РОЗВІЙ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ ЯК НАРАТИВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ УКРАЇНИ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНА РЕФЛЕКСІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-25

Ключові слова:

культура, креативні індустрії, культурний туризм, культурологічна рефлексія, наратив, креативний мандрівник, креативні технології, сталий розвиток.

Анотація

Мейнстрим розвитку культурного туризму як тренду, актуалізує перспективність і еволюцію креативних індустрій в Україні на основі стратегій, наративів, технологій та смислів у становленні й розвитку української культури і суспільства загалом. Відповідно актуалізація інтересу до культурної унікальності етносів, народів та культурної унікальності регіонів стимулює динамічний розвиток подорожей на основі нестандартних рішень, оновлені сценаріїв та стратегії дозвіллєвої поведінки з метою здобуття нових знань, ознайомлення з культурою, розширення кругозору та налагодження нових культурних зв’язків у контексті креативних індустрій України. Метою статті є визначення розвію культурного туризму як наративу конкурентоспроможності креативних індустрій України, крізь призму культурологічної рефлексії. Методологія дослідження заснована на комплексному аналізі особливостей наративу культурного туризму як драйверу розвитку креативних індустрій; аналітичному, структурно-логічному та порівняльному методах, що забезпечили систематизацію основних класифікаційних підходів до культурного туризму в середовищі креативних індустрій, а також виокремлення функціональної ролі та креативних практик для розвитку і популяризації туристичних дестинацій України, крізь призму регіонального аспекту; соціологічному методі для проведення експертного опитування щодо потреб і вподобань туристів; методах теоретичного узагальнення, що використано для формування і обґрунтування висновків; історико-культурологічному підході, за допомогою якого виокремлено еволюційні зміни мотиваційних потреб креативних мандрівників, а також виявлено особливості культурологічних рефлексій, наративу і розвію у контексті розвитку діяльності креативних індустрій в Україні. Наукова новизна полягає у презентації результатів дослідження розвію культурного туризму як наративу конкурентоспроможності креативних індустрій України; формулюванню дефініції «креативний мандрівник» на основі систематизації та узагальненні наукових досліджень; генеруванню креативних методів залучення туристів. Висновки. У дослідженні розкрито теоретико-практичні вектори розвію культурного туризму як наративу конкурентоспроможності креативних індустрій в Україні. Обґрунтовано, що формування наративу щодо колоритності і різнобарв’я української культури, культурного надбання, унікальності та привабливості кожного куточку країни, пропозицій і діяльності секторів креативних індустрій приваблює креативних мандрівників. Підкреслено важливість інтерпретації метафор, інкультурації особистості, евристичних пошуків дескрипції рефлексії й креативних методів залучення туристів в контексті креативних практик розвитку культурного туризму в Україні. Аргументовано, що формування мотивації креативних мандрівників передбачає реалізацію інтерактивних та освітніх програми для туристів, розвиток креативних напрямів та форм рекреаційного дозвілля, партнерство з місцевими громадами, реалізацію маркетингових та didgital технологій, розробку й популяризацію тематичних туристичних кейсів, державно-публічне партнерство, інтернаціоналізацію культурних подій та розвиток креативних просторів.

Посилання

Божко Л. Д. Туризм у контексті глобалізаційних процесів: історико-культурологічний аспект : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. д-ра культурології: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури». Харків, 2018. 41 с.

Бойко Л. П., Кундеревич, О. В. & Оборська, С. В. Постмодерністська культурологічна рефлексія як модель ідентичності. Питання культурології. Київ, 2022. (40), 22–32.

Державне агентство розвитку туризму України: офіційний сайт. 2024. URL: https://www.tourism.gov.ua/ (дата звернення: 10.01.2024).

Дичковський С. І. Інтеграція туризму в процеси культури. Питання культурології, 2020. (36), 110–119.

Інтерактивна карта туристичних брендів України: офіційний сайт. 2024. URL: https://www.google.com/maps/ (дата звернення: 10.01.2024).

Кінотуризм: де знімали фільми в Україні. 2022. URL: https://krainaua.com/ua/news/kinoturizm-de-znimalifilmi-v-ukraini (дата звернення: 12.01.2024).

Креативні індустрії. UkraineInvest: офіційний сайт. 2024. URL: https://ukraineinvest.gov.ua/industries/creative-industries/ (дата звернення: 10.01.2024).

Культурно-пізнавальний туризм: енциклопедичний словник-довідник з туризму. 2024. URL: http://www.leksika.com.ua/12940407/turizm/turizmkulturniy (дата звернення: 12.01.2024).

Львівська міська рада. Туризм. Офіційний сайт. 2024. URL: https://lviv.travel/ (дата звернення: 10.01.2024).

Любарець В. В. Культурологія туризму. Міжнародна наукова конференція «Дні науки філософського факультету – 2017», 25–26 квіт. 2017 р. Київ, 2017. Ч. 4. 152–154.

Плецан Х. В. Розвиток культурного туризму у просторі креативних індустрій України. «Чорноморські наукові студії»: матеріали VIII Всеукраїнської мультидисциплінарна конференції, м. Одеса, 24 червня 2022 року. Одеса: Міжнародний гуманітарний університет, 2022. 353–357.

Плецан Х. В. Мурал-арт як складова міжкультурного діалогу креативних індустрій: регіональний підхід. Актуальні проблеми розвитку українського та зарубіжного мистецтв: культурологічний, мистецтвознавчий, педагогічний аспекти. Матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. (16–18 червня 2023 року). Волинський національний університет імені Лесі Українки. Львів, 2023. Торунь: Liha-Pres. 112–117 с.

Поплавський М. М. Концептуальні особливості гастрономічної спадщини України. Нематеріальна культурна спадщини як сучасний туристичний ресурс: досвід, практики, інновації : зб. тез за матеріалами ІV Міжнар. наук.-практ. конф.-фестивалю, м. Київ, 20–21 травн. 2021р. Київ, 2021. КНУКіМ. 196–199.

Сприяння розвитку культури в Україні: дослідження зв’язків культурно-мистецької сфери та туристичної привабливості території. 2020. Аналітичний звіт. Львів, 200.

Україна Інкогніта: офіційний сайт. 2023. URL: https://incognita.com.ua/palaci-kinodekoraciyi-ta-ukrayinskeselo (дата звернення: 12.01.2024).

Феномен туризму: розмаїття сенсів. [монографія] за ред. О. О. Красноруцького, Н. І. Моісєєвої. Харків, 2019. 252 с.

Чорна Н. Креативні індустрії та їх роль у розвитку культурно-пізнавального туризму. 2023. Економіка та суспільство, (48). 37–48.

Bauman Z. Postmodern ethics. Oxford: Blackwell, 1993. 42 (1). 144–147.

Cultural tourism. UNESCO: official sate. URL: https://www.unesco.org/en/tags/cultural-tourism (дата звернення: 10.01.2024).

International Cultural Tourism Committee. International Cultural Tourism Charter. 1999. URL: https://www.icomosictc.org/p/international-cultural-tourism-charter.html (дата звернення: 10.01.2024).

Pletsan K., Antonenko V., Havryliuk A., Motsa A. & Izhak T. Creative Principles of Cultural Tourism Development in Ukraine. WSEAS Transactions on Environment and Development, 18, 2022. 1085–1093. DOI: 10.37394/232015.2022.18.103

Richards, G. (Ed.) Cultural tourism in Europe. Oxford University Press, 1996. USA. 360. URL: https://research.tilburguniversity.edu/en/publications/cultural-tourism-in-europe (дата звернення: 12.01.2024).

World Tourism Organization. Tourism and Culture S Madrid, DOI, 2018. URL: unwto.org/doi/book/10.18111/9789284418978 (дата звернення: 10.01.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Як цитувати

ПЛЕЦАН, Х. (2024). РОЗВІЙ КУЛЬТУРНОГО ТУРИЗМУ ЯК НАРАТИВ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ УКРАЇНИ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНА РЕФЛЕКСІЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 189–200. https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-25

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ