CHAMBER AND INSTRUMENTAL MUSIC OF THE COMPOSING SCHOOL OF THE CHERNIGIV REGION OF UKRAINE AT THE END OF THE 20TH – FIRST QUARTER OF THE 21ST CENTURY: ON THE EXAMPLE OF THE WORKS OF OLEKSANDR IVANKO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-14

Keywords:

chamber-instrumental music, Chernihiv School of Composers, innovative repertoire, performance, musical art of the Chernihiv region of Ukraine, Ukrainian modern composer, Oleksandr Ivanko, the end of the 20th – the first quarter of the 21st century.

Abstract

The purpose of the work is to investigate the chamber-instrumental work of the modern Ukrainian composer of the Chernihiv region of Ukraine, Oleksandr Ivanko, and consider it in the context of the art history discourse of Ukraine at the end of the 20th – the first quarter of the 21st century. The research methodology is based on source science, systemanalytical and theoretical methods. The scientific novelty lies in the fact that, for the first time in the context of Ukrainian musicology, the article examines the chamber-instrumental music of the artists of the Chernihiv School of Composers of the end of the 20th – the first quarter of the 21st century, using the example of Oleksandr Ivanko work. A noticeable increase in interest in the artist's work, particularly in pedagogical and performing practices, has been demonstrated. It is substantiated that the chamber-instrumental property of the modern composer of Chernihiv Oblast remains little-known to the national artistic community and is currently relevant and requires further research and presentations. Conclusions. As a result of scientific investigation, the chamber-instrumental work of the modern Ukrainian composer of the Chernihiv region of Ukraine at the end of the 20th – the first quarter of the 21st century Oleksandr Ivanko was investigated. Based on the analysis of the artist's chamber-instrumental works (Violin Concerto in g-moll and Concertino in F-dur for flute and piano), the chronology of writing and the history of the artist's creation of chamber-instrumental works for ensemble music making with a variety of variants of its composition are revealed: a cycle of plays «Monastery Patterns», consisting of three works («Echoes of Antiquity», «Light through Glass», «Ancient Stained Glass»); the instrumental piece «Mystery», written for two cymbals, drums and double bass; instrumental piece «Extravaganza» for trumpet and piano. The innovative individual artistic and form-creating solutions of Oleksandr Ivanko compositional technique have been updated in the aspect of instrumental versioning. It has been established that the researched works of a contemporary of the composer school of the Chernihiv region of Ukraine at the end of the 20th – the first quarter of the 21st century form a new perspective on the chamber-instrumental genre, have interesting solutions to the language-stylistic, contentexpressive model of building a musical fabric, so they should not remain outside the attention of the artistic community.

References

Даценко В. П. Творча індивідуальність композитора в українському науковому дискурсі / Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 1. С. 173–179. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3312/Даценко В.П. Творча.pdf?sequence=1&isAllowed=y (Дата звернення 21.07.2020).

Іванько О. П. «Відлуння давнини» з циклу «Монастирські візерунки». URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2019/04/Відлуння-давнини.pdf (дата звернення квітень 2019 р.).

Іванько О. П. «Відгуки старовини» з циклу «Монастирські візерунки» / Для баяна ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP – 675 DW/E, GRAND PIANO // у виконанні інструментального тріо у складі О. Іванька, Л. Іванько, О. Леус. URL: http://surl.li/ovlht (дата звернення 16.12.2020 р.).

Іванько О. П. Вогні великого міста. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О.Іванько-Вогні-великого-міста.pdf (дата звернення 2006 р.).

Іванько О. П. Вокаліз із сюїти у старовинному стилі (для скрипки та фортепіано) URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/19Вокализ-для-скрипки-и-ф-но.pdf (дата звернення 19.08.2016 р.).

Іванько О. П. Композиторський сайт. URL: https://ivankomusic.com/ (дата створення 2005 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі d-moll для скрипки та фортепіано. Присвята О. Шимко.

URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/14А.Иванько.Концертино-скрипка-d-moll.pdf (дата звернення 14.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі d-moll для флейти та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/15Концертино-для-флейты-ре-минор.mus_.pdf (дата звернення 15.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі e-moll для скрипки та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/12Концертино.mus-флейта.pdf (дата звернення 12.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино у старовинному стилі e-moll для флейти та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/13Концертино-e-moll.mus_.pdf (дата звернення 13.08.2016 р.).

Іванько О. П. Концертино F-dur для флейти та фортепіано. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/Концертино-F-dur.pdf (дата звернення серпень 2016 р.).

Іванько О. П. Концертна п’єса (для скрипки та фортепіано). URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О.Іванько-Концертна-пєса.pdf (дата звернення 2018 р.).

Іванько О. П. Містерія (для двох цимбал, ударних та контрабасу). URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2016/08/9Містеріяц.pdf (дата звернення 09.08.2016 р.).

Іванько О. П. Пісня без слів (для труби та фортепіано) URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О.Іванько-Пісня-без-слів.pdf (дата звернення 2017 р.).

Іванько О. П. Роздум (для скрипки та фортепіано). URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/Роздум-2.pdf (дата звернення 2016 р.).

Іванько О.П. Роздум (для скрипки та фортепіано) у виконанні камерного ансамблю у складі Оксани Шимко та Людмили Іванько. URL: http://surl.li/ovqrt (дата звернення 16 грудня 2020 р.).

Іванько О. П. «Світло крізь скло» з циклу «Монастирські візерунки» / Для баяна ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP – 675 DW/E, GRAND PIANO URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2019/04/Світло-крізь-скло.pdf (дата звернення квітень 2019 р.).

Іванько О. П. «Світло крізь скло» з циклу «Монастирські візерунки» / Для баяна ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP – 675 DW/E, GRAND PIANOURL // У виконанні інструментального тріо у складі Олександра Іванька, Людмили Іванько, Олени Леус. URL: http://surl.li/ovonp (дата звернення 16 грудня 2016 р.).

Іванько О. П. Скрипковий концерт g-moll. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2024/01/О. Іванько.-Скрипковий-концерт-1.pdf (дата звернення 2017 р.).

Іванько О. П. Сповідь (для двох скрипок та фортепіано) URL: https://ivankomusic.com/wpcontent/uploads/2016/08/10О.Іванько.Сповідь.pdf (дата звернення 10.08.2016 р.).

Іванько О. П. Старовинні вітражі (з циклу п’єс «Монастирські візерунки»). Для баяну ROLAND FR-1X, Цифрового піаніно CLAVINOVA YAMAHA CLP-675 DW/E, GRAND PIANO. URL: https://ivankomusic.com/wp-content/uploads/2019/04/Ориг.Старовинні-вітражі.pdf (дата звернення квітень 2019 р.).

Іванько О. П. Happy Birthday (для скрипки та фортепіано). URL: http://surl.li/pcaql (дата звернення лютий 2020 р.).

Кравченко А. Мізансценічні принципи моделювання простору ансамблевої комунікації в концертній і фестивальній практиці України кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники В. Ільницький, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2018. Вип. 20, том 2. С. 43–48. URL : https://dspu.edu.ua/sites/hsci/wp-content/uploads/2019/02/10-3.pdf (дата звернення 30.08.2018)

Повзун Л. Міжнародні обрії української камералістики // Українська музика: науковий часопис. Львів: ЛНМА імені М. В. Лисенка, 2016. Вип 2 (20). С. 123–127. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/

cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=

ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ukrmuzyka_2016_2_19 (дата звернення 10.12.2015 р.).

Рукомойнікова О., Рябінін О. Камерна музика на шляху української народності / Fine Art and Culture Studies, 2023. №1. С. 99–104. URL: http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/979/904 (дата звернення 23.02.2023 р.).

Українська музична енциклопедія / ред. колегія Г. Скрипник, А. Калениченко, І. Сікорська. ; Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2008. 664 с. URL: https://shron3.

chtyvo.org.ua/Skrypnyk_Hanna/Ukrainska_muzychna_entsyklopediia_Tom_2.pdf? (дата звернення 07.06.2004 р.).

Цепух І. О. Олександр Петрович Іванько – невідомі сторінки життя та творчості українського композитора романтичного постмодернізму / Міжнародна монографія Musical art and linguistic thesaurus of world culture: Ukraine’s experience : Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2023. 324 p. Музичне мистецтво та лінгвістичний тезаурус світової культури: досвід України: Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing»/Badalov O.P., Bobechko O/Yu., Dutchak V.H., Bodina-Diachok V., Bura M.Yu., Kundys R.Yu., Beluchko O.B., Saldan S.O., Makovetska I.G., Grechishkina N.F., Dushniy A.I., Zaets V.M., Zaets O.P., Karas H.V., Kostiuk N.O., Naumova O.A., Samoilenko O.I., Xia Ming, Tormakhova V.M., Fabryka-Protska O.R., Yakymchuk O.M., Yamash Yu.V. //

Цепух І.О. «Олександр Петрович Іванько – невідомі сторінки життя та творчості українського композитора романтичного постмодернізму» 2023. С. 265–286. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-293-7-16 (дата звернення 13.03.2023 р.).

Юцевич Ю. Словник музичних термінів. Київ 1977. «Музична Україна». Видання друге. 206 с. URL:http://term.in.ua/

Sadovenko S. Axiosphere of Folk Art Culture as a Factor of Ukrainians’ Ethno-cultural Identity Saving (Аксіосфера народної художньої культури як чинник збереження етнокультурної ідентичності українців) // European Humanities Studies: State and Society: Міжнародне наукометричне фахове видання [nr] 1(І) (Poland-Ukraine) (Copernicus International, Biblioteka Narodova (Polska), завершення нострифікації в SCOPUS). Краків, 2019. 282 s. S. 194–208. URL: https://ehs.eeipsy.org/index.php/ehs/article/view/63/59 (дата звернення лютий 2019 р.).

Published

2024-04-26

How to Cite

ЦЕПУХ, І. (2024). CHAMBER AND INSTRUMENTAL MUSIC OF THE COMPOSING SCHOOL OF THE CHERNIGIV REGION OF UKRAINE AT THE END OF THE 20TH – FIRST QUARTER OF THE 21ST CENTURY: ON THE EXAMPLE OF THE WORKS OF OLEKSANDR IVANKO. Fine Art and Culture Studies, (1), 107–121. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-14