and bringing back the balance of human life on all levels: physical, psycho-emotional, and social. Further research on related topics, analysis and comparison of a more extensive list of similar initiatives involving Ukrainian contemporary dance artists will allow us to better trace their general cultural impact and significance in the context of both dance development and dancemovement and creative arts therapy development in Ukraine.

References

Арт-терапевтичний табір у Карпатах. Art Therapy Force. URL: https://artherapyforce.com.ua/project/kids-sart-retreat-projects/ (дата звернення: 20.10.2023).

Енциклопедичний словник з арт-терапії / О. Л. Вознесенська та ін. ; ред.: О. Л. Вознесенська, О. М. Скнар. Київ : ФОП Назаренко Т.В., 2017. 312 с.

Корисько Н. М. Хореографія як контемпорарне мистецтво. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 2. С. 101–105.

Мова Л. В. Енергія стихій, людське тіло і танець. Цілющі сили природи: еко-арттерапія. / ред.: О. Л. Вознесенська, Л. О. Подкоритова. Київ, 2021. С. 98–108.

Мова Л. В. Творчість: психолого-фізіологічні виміри. Сучасний танець: шляхи творчого вдосконалення : навч. посіб. Київ, 2021. С. 15–63.

Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи. : навч. посіб. / Л. Г. Царенко та ін. ; ред. Л. Г. Царенко. Київ : ОБСЄ, 2018. Т. 2. 240 с.

Пастух В. В. Модерні хореографічні напрямки в галичині (20– 30-і роки XX ст.). Київ : Знання, 1999. 42 с.

Погребняк М. М. Танець «модерн» ХХ ст.: витоки, стильова типологія, панорама історичної ходи, еволюція : монографія. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2015. 312 с.

Сучасний танець. Основи теоріі і практики: навчальний посібник / І. Герц та ін. Київ : Ліра-К, 2016. 264 с.

Українське хореографічне мистецтво в контексті світової художньої культури (сучасний поліжанровий дискурс). Колективна монографія / ред. О. Плахотнюк. Львів : СПОЛОМ, ЛНУ ім. Ів. Франка каф. режисури та хореогр., 2020. 316 с.

У теробороні готують інструкторів першої психологічної допомоги. ТСН.ua. URL: https://tsn.ua/video/video-novini/u-teroboroni-gotuyut-instruktoriv-pershoyi-psihologichnoyi-dopomogi.html (дата звернення: 20.10.2023).

Хендрик О. Ю. Поняття contemporary dance та композиції його хореографічного тексту. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 3. С. 128–132.

Чаус О. О. Формування contemporary dance на основі танцю модерн. Мистецтвознавчі записки. 2011. № 19. С. 269–275.

Чілікіна Н. О. Тілесні практики в сучасній хореографічній культурі. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Харків, 2014. 20 с.

Шариков Д. І. Теорія, історія та практика сучасної хореографії: генезис і класифікація сучасної хореографії – напрями, стилі, види. : монографія. Київ : КиМУ, 2010. 208 с.

Arout, G. (1955). La danse contemporaine. F. Nathan.

Art Therapy Force, Рубан В. Лекція-практикум "BodyWork", 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=I8tcXphyy_4 (дата звернення: 10.11.2023).

Bernard A., Steinmuller W., Stricker U. Ideokinesis: a creative approach to human movement and body alignment. North Atlantic Books, 2006. 240 p.

Bessel A. Van der Kolk. Body keeps the score: mind, brain and body in the transformation of trauma. Penguin Books, Limited, 2015. 464 p.

Camurri A., Lagerlöf I., Volpe G. Recognizing emotion from dance movement: comparison of spectator recognition and automated techniques. International journal of human-computer studies. 2003. Vol. 59, no. 1-2. P. 213–225. URL: https://doi.org/10.1016/s1071-5819(03)00050-8 (date of access: 10.11.2023).

Creative think tank – dance – tool of empowerment, strategy and motor for coping with crisis?. TANZ Bremen. URL: https://www.tanz-bremen.com/wp-content/uploads/2023/04/Program-CREATIVE-THINK-TANK-2023_english.pdf (date of access: 20.10.2023).

Feldenkrais M. Body and mature behavior: a study of anxiety, sex, gravitation, and learning. Berkeley, Calif : Frog, Ltd., 2005.

Frétard D. Danse contemporaine : danse et non-danse, vingt-cinq ans d'histoires. Paris : Cercle d'art, 2004. 174 p.

Ginot I., Michel M. La Danse au XXème siècle. Larousse, 2002. 264 p.

Lepecki A. Exhausting dance: performance and the politics of movement. Routledge, 2006. 150 p.

Levine P. A. Healing trauma: a pioneering program for restoring the wisdom of your body. Sounds True, 2005. 91 p.

Lowen A. Depression and the body: the biological basis of faith and reality. Penguin (Non-Classics), 1993. 320 p.

Maletic V. Body – space – expression: the development of rudolf laban's movement and dance concepts (approaches to semiotics [as]). Mouton de Gruyter, 1987. 288 p.

Osborne N. Neuroscience and "real world" practice: music as a therapeutic resource for children in zones of conflict. Annals of the new york academy of sciences. 2012. Vol. 1252. P. 69–76.

Paxton S. Small dance guidance 1977. Myriadicity. URL: https://myriadicity.net/contact-improvisation/learningcontact-improvisation/steve-paxton-s-1977-small-dance-guidance (date of access: 10.11.2023).

Viktor Ruban. Psychoemotional recovery projects – retreat camps for kids, 2023. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=F0oIAcra934 (date of access: 10.11.2023).

Witts N., Huxley M. The Twentieth century performance reader. London : Routledge, 1996. 421 p.

Published

2023-12-28

How to Cite

РУБАН, В. (2023). APPLICATION OF CONTEMPORARY DANCE PRACTICES FOR PSYCHO-EMOTIONAL RECOVERY OF UKRAINIANS. Fine Art and Culture Studies, (6), 71–81. https://doi.org/10.32782/facs-2023-6-10

Issue

Section

CULTURAL STUDIES