НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНОК ЯК КУЛЬТУРНА ЗБРОЯ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-22

Ключові слова:

війна, культура, культурна зброя, народно-сценічний танок, українська ідентичність, українська культура, хореографічне мистецтво.

Анотація

Метою дослідження є визначення українського народного сценічного танку як культурної зброї під час триваючої російсько-української війни. Методологія дослідження передбачає використання комплексного підходу до вивчення та висвітлення його теми, поєднання низки загальнокультурних методів і культурно-мистецьких підходів. Для аналізу ситуації, що склалася в культурі під час війни, використано системний підхід та аналітичний метод. Описовий метод дав змогу розкрити діяльність хореографічних колективів в умовах війни, як в Україні, так і за її межами. Культурологічний підхід дозволив увести використання народно-сценічного танку як культурної зброї російсько-української війни в рамки загальносвітового соціокультурного тренду до weaponization та елементу етнічного націоналізму як найважливішої складової консолідації українців. Наукова новизна дослідження полягає в розкритті та осмисленні культурно-мистецьких процесів в українському хореографічному мистецтві на прикладі народно-сценічного танку у сьогоднішніх воєнних реаліях. Висновки. Результати дослідження показали, що в умовах повномасштабного вторгнення український народний танець став засобом самоідентифікації та ретранслятором національної української ідентичності, забезпечуючи одночасно згуртування українців всередині країни задля опору ворогові та зовнішню міжнародну підтримку цьому опорові. Він, разом із іншими видами мистецтва, виконує психотерапевтичні функції, а також благодійницькі функції підтримки ЗСУ, закладів культури та мистецтва. Водночас він являє собою вельми значущий елемент просування українського етнічного націоналізму, котрий, утім, успішно сусідить з націоналізмом громадянським.

Посилання

Ансамбль «Черкащанка» зібрав 70 тисяч гривень для ЗСУ під час святкування свого ювілею. URL: https://suspilne.media/501187-ansambl-cerkasanka-zibrav-70-tisac-griven-dla-zsu-pid-cas-svatkuvanna-svogo-uvileu/

Говорити про Україну танцем: як українка вчить англійців танцювати гопака та фламенко. URL: https://rubryka.com/article/govoryty-pro-ukrayinu-tantsem/ (дата звернення: 17.01.2024).

«Мовою танцю розповідаю світу про війну в Україні»: танцівниця Ілона Гвоздьова довірила історію Музею «Голоси Мирних» Фонду Ріната Ахметова. URL: https://akhmetovfoundation.org/news/movoyu-tantsyurozpovidayu-

svitu-pro-viynu-v-ukraini-tantsivnytsya-ilona-gvozdova-doviryla-istoriyu-muzeyu-golosy-myrnyh-fondurinata-

ahmetova (дата звернення: 11.01.2024).

Національний ансамбль народного танцю імені Вірського виступав у країнах Європи, збираючи кошти для України. URL: https://bug.org.ua/article/naczionalnyj-zasluzhenyj-ansambl-narodnogo-tanczyu-imeni-virskogovystupav-

u-krayinah-yevropy-zbyrayuchy-koshty-dlya-ukrayiny-660057/ (дата звернення: 14.01.2024).

Підлипська А.М. Народно-сценічний танець як засіб впливу на національну свідомість та самосвідомість. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 2. С. 156–160.

Після повномасштабного вторгнення росії в Україну козацький гопак перекочував в окопи. URL: https://podrobnosti.ua/2460103-pslja-povnomasshtabnogo-vtorgnennja-ros-v-ukranu-kozatskij-gopak-perekochuvav-vokopi.

html (дата звернення: 19.01.2024)

Рубан В. Проєкти діячів сучасного танцю як інструмент культурної дипломатії України в умовах воєнного стану. Питання культурології. 2023. Вип. 42. С. 270–285.

Як долинська «Веселка» представляла Україну на фестивалі в Туреччині. URL: https://dolynska.city/articles/327224/yak-dolinska-veselka-predstavlyala-ukrainu-na-festivali-v-turechchini (дата звернення: 21.01.2024).

Developments in Military Expenditure and the Effects of the War in Ukraine / Tian Nan et. al. Defence and Peace Economics. 2023. Vol. 34, Iss. 5. P. 547–562. DOI: 10.1080/10242694.2023.2221877.

Modern Choreography in Ukraine at the Beginning of the XXI Century: Artistic and Educational Trends / Bigus O. et. al. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. 2022. Vol. 10, Iss. 6. P. 1284–1292. DOI: 10.13189/saj.2022.100619.

Wilson A. Ukraine at war: Baseline identity and social construction. Nations and Nationalism. 2023. P. 1–10. DOI: 10.1111/nana.12986.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

КИСЛЮК, К., КІКОТЬ, А., & АЛЕКСАНДРОВА, М. (2024). НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНОК ЯК КУЛЬТУРНА ЗБРОЯ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 169–174. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-22

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ