ІСТОРІЯ ВОКАЛЬНО-ХОРОВОЇ МУЗИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-7

Ключові слова:

хорова музика, хорове мистецтво, хорові жанри, вокальні твори, хорові техніки, творчість композиторів, історичні періоди.

Анотація

Актуальність дослідження визначається тим, що вокально-хорова музика є важливою частиною світової культурної спадщини. Вивчення її коріння дозволяє зрозуміти, як формувалися та розвивалися музичні традиції протягом століть. Знання про історичні витоки музики сприяє формуванню національної ідентичності, допомагаючи сучасному суспільству краще розуміти себе через призму культурного розвитку. Мета роботи. Вивчити та проаналізувати історичні періоди становлення вокально-хорової музики, акцентуючи увагу на важливих точках та характерних рисах її прогресу протягом часу. Методологія дослідження. Методологічний підхід до даного дослідження базується на інтеграції різних наукових методів, що відображає новітні підходи у вивченні мистецтва. До цього комплексу входять такі методи: історико-генетичний, який дозволяє висвітлити особливості стабільних та змінних елементів хорового циклу протягом його історії; еволюційний, що спрямований на систематизацію творчих етапів сучасних українських композиторів; жанрово-стилістичний, який аналізує особливості жанрів та стилів у хоровій музиці сучасних українських митців; компаративний, який дозволяє зробити порівняльний аналіз жанрових патернів хорового циклу та індивідуальних творчих особливостей композиторів і виконавців. Наукова новизна. Дослідження представляє глибокий і всебічний аналіз етапів розвитку вокально- хорової музики, розкриваючи специфіку кожного періоду та визначаючи ключові моменти її формування. Акцентується увага на тому, як зовнішні обставини впливали на еволюцію вокально-хорової музики, зокрема, в контексті національної самосвідомості та культурних змін. Аналіз стильових та жанрових рис вокально-хорової музики в різні періоди її існування дозволив визначити основні тенденції її розвитку та ключові моменти в історії жанру. Дослідження розширює теоретичний базис музикознавства, вносячи нові дані та інтерпретації у вивчення історії вокально-хорової музики. Загалом, дослідження збагачує розуміння історичних витоків та етапів розвитку вокально-хорової музики, пропонуючи нові перспективи та підходи до її вивчення. Висновки. Аналіз історичних тенденцій дозволяє простежити, як змінювалися музичні форми, жанри та стилі, що може надати цінних вказівок для сучасних композиторів та виконавців. Майбутні напрямки дослідження передбачають теоретичний аналіз циклічної структури у світовому хоровому мистецтві з позицій історії його розвитку, дослідження стилістичного різноманіття хорової композиції, а також аналіз хорових циклічних доробків сучасних композиторів.

Посилання

Аксьонов Б. Жанрово-стильові особливості творчості українських композиторів кінця ХІХ – початку XX ст. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», 2017. С. 167–175.

Афоніна О.С. Сучасна українська музика у вимірах європоцентризму: монографія. Київ : НАКККіМ, 2012. 164 с.

Батовська О. Сучасне академічне хорове мистецтво acappella як систематичний музично-виконавський феномен: дис. д-ра мистецтвознавства. Одеса, 2019. 519 с.

Дичко Л. Сучасний стан хорового мистецтва: тенденції розвитку. Матеріали до українського музикознавства : збірник наук. праць, НАН України. Київ : ІМФЕ ім. М.Т. Рильського, 2003. Вип. 2. С. 118−120.

Зосім О.Л. Західноєвропейська музика богослужбова музика нового часу у вимірах «нової сакральності». Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. Вип. 28. Київ : Міленіум, 2015. С. 99–110.

Каблова Т.Б. Золотий перетин як композиційний принцип трансмірності в музичній культурі: монографія. Київ : НАКККіМ, 2015. 161 с.

Корчова О. Феномен музичного модернізму в європейській культурі ХХ ст.: передумови, закономірності, етапи. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. № 129. 2020. С. 92–108.

Clemente P.A. The Structural and Cyclical Organization of Astor Piazzolla’s Las Cuatro Estaciones Porteñas. University of Hartford. Pro Quest Dissertations Publishing, 2012. URL: https://search.proquest.com/docview/922654313 (дата звернення 21 жовтня 2023).

Donna M. Di Grazia. Nineteenth-Century Choral Music (1st ed.). Taylor and Francis. 2013. URL: https://www. perlego.com/book/1617702/nineteenthcentury-choral-music-pdf (дата звернення 21 жовтня 2023).

Galbreath Daniel Johnston. Conceptualising Choral Play: The Creative Experience of Aleatory Choral Music. PhD thesis (Volume I). 2018. URL: https://www.open-access.bcu.ac.uk/8763/2/Thesis.pdf. (дата звернення 21 жовтня 2023).

Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Cambridge : Basic Books, 1983. pp. 37. URL: https://howardgardner01.files.wordpress.com/2012/06/443-davis-christodoulou-seider-mi-article.pdf. (дата звернення 21 жовтня 2023).

Havrylenko Y., Hrytsun Y., Kondratenko I., Sukhova L. Development of Ukrainian Choral Art in Conditions of Postmodernism. Postmodern Openings. 2022. № 13(2). pp. 345–357. DOI: https://doi.org/10.18662/po/13.2/458.

Rifkin J., Linfield E. Schütz. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. N.Y.; L., 2001. pр. 826–860.

Shelley A. Review of the book A History of Western Choral Music, by Chester L. Alwes. Notes. 2017. № 74(1). pp. 73–76. DOI: https://doi.org/10.1353/not.2017.0085.

Stevens Denis William. Choral music. Encyclopedia Britannica. 2023. URL: https://www.britannica.com/art/choral-music (дата звернення 21 жовтня 2023).

Turchet L., De Cet M. A web-based distributed system for integrating mobile music in choral performance. Pers Ubiquit Comput. 2023. № 27. pp. 1829–1842. DOI: https://doi.org/10.1007/s00779-023-01709-0.

Unger Melvin P. Historical dictionary of choral music. Landham, United Kingdom : Scarecrow Press Inc. 2010. 585 p.

Zaverukha Olena, Cherneta Tetiana. Historical Genesis of Choral Writing in Western European Music. Anastasis Research in Medieval Culture and Art. 2022. №7. pp. 203–216.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

МАЗЕПА, Т., & ГАВРИЛЕНКО, Ю. (2024). ІСТОРІЯ ВОКАЛЬНО-ХОРОВОЇ МУЗИКИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 54–63. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-7

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО