ВИКОНАВСЬКА ЕСТЕТИКА ВОКАЛЬНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО ТРИГОЛОССЯ (ІЗ 25-РІЧНОГО ДОСВІДУ ТВОРЧО-ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТРІО БАНДУРИСТОК «ДИВОСТРУНИ»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-1

Ключові слова:

бандурне мистецтво; вокально-інструментальне триголосся; тріо бандуристок «Дивоструни»; творча діяльність; виконавська естетика; репертуар.

Анотація

У дослідженні узагальнено багатогранні напрацювання тріо бандуристок «Дивоструни» Волинського національного університету імені Лесі Українки (м. Луцьк) за 25 років мистецької практики. Мета статті полягає в комплексному дослідженні творчо-виконавської діяльності тріо бандуристок «Дивоструни», виявленні специфічних ознак виконавського стилю та особливостей репертуарної політики колективу як самобутнього регіонального представника Волині. Методологія дослідження опирається на застосування загальнонаукових методів: аналітичного, хронологічного, узагальнювального, джерелознавчого, а також методу музикознавчого аналізу. Наукова новизна полягає в тому, що вперше висвітлено творчо-виконавський досвід одного із самобутніх представників бандурного мистецтва Волині – тріо бандуристок «Дивоструни». Висновки. Отже, у сучасному ансамблевому виконавстві бандуристів серед камерних ансамблів найбільш поширеним і виграшним складом є вокально-інструментальне триголосся (тріо бандуристів), що є самодостатнім у «вокально-ансамблевому та інструментально-оркестровому вираженні» (за Н. Морозевич). За період 25‑тирічної творчо-виконавської діяльності тріо бандуристок «Дивоструни» ВНУ імені Лесі Українки виокремилося як яскравий представник музичної культури Волинського регіону. Колектив досягнув значних мистецьких здобутків і напрацював власний виконавський стиль, який полягає в поєднанні традиційного й сучасного виконавства, вирізняється високим технічним рівнем бандурного та вокального триголосся, що доповнюється нестандартними інтерпретаційно-драматургічними підходами у творчості й переконливими музично-образними втіленнями, а також постійним пошуком нових засобів музичної виразності та застосуванням сміливих колористичних рішень. Різновекторна діяльність «Дивострун», невтомні творчі пошуки керівниці й учасниць тріо, створення значного доробку власних авторських ансамблевих партитур (перекладення, аранжування, обробки), залучення до репертуару високодуховних зразків поетичної та музичної національної й зарубіжної спадщини, творів волинських авторів засвідчують високий патріотизм колективу та усвідомлення потужного впливу національного мистецтва на виховання студентської й учнівської молоді, а також представляють тріо ВНУ імені Лесі Українки як репрезентанта національного мистецтва та носія волинського мелосу в Україні й зарубіжжі.

Посилання

Бобечко О. Витоки і розвиток камерних ансамблевих форм жіночого бандурного виконавства. Вісник Прикарпатського університету імені В. Стефаника. Мистецтвознавство. Івано-Франківськ : ВДВ ЦІТ, 2009–2010. Вип. 17–18. С. 332–339. URL: https://art.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/9/2018/02/visnyk-myst-2009-17-18.pdf (31.01.2024)

Вербич В. Волинянки завойовують Німеччину, або диво Мирослави Сточанської. Сім’я і дім. 2005. № 30 (449). С. 9.

Вербич В. Пісня як доля. Луцький замок. 12.07.2001. С. 3.

Гуменюк Н. «Дивоструни» – найкращі. Віче. 27.12.2007. С. 7.

Ігнатова Л. Віват, таланти. Луцьк молодий. 2006. Ч. 19 (39). С. 4

Кубік О. Є. Специфіка дуету як ансамблевої форми сучасного бандурного мистецтва. Музичне мистецтво і культура : науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової. 2020. Вип. 31. Кн. 1. С. 42–56. URL: https://doi.org/10.31723/2524-0447-2020-31-1-4 (03.02.2024)

Літопис досягнень сучасної України : «Успішні професіонали України». Київ : Альфа-Віта, 2018. 128 с.: іл.

Мандзюк Л. Жіноче тріо бандуристок як національно-мистецький феномен. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: зб. наук. пр.: наук. записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип. 14. Рівне : РДГУ, 2008. С. 54–58.

Морозевич Н. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2003. 177 с.

Музичук П. Десятирічний ювілей обласної організації ліги українських композиторів. Луцький замок. 2006. № 20. С. 5.

Ольшевський І. Пісенне свято «Дивострун». Наш Університет. 2011. Ч. 9 (62). С. 8.

Семенюченко О. Невтрачені цінності. Культура і життя. 2007. № 11. С. 3.

Стефанишин М. Я щиро вдячний долі: спогади і статті. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 141 с.

Сточанська М. П. Вокальні ансамблі у супроводі бандур (перекладення, аранжування, обробка) : навч.-метод. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2005. 274 с.

Сточанська М. Земле, моя, земле, я люблю тебе (ансамбль бандуристів): навч.-репертуар. посіб. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2009. 264 с., іл. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12385 (05.02.2024)

Сточанська М. З Різдвом Христовим віншуємо щиро! : зб. ансамблевих партитур (обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011а. 100 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12386 (10.02.2024)

Сточанська М. Лесі Українці : зб. ансамблевих партитур (перекладення, аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011b. 132 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12378 (12.02.2024)

Сточанська М. Пахнуть роси тишею : зб. ансамблевих партитур (аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2011с. 158 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12387 (13.02.2024)

Сточанська М. Напровесні : зб. ансамблевих партитур (аранжування, обробка) творів із репертуару тріо бандуристок «Дивоструни». Луцьк : Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2014. 128 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12388 (12.02.2024)

Слюсаренко Т. Шляхи становлення та особливості виконавської практики тріо бандуристок «Купава» (до 25-річчя творчої діяльності). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Мистецтвознавство. 2023. № 49. С. 99–106. URL: https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293292 (14.02.2024)

Українська музична енциклопедія / голова редкол.: Г. Скрипник [та ін.]. Т. 6. Київ : ІМФЕ ім. М. Рильського НАН України, 2023. 680 с. URL: https://www.etnolog.org.ua/pdf/stories/dovidkovi/2023/ume_6.pdf (20.02.2024)

Чернецька Н. Г. Бандурне мистецтво в контексті музичної культури Волині ХХ–початку ХХІ ст. : дис. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2012. 290 с.

Чернецька Н. Г. Специфіка діяльності творчо-мистецької лабораторії в освітньому закладі ХХІ ст. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв : зб. наук. праць. Вип. 32. Київ, 2015. С. 120–125.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-12

Як цитувати

СТОЧАНСЬКА, М., & ЧЕРНЕЦЬКА, Н. (2024). ВИКОНАВСЬКА ЕСТЕТИКА ВОКАЛЬНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО ТРИГОЛОССЯ (ІЗ 25-РІЧНОГО ДОСВІДУ ТВОРЧО-ВИКОНАВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТРІО БАНДУРИСТОК «ДИВОСТРУНИ»). Fine Art and Culture Studies, (2), 3–12. https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО