МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ ІЛЮСТРУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ СПАДЩИНИ БОРИСА ГРІНЧЕНКА, СТВОРЕНОГО УКРАЇНСЬКИМИ ХУДОЖНИКАМИ-ГРАФІКАМИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНІ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-23

Ключові слова:

Б. Грінченко, українська література, книга, художник-графік, ілюстрація, видавництво

Анотація

Борис Грінченко – український письменник, педагог, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, який обстоював поширення української мови в школах. Як автор багатьох літературних творів для дітей, він протягом усього свого життя, відстоював право навчати дітей рідною мовою, багаторазово наголошував на реалізації принципів наочності оформлення книжок для дітей та дбав про їх гарне оздоблення. Оповідання й казки, написані Б. Грінченком понад півтора століття тому, й досі привертають увагу не лише цікавим сюжетом, розумінням вразливості дитячої душі, але й своїм неповторним стилем, довірливим тоном спілкування письменника з примхливою аудиторією маленьких читачів. Метою статті є мистецтвознавче дослідження ілюстрування літературної спадщини Б. Грінченка сучасними українськими художниками для безпосереднього сприйняття єдності тексту книги з яскравим образотворчим відтворенням літературних персонажів для повноцінного розкриття сюжету літературного твору. Методологія дослідження полягає в застосуванні загальнонаукових методів (аналізу та синтезу, індукції та дедукції, єдності історичного і логічного); мистецтвознавчих методів (компаративний, типологічний, описовий) та практичного дизайнерського методу. Наукова новизна роботи полягає у дослідженні особливостей школи ілюстрування літературних творів Б. Грінченка сучасними українськими художниками-ілюстраторами як приклад провідного художньо-образного та композиційно-архітектурного рівня видань для дітей. Так, інтерес до творчості Бориса Грінченка не згасає і сьогодні. Вшановуючи пам’ять видатного діяча укра;їнської культури вітчизняні митці продовжують славні традиції української книжкової графіки. Цілісність, яскравість і виразність усіх елементів художнього оформлення, досконале поліграфічне виконання цих видань переконливо втілили роздуми-звертання Б. Грінченка до своїх сучасників щодо проблем формування національної дитячої літератури, зокрема про необхідність дотримання високих вимог до змісту публікацій та зовнішнього вигляду дитячих видань. Можливо, саме про таке художнє оформлення дитячих видань мріяв Борис Грінченко.

Посилання

Авраменко О. О. Образи вічної мудрості. Київ: Веселка, 1988. 134 с.

Валуєнко Б. В. Проблеми зовнішнього оформлення дитячої книжки. Київ: Веселка, 1976. 80 с.

Владич Л. В. Мовою графіки. Київ: Мистецтво, 1967. 248 с.

Вовчик-Блакитна М. В. Психологія естетичного сприймання дітей дошкільного віку. Дошкільна педагогіка і психологія. К. : Рад. школа, 1970. Вип. 5. С. 36–46.

Заварова Г. В. Ілюстрація в сучасній книжці для дітей. Література. Діти. Час. Київ: Веселка, 1985. С. 118–127.

Зайцева В. І. Особливості художньо-образної стилізації комплексного оформлення української дитячої книжки другої половини ХХ століття. АРТ-платФОРМА: альм. Київ: КМАЕЦМ, 2022. Вип. 2(6). C. 201–216.

Ламонова О. Шляхи української графіки ІІ–ї половини ХХ століття. «Мистецька мапа України. Київ». Проект Музею сучасного мистецтва України.: Каталог. Київ, 2015. 248 с.

Огар Е. Дитяча книга: проблеми видавничої підготовки : навч. пос. для студ. вищ. навч. закл. Львів : Аз-Арт, 2002. 160 с.

Тимошик М. Книга для автора, редактора, видавця : практ. посіб. [2-ге вид., стереотипне]. Київ : Наша культура і наука, 2006. 560 с.

Видавництво «Веселка»: особливості становлення, функціонування й розвитку: монографія. Черкаси : Брама-Україна, 2021. 144 с. URL: https://mediastudent.online/wp-content/uploads/2021/06/o.-ivanchenkovydavnytstvo-veselka.pdf (дата звернення: 21.06.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ЗАЙЦЕВА, В., & БУЙГАШЕВА, А. (2024). МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ ІЛЮСТРУВАННЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ СПАДЩИНИ БОРИСА ГРІНЧЕНКА, СТВОРЕНОГО УКРАЇНСЬКИМИ ХУДОЖНИКАМИ-ГРАФІКАМИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНІ ХХ СТОЛІТТЯ. Fine Art and Culture Studies, (3), 165–170. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-23

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ