METAPHORS AND SYMBOLS IN THE ARTISTIC REPRESENTATION OF SOCIAL POSTERS: COMMUNICATION AND IMPACT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-18

Keywords:

symbol, graphic design, artistic image, social poster, metaphor.

Abstract

The article explores the practical aspects of artistic design associated with traditional compositional-graphic and conceptual-meaningful principles of visual expression in social posters. The artistic image of a social poster is characterized by metaphorical, paradoxical, and associative qualities. The use of metaphors and symbols on social posters is a powerful communication tool. These metaphors help create an emotional connection with the audience, stimulate reflection and action, and prompt criticism and dissatisfaction. The article examines artistic images characterized by metaphorical, paradoxical, and associative qualities, as well as the role of metaphors and symbols in establishing an emotional connection with the audience and stimulating reflection and action. Understanding and using metaphors in design enriches the audience's understanding of the work and supports cultural diversity through open dialogue. The work aims to analyze and classify metaphors and symbols in social posters and identify their impact and significance for the perception of social issues, based on traditional compositional-graphic and conceptual-meaningful principles. The methodology of the research is based on the analysis and classification of metaphors and symbols in social posters. Taking into account traditional principles of graphic design, researchers focus on identifying and revealing the influence of metaphors on the perception of social issues. The scientific novelty lies in the first conducted study of the role of metaphors and symbols in social posters, their impact on the audience, and their perception of social issues. This research reveals new aspects of using metaphors in poster design and demonstrates their importance in communicating with viewers. The conclusions drawn from the study emphasize the importance of using metaphors in social posters as a means of stimulating reflection and action among viewers. Further research within the framework of a doctoral dissertation, as described in the paper, has the potential to broaden our understanding of the impact of poster metaphors on society and discover new ways of using them for communication and influence.

References

Сбітнєва Н. Ф. Радянський плакат 1950-х років у контексті розвитку світового графічного дизайну. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 13. С. 64–67. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2012_13_15 (дата звернення: 22.02.2024).

Сбітнєва Н. Ф. Комерційний» стиль в графічному дизайні: особливості та перспективи розвитку. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтва. 2007. № 6. С. 153–163.

Северіна О. М. Екологічний плакат: становлення та розвиток (за матеріалами Міжнародних трієнале «4-й Блок») : автореф. дис. …канд. Мистецтвознавства : 17.00.07. Харків, 2010. 24 с.

Лагутенко О. Нариси з історії української графіки ХХ століття. Київ, 2007. 168 с.

Соколюк Л. Д. Художній образ у дизайнерських рішеннях. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Харків, 2002. № 3. С. 21–24.

Даниленко В. Я. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: монографія. Харків, 2005. 244 с.

Нариси з історії українського дизайну ХХ століття : збірка статей / Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ, 2012. 256 с.

Храмова-Баранова О. Л. Деякі сторінки історії розвитку графічному дизайні в України у ХХ ст. Наукові праці: науково-методичний журнал. Миколаїв, 2006. № 35. Т. 48. Історія. С. 131–134.

Шубович С. О. Архітектурна композиція в світлі міфопоетики : автореф. дис... д-ра архітектури : 18.00.01. Харків, 1999. 34 с.

Косів В. М. Український радянський плакат 1945–1989 рр.: стилістичні зміни національної ідентифікації. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 89–95. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_34_12 (дата звернення: 22.02.2024).

Залевська О. Ю. Метафора як художній засіб формування образності в українському плакаті 1990-х – 2010-х рр. (на прикладі плакатів VI Міжнародної трієнале 4-й Блок). Вісник Київський національний університет культури і мистецтв. Серія : Мистецтвознавство. 2019. Вип. 40. С. 204–211. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/

Vknukim_myst_2019_40_30 (дата звернення: 22.02.2024).

Twemlow А. Sifting the Trash: A History of Design Criticism. Cambridge, 2017. 312 р.

Batra R., Myers J. G., Aaker D. A. Group Influence and Word-of-Mouth Advertising. New Jersey, 1995. РР. 345–363.

Медведева Н. В. Теорія архетипів К.Г. Юнга та дослідження творчого сприймання. Symbolic and archetypic in

culture and social relations : materials of the IV international scientific conference on March 5-6, Prague, 2014. С. 21–30.

Ортега-і-Гассет, Х. Бунт мас. Київ, 1994. С. 15–139.

Published

2024-04-26

How to Cite

СОСНИЦЬКИЙ, Ю. (2024). METAPHORS AND SYMBOLS IN THE ARTISTIC REPRESENTATION OF SOCIAL POSTERS: COMMUNICATION AND IMPACT. Fine Art and Culture Studies, (1), 142–150. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-18

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION