ЗДОБУТКИ І ПЕРСПЕКТИВИ УКРАЇНСЬКИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ПРОЄКТІВ НА МАТЕРІАЛІ НАРОДНОЇ ПІСНІ І САКРАЛЬНОЇ МОНОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-13Ключові слова:
комп’ютерні технології, Володимир Гошовський, народна пісня, Юрій Ясіновський, сакральна монодія, лінгвістика, Любачівський ірмологіонАнотація
У дослідженні розглянуто напрацювання українських музикознавців в царині народної пісні і середньовічної монодії із залученням комп’ютерних технологій, а також вибудування подальшої стратегії аналітичного пошуку. Мета статті полягає в осмисленні комп’ютерних проектів Володимира Гошовського і Юрія Ясіновського з перспективи подальшого розвитку наукового апарату і застосування цифрових технологій у міждисциплінарних дослідженнях. Методологія дослідження опирається на застосування загальнонаукових методів: аналітичного, хронологічного, узагальнювального, джерелознавчого, а також міждисциплінарного. Наукова новизна полягає в тому, що вперше узагальнено напрацювання досліджень народної пісні і середньовічної монодії з перспективи формування подальшого міждисциплінарного наукового проекту. Висновки. Відтак, потенціал комп’ютерних технологій засвідчує поетапний розвиток українського музикознавства, що поступово адаптовує інноваційні методи для дослідження народної музики і середньовічної монодії. Досвід Володимира Гошовського і Юрія Ясіновського дозволяє переосмислити поставлені завдання і вибудувати нові шляхи подальшого розвитку наукового апарату у застосування цифрових технологій до міждисциплінарних досліджень. Усвідомлення сутності народної пісні та репертуару середньовічної монодії як систем, відображених в цілісній музично-поетичній структурі тексту, визначає необхідність міждисциплінарного ракурсу в процесі визначення дослідницького підходу до обидвох явищ. Започаткування на цій основі проекту дослідження Любачівського ірмологіону 1674 р. підкреслює актуальність завдань, сформованих Володимиром Гошовським і Юрієм Ясіновським. Лише поетапна наукова праця, спрямована на структурний аналіз мелосу і тексту української сакральної монодії, дозволить встановити закономірності музично-поетичного мислення української сакральної монодії. Ймовірно, що цей досвід сприятиме також і дослідженню народної пісні.
Посилання
Білозуб Л. Музичні комп’ютерні технології у творчості сучасних українських композиторів. Педагогічні науки: теорія та практика. Вісник Запорізького національного університету. 2023. Вип. 1. С. 181–187.
Бондаренко А. Сучасне музичне мистецтво і комп’ютерні програми : навч. посіб. Київ, 2022. 284 с.
Бондаренко В. Цифровий архів: переваги, можливості, планування, створення, використання (на прикладі проекту «Ірмос»). Вісник Львівського університету. Львів, 2006. Вип. 1. С. 231–248.
Бондаренко В., Ганнік Кр., Ясіновський Ю. Репертуар української і білоруської сакральної монодії: комп’ютерна база даних. Львів, 2003. 50 с.
Гайденко І. Особливості створення музичного твору за допомогою сучасних комп’ютерних технологій. Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського. 2022. Вип. 21. С. 113–121.
Гошовський В. Універсальний комп’ютерний каталог народних пісень як основа кібернетичної етномузикології. Записки НТШ. Праці музикознавчої комісії. 1993. T. CCXXVI. С. 182–196.
Довгалюк І. Фонографування народної музики в Україні: історія, методологія, тенденції: монографія. Львів, 2016. 648 с.
Матеріали семінару. Алгоритмічний формалізований аналіз музичних текстів / упор., ред. В. Гошовський. Єреван, 1977. 292 с.
Медведик Ю. Українська духовна пісня (кант) XVII–XVIII ст. Медведик Ю. Ad Fontes: з історії української музики XVIІ – початку XX ст.: вибрані статті, матеріали, рецензії. 2015. С. 7–29.
Сиротинська Н. І. Акростих у візантійській гимнографії та слов’янській духовній поезії. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2022. № 3. С. 184–189.
Сиротинська Н. Перло многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії : монографія. Львів, 2014. 334 с.
Cова М. О. Музичні комп’ютерні технології як інструментарій сучасного освітнього процесу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2012. Вип. 16. С. 129–133.
Ясіновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16–18 століть: каталог і кодикологічно-палеографічне дослідження. Львів, 1996. 624 с.
Ясіновський Ю. Кардинал Пітра як дослідник візантійської гимнографії (у 200 річницю народження). Καλοφωνία. 2012. Ч. 6. С. 215–220.
Schevchenko I. The Palaeologan Renaissance. Renaissance before the Renaissance. Cultural Revivals of the late Antiquity and the Middle Ages. 1984. P. 144–223.