СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ДЕКОРАТИВНА КЕРАМІКА, ЇЇ ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-10

Ключові слова:

декоративне мистецтво, українська кераміка, декоративна кераміка, сучасна кераміка.

Анотація

Мета дослідження визначити та класифікувати основні види сучасної української декоративної кераміки за різними призначеннями та напрямами. Методологія. У дослідженні застосовані різні методи дослідження. А саме, метод теоретичного узагальнення дозволяє в даному дослідженні класифікувати та визначити основні види та напрями української декоративної кераміки, сформулювати висновки та перспективи розвитку даного дослідження. Також, були використані методи аналізу, класифікації та систематизації для поглибленого вивчення теми та узагальнення. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше було класифіковано сучасну українську декоративну кераміку та сформовано чотири основні групи за критеріями: функціональну, естетичну, технологічну, експлуатаційну. Сформульовані критерії по кожній з груп. Функціональну декоративну кераміку можна розділити на: функціонально-ужиткову, функціонально-естетичну, функціонально-композиційну. У статті зазначено, що за естетичним критерієм декоративну кераміку можна розділити на такі класифікації: за кольором, за композицією, за стилістикою. Розглянуті технологічні прийоми створення елементів декоративної кераміки, та зазначено, що за методом формотворення можна виділити такі види, як площинний, фактурний, рельєфний та об’ємний. Що стосується експлуатаційних характеристик кераміки, в статті визначено основні критерії, до яких відносяться: рівень комфортності середовища та ряд інших задач, які вирішуються шляхом використання керамічних матеріалів, що створюють оптимальний мікроклімат приміщення, їх безпека і зручність в експлуатації. Наголошено, що надійність керамічних виробів визначають зміни їх фізичних характеристик і моральне старіння. А саме, зміна фізичних характеристик відбувається під впливом зовнішнього середовища, як кліматичної (фізико-хімічні фактори), так і предметної (механічні і фізичні фактори). Вирішальним критерієм якості керамічних матеріалів для використання в інтер’єрах є експлуатаційні характеристики, що сформовані в схему та наведені в статті. У дослідженні виділені три основні групи декоративної кераміки за середовищем використання. А саме, в залежності від простору застосування декоративної кераміки різних видів, її можна поділити на: інтер’єрну, екстер’єрну і садово-паркову, що може мати різне функціональне призначення та відповідає таким призначенням: функціонально-ужитковим, функціонально-естетичним та функціонально-композиційним. Висновки. Як галузь декоративного мистецтва, українська кераміка постійно розвивається та завжди залишається сучасною, вона набуває нових функцій та потребує постійного вивчення.

Посилання

Бєлкіна Е. Міропольська Н. Українці у світовому мистецтві. Мистецтво та освіта. 2004. №4. С. 40-42.

Гервас О. Дизайн та монументальнодекоративне мистецтво. Кераміка та керамічні вироби. Навчально-методичний посібник. Умань. Видавничо-поліграфічний центр «АЛМІ», 2018. 112 с.

Голубець О. М. Львівська кераміка. Київ. Наукова думка, 1991. 120 с.

Довговічність кераміки та спроба її підвищення. Будівельне матеріалознавство: підручник/ за ред. П.В. Кривенко. К. ЕксОб. 2006. С. 170-171

Жоголь Л.Є. Декоративне мистецтво в сучасному інтер’єрі. Київ. Будівельник, 1986 р.

Жоголь Л.Е. Декоративе мистецтво в інтер’єрі житла. К. «Будівельник», 1973. – 111 с.

Кара-Васильєва Т. Художня кераміка. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках великого стилю. К.: Либідь. 2005. С.123 – 128.

Кераміка України. Довідково-іміджеве видання. К. Видавництво Серба М.А. ТОВ «Видавничий центр «Логос Україна», 2009. – 176с. ,сторінка 126

Крутенько Н. Розповіді про кераміку. К. Либідь. 2002. 252 с.

Попова Г. Українське мистецтво ХХ століття. Мистецька освіта. 2002. №3. С. 47-49.

Пошивайло О. Міжнародне Бієнале художньої кераміки імені Василя Кричевського. 2019: каталог. Опішне: Українське Народознавство, 2021. 144 с.

Пошивайло О. Національний симпозіум монументальної кераміки «Гіганти незалежної України»: альбом-каталог. Опішне: Українське народознавство. 2021. 144 с.

Радько С. Гряде ІІІ національний стиль. Український керамологічний журнал, 1-4 (15-18), 2005, вид-во «Українське народознавство» Національного музею-заповідника українського мистецтва в Опішному. : Опішня, 2005. 336с.

Словник української мови: в 11 томах. 1970 – 1980.

Чернявський К.В. Архітектурно-художня кераміка в дизайні інтер'єрів дитячих лікувально-оздоровчих закладів [Текст] : автореф. дис. канд. мистецтвознав. : 17.00.07. Харк. держ. акад. дизайну і мистец. Х. 2012. 20 с.

Щербак В.А. Сучасна українська майоліка. Київ. «Наукова думка». 1974. 192 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-12

Як цитувати

ГУРЖІЙ, І. (2024). СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ДЕКОРАТИВНА КЕРАМІКА, ЇЇ ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ. Fine Art and Culture Studies, (2), 78–85. https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-10

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ