МЕТАФОРИ ТА СИМВОЛИ В ХУДОЖНЬОМУ ОБРАЗІ СОЦІАЛЬНОГО ПЛАКАТУ: КОМУНІКАЦІЯ ТА ВПЛИВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-18Ключові слова:
символ, графічний дизайн, художній образ, соціальний плакат, метафора.Анотація
Стаття розглядає практичні аспекти художньо-образного проектування, які пов'язані з традиційними композиційно-графічними та концептуально-смисловими принципами образного вираження в соціальному плакаті. Художній образ соціального плакату відзначається метафоричністю, парадоксальністю та асоціативністю. Використання метафор та символів на соціальних плакатах є потужним інструментом комунікації. Ці метафори допомагають створити емоційний зв'язок з аудиторією, стимулюють рефлексію та дії, а також спонукають до висловлення критики та незадоволення. Стаття досліджує художні образи, що характеризуються метафоричністю, парадоксальністю та асоціативністю, а також роль метафор та символів у створенні емоційного зв'язку з аудиторією, що стимулює рефлексію та дії. Розуміння та використання метафор у дизайні сприяє збагаченню розуміння твору глядачами та підтримує культурну різноманітність через відкритий діалог. Мета роботи полягає в аналізі та класифікації метафор та символів у соціальному плакаті, виявленні їх впливу та значення для сприйняття соціальних проблем, основуючись на традиційних композиційно-графічних та концептуально-смислових принципах. Методологія дослідження базується на аналізі та класифікації метафор та символів у соціальному плакаті. Враховуючи традиційні принципи графічного дизайну, дослідники зосереджуються на ідентифікації та розкритті впливу метафор на сприйняття соціальних проблем. Наукова новизна полягає у вперше проведеному дослідженні ролі метафор та символів у соціальному плакаті, їхньому впливі на аудиторію та сприйняття соціальних проблем. Це дослідження розкриває нові аспекти використання метафор у дизайні плакатів і показує їхню важливість у комунікації з глядачами. Висновки, які зроблені на основі дослідження, підкреслюють важливість використання метафор у соціальному плакаті як засобу стимулювання рефлексії та дій глядачів. Подальше дослідження в рамках докторської дисертації, як описано в роботі, має потенціал розширити нашу розуміння впливу плакатних метафор на суспільство та виявити нові шляхи їхнього використання для комунікації та впливу.
Посилання
Сбітнєва Н. Ф. Радянський плакат 1950-х років у контексті розвитку світового графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 13. С. 64–67. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2012_13_15 (дата звернення: 22.02.2024).
Сбітнєва Н. Ф. Комерційний» стиль в графічному дизайні: особливості та перспективи розвитку. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтва. 2007. № 6. С. 153–163.
Северіна О. М. Екологічний плакат: становлення та розвиток (за матеріалами Міжнародних трієнале «4-й Блок») : автореф. дис. …канд. Мистецтвознавства : 17.00.07. Харків, 2010. 24 с.
Лагутенко О. Нариси з історії української графіки ХХ століття. Київ, 2007. 168 с.
Соколюк Л. Д. Художній образ у дизайнерських рішеннях. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, 2002. № 3. С. 21–24.
Даниленко В. Я. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: монографія. Харків, 2005. 244 с.
Нариси з історії українського дизайну ХХ століття : збірка статей / Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ, 2012. 256 с.
Храмова-Баранова О. Л. Деякі сторінки історії розвитку графічному дизайні в України у ХХ ст. Наукові праці: науково-методичний журнал. Миколаїв, 2006. № 35. Т. 48. Історія. С. 131–134.
Шубович С. О. Архітектурна композиція в світлі міфопоетики : автореф. дис... д-ра архітектури : 18.00.01. Харків, 1999. 34 с.
Косів В. М. Український радянський плакат 1945–1989 рр.: стилістичні зміни національної ідентифікації. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 89–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_34_12 (дата звернення: 22.02.2024).
Залевська О. Ю. Метафора як художній засіб формування образності в українському плакаті 1990-х – 2010-х рр. (на прикладі плакатів VI Міжнародної трієнале 4-й Блок). Вісник Київський національний університет культури і мистецтв. Серія : Мистецтвознавство. 2019. Вип. 40. С. 204–211. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/
Vknukim_myst_2019_40_30 (дата звернення: 22.02.2024).
Twemlow А. Sifting the Trash: A History of Design Criticism. Cambridge, 2017. 312 р.
Batra R., Myers J. G., Aaker D. A. Group Influence and Word-of-Mouth Advertising. New Jersey, 1995. РР. 345–363.
Медведева Н. В. Теорія архетипів К.Г. Юнга та дослідження творчого сприймання. Symbolic and archetypic in
culture and social relations : materials of the IV international scientific conference on March 5-6, Prague, 2014. С. 21–30.
Ортега-і-Гассет, Х. Бунт мас. Київ, 1994. С. 15–139.