ВПЛИВ ЦЕРКОВНОГО БАГАТОГОЛОСОГО ХОРОВОГО СПІВУ НА УКРАЇНСЬКІ КУЛЬТУРНІ ТА НАЦІЄТВОРЧІ ПРОЦЕСИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-3Ключові слова:
церковний багатоголосий хоровий спів, культура, національна ідентичністьАнотація
Мета статті – обґрунтувати роль церковного багатоголосого хорового співу в українських культурних та націєтворчих процесах. Методологія дослідження полягає у використанні історико-культурологічного, порівняльного та індуктивного методів. Наукова новизна. При розгляді історичних, політичних, релігійних та культурних контекстів розвитку української музичної культури кінця XVI–XVII століть, виявлено, що церковне хорове виконавство відіграло велику консолідуючу роль в українському суспільстві. Висновки. Утвердження засад професійного багатоголосого хорового співу на межі XVI–XVII століть стало важливим етапом у розвитку української музичної культури. Поштовхом для його появи та розповсюдження стала низка політичних, релігійних, культурних чинників. Оскільки політика Польщі, до складу якої входила більшість українських земель, була спрямована на окатоличення українців та нівелювання в них національного елементу, православна віра в цих умовах слугувала для українського народу чи не єдиним засобом вираження власної самобутності, національної ідентичності. Цьому в значній мірі сприяла музична складова православного обряду, а саме багатоголосий хоровий спів (партесний), який мав високу мистецьку вартість, про що свідчать характеристики сучасників, зокрема іноземців. Саме він (хоровий спів) відігравав велику роль у релігійних конфліктах, адже українці використовували його як своєрідну «зброю» в боротьбі проти своїх конфесійних противників, застосовуючи їхні ж методи – перетягування населення на свій бік, завдяки художній якості хорового виконавства. Об’єднавча функція хорового мистецтва яскраво прослідковується у практиці «загального співу» в українських церквах, що полягав у спільному виконанні богослужбових церковних пісень мирянами та хором. Консолідуючий потенціал хорового співу посилювали – естетичний аспект співацького виконавства, музично-емоційна виразовість партесних композицій.
Посилання
Бермес І. Хоровий спів і ментальність українців. Вісник Прикарпатського університету: Мистецтвознавство. Івано-Франківськ, 2011. Вип. 21–22. С. 319–324
Герасимова-Персидська Н. Хоровий концерт на Україні в XVII–XVIII ст. К.: Муз. Україна, 1978. 182 с.
Козицький П. Спів і музика в Київській академії за 300 років її існування. Київ: Музична Україна, 1971. 148 с.
Корній Л. Історія української музики. ч. 1. (від найдавніших часів до середини XVIII ст.). Київ; Харків; Нью-Йорк, 1996. 314 с.
Новакович М. О. Галицька музика габсбурзької доби (1772–1918) в контексті явища національної ідентичності: дис. … д-ра мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2020. 490 с.
Ольховський А. Нарис історії української музики. Київ: Музична Україна, 2003. 512 с.
Підгорбунський М. А. Соціально-історичні чинники появи партесного співу в українській православній церкві. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2016. Вип. 34. С. 119–125. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2016_34_16
Січинський В. Чужинці про Україну. Авґсбурґ, 1946. 118 с.
Субтельний О. Україна: історія. Київ: Либідь, 1992. 512 с.
Трохименко А. О. Музична освіта у братських школах як передумова національно-культурного відродження України XVII століття. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. 2011. Вип. 11. С. 275–278. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_014_2011_11_74
Цалай-Якименко О. Київська школа музики XVII століття. Наукове товариство ім. Т. Г. Шевченка. Київ; Львів; Полтава, 2002. 500 с.
Шуміліна О. Стильова динаміка української духовної музики XVII–XVIII ст. за матеріалами рукописних колекцій. Донецьк, 2012. 299 с.
Яковенко Н. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця XVIII ст. Київ: Генеза, 1997. 380 с.
Szymanowski K. Wychowawczo rola kultury muzycznej. PWN. Warszawa, 1930. 180 s.