ОСОБЛИВОСТІ АВТОРСЬКОГО СТИЛЮ КІРИ МУРАТОВОЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-26Ключові слова:
Кіра Муратова, авторський кінематограф, авторський стиль, кінематографічна творчість.Анотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей авторського стилю у кінотворчості Кіри Муратової – найбільш яскравої представниці вітчизняного та світового авторського кінематографу. Актуальність досліджуваної теми пов’язана із зростаючим інтересом до вивчення авторського стилю та осмисленню, у цьому ключі, кінотворчості Кіри Муратової. Методологічною основою дослідження став культурологічний підхід, який обумовив узагальнену спрямованість дослідження авторського кінематографу як феномену культури. Біографічний метод уможливив персоніфікацію творчих здобутків Кіри Муратової та надав можливість виділити основні етапи становлення її авторського стилю. Використані методи систематизації та узагальнення дозволили визначити основні особливості та специфічні риси авторського стилю Кіри Муратової. Наукова новизна полягає в тому, що авторський стиль Кіри Муратової як предмет спеціального вивчення, постає вперше. У роботі проаналізовані біографічні аспекти кінотворчості Кіри Муратової. Виділені основні віхи творчого шляху, здійснено аналіз кінофільмів, створених у певний період та представлено еволюцію становлення її авторського стилю. Дослідження дозволило виокремити специфічні риси та унікальні прийоми, які складають основу авторського стилю Кіри Муратової, а саме – нестандартність монтажних рішень, унікальність документальності, застосування елементів рефрену, своєрідність мовлення (звучності, голосу, монологів, комунікації героїв, діалектів), специфіка візуального рішення (з опорою на яскравість, колажність та видовищність), а також екзистенціальні мотиви та переважність жіночої тематики. Зроблено висновок, що усі стильові особливості слід розглядати у поєднанні один з одним. Лише у своїй єдності вони утворюють унікальний авторський стиль Муратової. Викладені матеріали уможливлюють подальшу розробку теми, що сприятиме розширенню арсеналу знань щодо творчої спадщини Кіри Муратової та можуть відкрити нові перспективи для розвитку авторського кіно загалом.
Посилання
Брюховецька Л. Кіномистецтво. Київ: Логос, 2011. 391 с.
Зубавіна І. Переживання статевої проблематики людини. Мистецтво екрану. Вінниця: ГЛОБУС-ПРЕС, 2001. С. 63–77.
Крилова В. О. Герой як уособлення людського «я» в кіномистецтві. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ handle/123456789/6899/Krylov%d0%b0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Погребняк Г. П. Авторcький кiнeмaтограф у культурному проcторi другої половини ХХ – почaтку ХХІ століття [The Author's Cinematographer in the Cultural Space of the Second Half of the Twentieth and the Beginning of the Twenty-First Century] : монографія. Київ : НАКККіМ, 2020. 448 с.
Погребняк Г. П. Дизайн кадру в зображальній культурі сучасної авторської режисури. Частина 1. Конструювання авторської кіномови в режисурі фільмів Юрія Іллєнка. Культура і сучасність : альманах. 2023. № 1. С. 42–48.
Радинський О. Етимологія абсурду. До естетики та етики фільмів Кіри Муратової. Світова кінокласика: зб. ст. Київ: Вид. дім «КМ Академія», 2004. С. 134–143.
Савченко-Шагінян Т. Л. Образ жінки у фільмах К. Муратової // Мистецтвознавство. 2002. № 6. С. 75–89.
Тримбач С.Сюрреальне в українському кіно. Кіно-Коло. 2008. № 6. С. 56–61.
Черков Г. А. Погребняк Г. П. Авторський кінематограф крізь призму мистецької особистості. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2014. Вип. 15. – С. 202–203. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2014_15_29
Чміль Г. Авторське кіно Кіри Муратової. Мистецтвознавство України : зб. ст. Київ : Кравчук В. К., 2003. Вип. 3. С. 341–349.
Чміль Г. Кінематографічні світи Кіри Муратової // Економіка і культура України в світових глобалізаційних процесах: позиціонування і реалії: тези доповідей ІІІ Міжн. наук.-практ. конф., м. Київ, 21–22 березня 2018 р. Київ: КНУКіМ, 2018. С. 220–223.