КОНЦЕРТ “ZENITH” ДЛЯ БАЯНА З ОРКЕСТРОМ ЕНРІКО БЛАТТІ В КОНТЕКСТІ ПРОВІДНИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО БАЯННО-АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-1

Ключові слова:

музичне мистецтво, баянно-акордеонне мистецтво, баян, жанр, стиль, музична мова, композитор

Анотація

У сучасному музичному середовищі баян та акордеон стали одними із головних центрів мистецької уваги по всьому світу. Митці з багатьох регіонів та континентів активно творять у царині баянно-акордеонного мистецтва, суттєво оновлюючи та модернізуючи жанрово-стильову панораму баянно-акордеонної музики. Одним із ключових об’єктів композиторської уваги в річищі баянно-акордеонного мистецтва посідає жанр концерту, котрий значно актуалізувався по всьому світу на зламі ХХ – початку ХХІ століть. Так, жанр баянного концерту в творчості італійських композиторів посідає важливе місце і може похизуватися чималою кількістю композицій, написаних у даній жанровій формі. Серед сучасних композиторів Італії варто виокремити відомого композитора та диригента Енріко Блатті та його Концерт «Зеніт» для баяна з оркестром, як яскравий зразок імплементації естрадної стилістики в концертному жанрі. Мета роботи полягає у висвітлені композиційних та мовно-стилістичних особливостей концерту «Зеніт» Енріко Блатті в контексті особливостей розвитку естрадно-джазового напряму в жанрі концерту для баяна з оркестром у сучасному, світовому музичному середовищі. Методологія дослідження ґрунтується на комплексі історичних, теоретичних та культурологічних підходів та методів, необхідних для розкриття специфіки естрадної стилістики в жанрі концерту для баяна з оркестром на прикладі Концерту для баяна з оркестром «Зеніт» Е. Блатті, а саме: жанровий – для комплексного розуміння специфіки та побутування жанру баянного концерту у світовому музичному середовищі; стильовий та стилістичний методи, які спрямовані на виокремленні атрибутивних рис естрадно-джазового напряму, зокрема естрадної стилістики. Особливості розвитку жанру концерту для баяна з оркестром в італійському баянно-акордеонному середовищі періоду кінця ХХ – початку ХХІ століть були розкриті за допомогою історичного підходу, зокрема історико-біографічний та історико-хронологічний методи. У процесі аналізу твору були задіяні структурно-функціональний та семантичний методи, котрі сприяли повноцінному розкриттю композиторської концепції твору. Наукова новизна полягає в здійсненні спроби розкрити побутування естрадної стилістики в жанрі концерту для баяна з оркестром на прикладі концерту «Зеніт» Енріко Блатті. Висновки. Результати дослідження дозволяють стверджувати, що в концерті «Зеніт» Е. Блатті прослідковуються магістральні риси естрадної стилістики, однієї із головних в жанрі концерту для баяна з оркестром у творчості сучасних композиторів, яка репрезентована в комплексі композиційних та мовно-стилістичних компонентів.

Посилання

Біла К. С. Жанрово-стильова модель інструментального концерту та концепційні засади композиторської інтерпретації (на прикладі творів Л. М. Колодуба) : автореф. … канд. мистецтвознавства. Київ, 2011. 16 с.

Булда М. В. Естрадно-джазова музика в акордеонно-баянному мистецтві України другої пол. ХХ – початку ХХІ століття: композиторська творчість і виконавство : автореф. дис. ... канд. мистецтва. Харків, 2007. 21 с.

Василенко О. Тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром у світовому музичному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2023. Вип. № 65. Том 1. С. 62–69.

Дяченко Ю. С. Естрадно-джазовий напрям баянно-акордеонного мистецтва ХХ – початку ХХІ століття: композиторські та виконавські виміри : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2017. 208 с.

Нижник А. О. Український баянний концерт: тенденції розвитку жанру : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2013. 18 с.

Польська І. І. Камерний ансамбль: теоретико-культурологічні аспекти : автореф. дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2003. 35 с.

Ракочі В. О. Інструментальний концерт XVII–XVIIІ століть: ґенеза, класифікація, оркестр : дис. … докт. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2021. 625 с.

Самойленко О. І. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. … д-ра мистецтвознавства. Київ, 2003. 36 с.

Стахевич, Г. О. Фортепіанний концерт у контексті стильових процесів першої третини XIX ст. (на матеріалі творчості Й. Н. Гуммеля, І. Мошелеса та Ф. Риса). : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Суми, 2019. 20 с.

Сташевський А. Я. Баянне мистецтво України: тенденції розвитку оригінальної музики та індивідуальне втілення жанрово-стильового аспекту у творчості Володимира Рунчака : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2004. 237 с.

Blatti E. Biography URL: https://www.villacomposers.org/composers/blatti-enrico-1969-roma.php (дата звернення: 11.05.2024).

Modern accordion perspectives: critical selection of accordion works composed between 1990 and 2010 / Ed. by Claudio Jacomucci. 2014. Vol. № 2. 70 p.

Telari S. Biography URL: https://www.samueletelari.it/biography/ (дата звернення: 11.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ВАСИЛЕНКО, О. (2024). КОНЦЕРТ “ZENITH” ДЛЯ БАЯНА З ОРКЕСТРОМ ЕНРІКО БЛАТТІ В КОНТЕКСТІ ПРОВІДНИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО БАЯННО-АКОРДЕОННОГО МИСТЕЦТВА. Fine Art and Culture Studies, (3), 3–10. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО