ФЕНОМЕН ДИТИНСТВА В НІМЕЦЬКІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ МУЗИКАЛЬНИХ КУЛЬТУРАХ ХІХ СТОЛІТТЯ: ІСТОРИКО-КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-2Ключові слова:
музична культура, музично-театральне мистецтво, феномен дитинства, дитяча опера, дитячий музичний театр.Анотація
Стаття присвячена огляду дитячої тематики, феномену дитинства в історико-культурному просторі та його імплементації в музично-театральній, мистецькій сферах ХIХ століття. Розглядаються аспекти виникнення інтересу до теми дитинства в загальнокультурному контексті, в музичному мистецтві (зокрема, в музично-театральному). Узагальнено відомості про етапи розвитку та основні форми репрезентації теми дитинства в німецькій та українській культурі ХІХ століття. Мета дослідження передбачає узагальнення відомостей щодо виникнення теми дитинства у музичному мистецтві епохи романтизму, особливостей розвитку феномену дитинства у контексті національної культури. Методологічною основою для цього дослідження виявилися такі підходи: міждисциплінарний, що дає можливість залучати концепції з інших галузей пізнання (педагогіка, психологія, філософія, культурологія); історико- культурологічний – розгляд окремого явища в процесі історичного розвитку; теоретичного узагальнення – для підсумків проведеного дослідження. Наукова новизна полягає в тому, що в дослідженні феномен дитинства проаналізовано з позицій національних культур, у яких дана тематика, її смислові домінанти визначили появу і розвиток особливого виду музично- театральному мистецтва – дитячої опери. Висновки. У науковій статті висвітлено, що саме епоха романтизму вперше запроваджує в мистецтво (зокрема, в музичне мистецтво) культ дитини та культ дитинства, а поява дитячих тем та образів в музичній культурі ХІХ ст. сприяла розробці нових засобів музичної мови, принципів формоутворення, оновленню жанрової палітри – з'явились дитячі фортепіанні цикли й вокальні мініатюри, дитяча опера, балет, музично-театральні вистави та ін.
Посилання
Квітка К. Фольклорна спадщина Лисенка. Вибрані твори. Ч. 2. К. Квітка. Київ. 1986. 110 с.
Кузьміна О. А. Жанрова своєрідність дитячої опери в композиторській практиці xx – початку ХХІ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2019. 18 с.
Латишина Д. І. Дитинство як культурно-історичний феномен. Етнопедагогіка, 2015. URL: https://stud.com.ua/28437/pedagogika/ditinstvo_kulturno_istorichniy_fenomen (дата звернення: 19.02.2024).
Лукич М. Шевченкова педагогіка. Рідна школа. 1999. № 3.
Побірченко Н. С. Національний характер образу дитинства в художній спадщині письменників-просвітителів ІІ половини ХІХ ст. Педагогічний дискурс, випуск 11, 2012. С. 235–239.
П. П. Сокальський. URL: https://lidagalchuk22.blogspot.com/2014/ (дата звернення 09.12.2023).
Роберт Шуман і перехрестя шляхів музики і літературі: Збірник наукових праць. Сост Г. Ганзбург. Харків: РП – Каравела, 1997. 274 с.
Романец Д. О. Музична драматургія дитячих опер українських композиторів кінця ХХ–ХХІ століть: дис. … канд. мистецтвознавства :17.00.03. Київ, 2021. 203 с.
Рябуха Н. М. Семантичні функції жанру мініатюри в музичній культурі: зб. наук. праць Культура України. Харків, 2002. Вип.10. С. 163–170.
Cпогади про Тараса Шевченка / Упоряд. і приміт. В. С. Бородіна і М. М. Павлюка; передм. В. Є. Шубравського. К.: Дніпро, 1982. 547 с.
Татарнікова А. А. Культура бідермайєра та німецький музичний театр першої половини ХІХ століття (на прикладі опер А. Лорцінга, Е. Гофмана, Р. Шумана): магістерська робота: 26.00.01. Одеса, 2013. 118 с.
Черкова Н. С. Семантика дитячості у творчості сучасних композиторів: кваліф. робота магістра: 17.00.03. Кривий Ріг. 2018. 102 с.
Чорна О. Система жанрів дитячої музики: «константи» та «змінні»: зб. наук. ст. Харк. нац. ун-т мистецтв імені І. П. Котляревського. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки, теорії та практики освіти; ред. Г. І. Ганзбург. Харків: Вид-во ТОВ «С. А. М.», 2013. Вип. 38. С. 179–191.