ПОЕТИКА ШОСТОЇ СИМФОНІЇ ВАЛЕНТИНА СИЛЬВЕСТРОВА В КОНТЕКСТІ ЕВОЛЮЦІЇ СТИЛЮ МИТЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-19Ключові слова:
українська музична культура, симфонія, жанр, музична мова, музична драматургія, українська музика останньої третини ХХ століття, композиторська творчістьАнотація
Статтю присвячено вивченню особливостей онтогенезу симфонізму Валентина Сильвестрова на наступному після ранніх симфоній етапі, а саме, осягненню як стильових констант, так і змін, що відбулися у семіосфері симфонічної творчості композитора у 1980-х–1990-х роках на прикладі Шостої симфонії. Метою наукової статті є виявлення значущих рис поетики Шостої симфонії В. Сильвестрова на основі когнітивного підходу через осягнення її специфіки на рівні музичної мови, композиційної драматургії, врешті – на онтологічному рівні. Методологія. У дослідженні застосовується комплексний підхід, зумовлений специфікою музичної мови автора, дослідження якої передбачає як задіяння задіяння класичної методології гуманітаристики (семантичний та герменевтичний методи) специфізованих музикознавчих методів (жанровий, структурно-функціональний, інтерпретативний тощо), так і залучення новітніх підходів, як то онто-семантичний, онто-сонологічний, метод духовного аналізу музичного твору. Наукова новизна отриманих результатів зумовлена введенням у науковий обіг Шостої симфонії В. Сильвестрова, обґрунтовано її поетику та здійснено композиційно-драматургічний та семантичний аналіз твору. Висновки. Поетика Шостої симфонії увиразнює наступний (після цілісної системи ранніх симфоній) етап онтогенезу симфонізму В. Сильвестрова, який у першу чергу, пов’язаний з пост-стилем. Його ключовими ознаками постають: новий семантичний вимір, а саме дихотомія земне-небесне; одночасне співіснування в музичній мові декількох принципів, яку автор йменує поліфонією систем (сонористика та пуантилізм на рівні з виходом у вимір гомофонної структури з виокремленням горизонталі, поєднання в музичній мові елементів модерну та постмодерну тощо); сталими стильовими ознаками є засадничі для розуміння творів категорії часу й простору; використання «тихих» кульмінацій та фіналу симфонії.
Посилання
Гумбрехт Г. У. Розладнаний час / пер. з англ. І. Іващенко. Харків : Ist Publishing, 2019. 104 с.
Зінькевич, О. Українська симфонія 1970–1980-х років. Генетико-типологічний аспект. Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 2023. 224 с.
Ільїна А. Постлюдійність у творчості Валентина Сильвестрова як дзеркало духовного надбання культурної традиції. Науковий вісник НМАУ імені П.І. Чайковського. Київ. 2010. Вип. 85. С. 281–299.
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: Наук. тов. ім. Шевченка; Українознавча бібка НТШ, 2000. 285 с.
Сильвестров, В. Дочекатися музики. Лекції-бесіди. Київ : Дух і літера. 2011. 376 с.
Griffiths P. Modern Music and After. NewYork : Oxford University Press, 2010. 456 p.
Schmelz P. Valentin Silvestrov and The Echoes of Music History. The Jornal of Musicology. University of California Press, Vol. 31 N 2. 2014. P. 231–271.
Shapovalova L., Chernyavska M., Romaniuk I., Shchelkanova S. Early (Avant-garde) Symphonies by Valentin Silvestrov As a Sound Universe. Studia Universitatis Babeş‐Bolyai MUSICA, LXVI (1), 2021. Р. 329–343.