КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ШКОЛИ ЧЕРНІГІВСЬКОГО РЕГІОНУ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХХ – ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТОЛІТТЯ: НА ПРИКЛАДІ ДОРОБКУ ОЛЕКСАНДРА ІВАНЬКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-14

Ключові слова:

камерно-інструментальна музика, Чернігівська композиторська школа, інноваційний репертуар, виконавство, музичне мистецтво Чернігівського регіону України, український сучасний композитор, Олександр Іванько, кінець ХХ – перша чверть ХХІ століття.

Анотація

Мета роботи – дослідити камерно-інструментальний доробок сучасного українського композитора Чернігівського регіону України Олександра Іванька та розглянути його в контексті мистецтвознавчого дискурсу України кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття. Методологія дослідження спирається на джерелознавчий, системно-аналітичний та теоретичний методи. Наукова новизна полягає у тому, що в статті вперше в контексті українського музикознавства розглядається камерно-інструментальна музика митців Чернігівської композиторської школи кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття на прикладі доробку Олександра Іванька. Продемонстровано помітне зростання зацікавленості творчістю митця, зокрема в педагогічній та виконавській практиках. Обґрунтовується, що камерно-інструментальне надбання сучасного композитора Чернігівщини залишається маловідомим для національної мистецької спільноти і є нині актуальним і потребує проведення подальших досліджень і презентацій. Висновки. Внаслідок наукової розвідки досліджено камерно-інструментальний доробок сучасного українського композитора Чернігівського регіону України кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття Олександра Іванька. На основі проведеного аналізу камерно-інструментальних творів діяча (Скрипковий концерт g-moll та Концертино F-dur для флейти та фортепіано), розкрито хронологію написання та історію створення митцем камерно-інструментальних творів для ансамблевого музикування з урізноманітненням варіантів його складу: цикл п’єс «Монастирські візерунки», що складається з трьох творів («Відлуння давнини», «Світло крізь скло», «Старовинні вітражі»); інструментальний твір «Містерія», написаний для двох цимбал, ударних та контрабасу; інструментальний твір «Феєрія» для труби та фортепіано. Актуалізовано інноваційні індивідуальні художні та формотворчі рішення композиторської техніки Олександра Іванька в аспекті інструментальної версійності. Встановлено, що досліджені твори сучасника композиторської школи Чернігівського регіону України кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття формують новий погляд щодо камерно-інструментального жанру, мають цікаві рішення мовно-стильової, змістовно-виражальної моделі побудови музичної тканини, тож не мають залишатися поза увагою мистецької спільноти.

Посилання

Даценко В. П. Творча індивідуальність композитора в українському науковому дискурсі / Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 1. С. 173–179. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3312/Даценко В.П. Творча.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Дата звернення 21.07.2020).

Іванько О. П. «Відлуння давнини» з циклу «Монастирські візерунки». URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2019/04/Відлуння-давнини.pdf (дата звернення квітень 2019 р.).

Іванько О. П. «Відгуки старовини» з циклу «Монастирські візерунки» / Для баяна ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP – 675 DW/E, GRAND PIANO // у виконанні інструментального тріо у складі О. Іванька, Л. Іванько, О. Леус. URL: http://surl.li/ovlht (дата звернення 16.12.2020 р.).

Іванько О. П. Вогні великого міста. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О.Іванько-Вогні-великого-міста.pdf (дата звернення 2006 р.).

Іванько О. П. Вокаліз із сюїти у старовинному стилі (для скрипки та фортепіано) URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/19Вокализ-для-скрипки-и-ф-но.pdf (дата звернення 19.08.2016 р.).

Іванько О. П. Композиторський сайт. URL: https://ivankomusic.com/ (дата створення 2005 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі d-moll для скрипки та фортепіано. Присвята О. Шимко.

URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/14А.Иванько.Концертино-скрипка-d-moll.pdf (дата звернення 14.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі d-moll для флейти та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/15Концертино-для-флейты-ре-минор.mus_.pdf (дата звернення 15.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі e-moll для скрипки та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/12Концертино.mus-флейта.pdf (дата звернення 12.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі e-moll для флейти та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/13Концертино-e-moll.mus_.pdf (дата звернення 13.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино F-dur для флейти та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/Концертино-F-dur.pdf (дата звернення серпень 2016 р.).

Іванько О. П. Концертна п’єса (для скрипки та фортепіано). URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О.Іванько-Концертна-пєса.pdf (дата звернення 2018 р.).

Іванько О. П. Містерія (для двох цимбал, ударних та контрабасу). URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/9Містеріяц.pdf (дата звернення 09.08.2016 р.).

Іванько О. П. Пісня без слів (для труби та фортепіано) URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О.Іванько-Пісня-без-слів.pdf (дата звернення 2017 р.).

Іванько О. П. Роздум (для скрипки та фортепіано). URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/Роздум-2.pdf (дата звернення 2016 р.).

Іванько О.П. Роздум (для скрипки та фортепіано) у виконанні камерного ансамблю у складі Оксани Шимко та Людмили Іванько. URL: http://surl.li/ovqrt (дата звернення 16 грудня 2020 р.).

Іванько О. П. «Світло крізь скло» з циклу «Монастирські візерунки» / Для баяна ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP – 675 DW/E, GRAND PIANO URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2019/04/Світло-крізь-скло.pdf (дата звернення квітень 2019 р.).

Іванько О. П. «Світло крізь скло» з циклу «Монастирські візерунки» / Для баяна ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP – 675 DW/E, GRAND PIANOURL // У виконанні інструментального тріо у складі Олександра Іванька, Людмили Іванько, Олени Леус. URL: http://surl.li/ovonp (дата звернення 16 грудня 2016 р.).

Іванько О. П. Скрипковий концерт g-moll. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О. Іванько.-Скрипковий-концерт-1.pdf (дата звернення 2017 р.).

Іванько О. П. Сповідь (для двох скрипок та фортепіано) URL: https://ivankomusic.com/wpcontent/uploads/2016/08/10О.Іванько.Сповідь.pdf (дата звернення 10.08.2016 р.).

Іванько О. П. Старовинні вітражі (з циклу п’єс «Монастирські візерунки»). Для баяну ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP-675 DW/E, GRAND PIANO. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2019/04/Ориг.Старовинні-вітражі.pdf (дата звернення квітень 2019 р.).

Іванько О. П. Happy Birthday (для скрипки та фортепіано). URL: http://surl.li/pcaql (дата звернення лютий 2020 р.).

Кравченко А. Мізансценічні принципи моделювання простору ансамблевої комунікації в концертній і фестивальній практиці України кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники В. Ільницький, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2018. Вип. 20, том 2. С. 43–48. URL : https://dspu.edu.ua/sites/hsci/wp-content/uploads/2019/02/10-3.pdf (дата звернення 30.08.2018)

Повзун Л. Міжнародні обрії української камералістики // Українська музика: науковий часопис. Львів: ЛНМА імені М. В. Лисенка, 2016. Вип 2 (20). С. 123–127. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/

cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=

ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ukrmuzyka_2016_2_19 (дата звернення 10.12.2015 р.).

Рукомойнікова О., Рябінін О. Камерна музика на шляху української народності / Fine Art and Culture Studies, 2023. №1. С. 99–104. URL: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/979/904 (дата звернення 23.02.2023 р.).

Українська музична енциклопедія / ред. колегія Г. Скрипник, А. Калениченко, І. Сікорська. ; Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2008. 664 с. URL: https://shron3.

chtyvo.org.ua/Skrypnyk_Hanna/Ukrainska_muzychna_entsyklopediia_Tom_2.pdf? (дата звернення 07.06.2004 р.).

Цепух І. О. Олександр Петрович Іванько – невідомі сторінки життя та творчості українського композитора романтичного постмодернізму / Міжнародна монографія Musical art and linguistic thesaurus of world culture: Ukraine’s experience : Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2023. 324 p. Музичне мистецтво та лінгвістичний тезаурус світової культури: досвід України: Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing»/Badalov O.P., Bobechko O/Yu., Dutchak V.H., Bodina-Diachok V., Bura M.Yu., Kundys R.Yu., Beluchko O.B., Saldan S.O., Makovetska I.G., Grechishkina N.F., Dushniy A.I., Zaets V.M., Zaets O.P., Karas H.V., Kostiuk N.O., Naumova O.A., Samoilenko O.I., Xia Ming, Tormakhova V.M., Fabryka-Protska O.R., Yakymchuk O.M., Yamash Yu.V. //

Цепух І.О. «Олександр Петрович Іванько – невідомі сторінки життя та творчості українського композитора романтичного постмодернізму» 2023. С. 265–286. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-293-7-16 (дата звернення 13.03.2023 р.).

Юцевич Ю. Словник музичних термінів. Київ 1977. «Музична Україна». Видання друге. 206 с. URL:http://term.in.ua/

Sadovenko S. Axiosphere of Folk Art Culture as a Factor of Ukrainians’ Ethno-cultural Identity Saving (Аксіосфера народної художньої культури як чинник збереження етнокультурної ідентичності українців) // European Humanities Studies: State and Society: Міжнародне наукометричне фахове видання [nr] 1(І) (Poland-Ukraine) (Copernicus International, Biblioteka Narodova (Polska), завершення нострифікації в SCOPUS). Краків, 2019. 282 s. S. 194–208. URL: https://ehs.eeipsy.org/index.php/ehs/article/view/63/59 (дата звернення лютий 2019 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

ЦЕПУХ, І. (2024). КАМЕРНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНА МУЗИКА КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ШКОЛИ ЧЕРНІГІВСЬКОГО РЕГІОНУ УКРАЇНИ КІНЦЯ ХХ – ПЕРШОЇ ЧВЕРТІ ХХІ СТОЛІТТЯ: НА ПРИКЛАДІ ДОРОБКУ ОЛЕКСАНДРА ІВАНЬКА. Fine Art and Culture Studies, (1), 107–121. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-14

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО