ПОСТАТЬ ФЕДОРА ЯКИМЕНКА В УКРАЇНСЬКІЙ МУЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-6Ключові слова:
Федір Якименко, стильові особливості, композиторський стиль, музична освіта.Анотація
У статті розглянуто основні напрями творчої діяльності видатного українського композитора, піаніста, диригента й педагога першої половини XX століття Федора Степановича Якименка. Мета статті – виявити основні напрямки творчої діяльності та стилістичні ознаки музики видатного композитора. Методологія дослідження. Висвітлення особливостей творчого спадку митця потребує залучення біографічного методу, методів аналізу, синтезу, теоретико-музикознавчого методу тощо. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні творчості Федора Якименка через призму його композиторських пошуків і педагогічної діяльності. В статті наведено відомості про життя композитора в різні періоди, включаючи роки еміграції до Праги, а пізніше до Франції. Розкрито роль митця в організації музичної освіти українців у Празі, де він очолив музично-педагогічний відділ Українського високого педагогічного інституту ім. М. Драгоманова і згуртував навколо себе видатних українських музикантів, які поєднували виконавську майстерність з ґрунтовною музикознавчою науковою підготовкою. Подано відомості про музичні твори композитора різних періодів. Висновки. Федір Якименко зробив значний внесок у розвиток музичної культури й освіти, створивши різноманітний і численний фортепіанний і вокальний репертуар, що став яскравою сторінкою в історії української музичної культури. Стильові особливості музичних творів Федора Якименка охарактеризовано як синтез кількох художніх напрямів, які існували в європейській музиці на межі століть – неоромантизму, імпресіонізму, символізму. Празький період характеризується зверненням до неокласичних і неофольклористичних музичних орієнтацій, широким використанням української народної пісні. В пізній період творчості елементи романтизму поєднуються зі стилістикою французької імпресіоністичної музики.
Посилання
Гринчук І., Грищенко Т. Фортепіанні твори Ф. Якименка: історико-музикознавчий та виконавсько-педагогічний аспекти. Молодь і ринок № 3 (170), 2019. С. 37–42.
Калашнікова А. Стильові параметри формування української фортепіанної музики малих форм першої третини ХХ ст.: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандидата мистецтвознавства: 17.00.03. Суми, 2020. 23 с.
Карась Г. Постать Федора Якименка на тлі української міжвоєнної еміграції у Празі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 41. Том 2. С. 24–33. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/41-2-4
Козачук О.С. Ф.С. Якименко. Штрихи до портрету митця. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти. 2015. Вип. 18. С. 272–276.
Новосядла І. Федір Якименко: портрет митця у дзеркалі епохи. Музична україністика: європейський контекст: колект. монографія; [ред.-упор. Л. Опарик]. Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2015. С. 112–123.
Шульгіна В.Д. Нариси з історії української музичної культури. Монографія. К.: ДАКККіМ, 2005. 108с.
Moskvichova, Y., Mozgalova, N., Shcholokova, O., & Baranovska, I. (2019). Historical Prerequisites for the Formation, Worldview, and Aesthetics of Romanticism: Specificity of the Ukrainian Model. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 300-312. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2314.