НАЦІОНАЛЬНИЙ ПАВІЛЬЙОН УКРАЇНИ НА 60-Й ВЕНЕЦІЙСЬКІЙ БІЄНАЛЕ: МИСТЕЦТВОЗНАВЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-26

Ключові слова:

Венеційська бієнале, Український павільйон, національні павільйони, куратор, комісар, сучасне образотворче мистецтво

Анотація

Мета роботи. Стаття має на меті проаналізувати мистецтвознавчі та організаційні аспекти виставкового проєкту національного павільйону України на Венеційській бієнале 2024 року. Методологія дослідження спирається на діяльнісний підхід для аналізу виставкового проєкту національного павільйону як процесу та результату діяльності художників, кураторів, комісарів. Для досягнення поставленої мети застосовано методи опису, аналізу, синтезу, хронологічний метод, а також метод узагальнення – для підбивання підсумків дослідження. Наукова новизна. Вперше проведено аналіз процедури відбору куратора національного проєкту для Венеційської бієнале на прикладі Українського павільйону, представленого у Венеції у 2024 році, а також визначено проблеми в процесі реалізації виставкового проєкту, які можуть негативно впливати на сприйняття сучасного українського образотворчого мистецтва та кураторських практик на міжнародній арені. Висновки. В результаті аналізу мистецтвознавчих та організаційних аспектів виставкового проєкту національного павільйону України на Венеційській бієнале 2024 року виявлено низку проблем, які мають ознаки системних, й могли призвести до зриву української присутності на Венеційські бієнале, що позбавило б Україну нагоди донести свій голос до впливової міжнародної мистецької спільноти. Дослідження виявило наступні проблеми: наявність неточностей в документі, що регламентує процедуру відбору куратора Українського павільйону; недостатня прозорість формування конкурсної комісії з відбору куратора; неузгодженість між термінами оголошення чергової теми Венеційської бієнале та процедури відбору куратора; нелогічність початку процесу фінансування Українського павільйону з Державного бюджету на прикінцевій стадії його реалізації; недостатня комунікація з боку Міністерства культури та інформаційної політики (далі – МКІП) з кураторами проєкту-переможця на ключових стадіях його реалізації.

Посилання

Порядок відбору Куратора національного культурного проекту для представлення України на Венеціанській бієнале сучасного мистецтва. Офіційний вісник України. 2016. № 63. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/z1032-16 (дата звернення: 01.06.2024).

Большакова А. «Плетіння сіток»: Скандал з МКІП вичерпано, український павільйон на Венеційську бієнале їде. Українська правда Життя. 26 січня 2024. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2024/01/26/259056/ (дата звернення: 02.06.2024).

Дорошенко К. Венеційське шулерство. Дзеркало тижня. 17 травня 2019. URL: https://zn.ua/ukr/ART/veneciyske-shulerstvo-311619_.html (дата звернення: 12.06.2024).

МКІП, офіційний веб-сайт. Новини. 31 березня 2023. URL: https://mcip.gov.ua/news/sohodniostanniy-den-pryyomu-zaiavok-na-uchast-u-konkursi-ekspertiv-z-vidboru-kuratora-ukrainskoho-pavilyonuna-60-y-venetsianskiy-biienale-2024/ (дата звернення: 01.06.2024).

МКІП, офіційний веб-сайт. Новини. 28 червня 2023. URL: https://mcip.gov.ua/news/vyznachenokuratora-dlya-predstavlennya-ukrayiny-na-60-j-veneczianskij-biyenale-suchasnogo-mystecztva/ (дата звернення: 01.06.2024).

Островська-Люта О. Український павільйон на Венеційській бієнале під загрозою. Українська правда Життя. 8 грудня 2023. URL: https://life.pravda.com.ua/columns/2023/12/8/258187/ (дата звернення: 05.06.2024).

Сидор О. В. Венеційська бієнале як форма реалізації українських культурних стратегій (кінець ХІХ – початок ХХІ століття) : дис. … канд. мист. : 26.00.01 / Інститут проблем сучасного мистецтва НАМУ. Київ, 2015. 224 с.

Сидор-Гібелінда О. Українці на Венеційській бієнале: сто років присутності. Київ: Наш час, 2008. 303 с.

Сидор О. La Biennale di Venezia: Мотори арту. Одеса: Гельветика, 2021. 368 с.

Cumming L. Armed guards, reparations and the lives of others: Venice Biennale 2024 – review. The Guardian. 21 april 2024. URL: https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/apr/21 (дата звернення: 25.05.2024).

Budillon Puma P. La analyze d’art italienne devant les apports еtrangers а la Biennale de Venise des arts figuratifs (1948-1968). Paris : Universitе Paris VIII, 1989.

Martini M. V. La Biennale di Venezia 1968–1978: la rivoluzione incompiuta. Venezia : Universitа Ca’ Foscari, 2011. 357 р.

Malbert M. Les relations artistiques internationales а la Biennale de Venise 1948–1968. Paris: Paris 1 Panthйon-Sorbonne, 2006.

La Biennale di Venezia. Офіційний веб-сайт. URL: https://www.labiennale.org/en/art (дата звернення: 01.06.2024).

Tang J. Of Biennials and Biennialists: Venice, Documenta, Münster. Theory, Culture & Society. 2007. 24(8). P. 247–260.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ЛЕОНТЬЄВА, О. (2024). НАЦІОНАЛЬНИЙ ПАВІЛЬЙОН УКРАЇНИ НА 60-Й ВЕНЕЦІЙСЬКІЙ БІЄНАЛЕ: МИСТЕЦТВОЗНАВЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ. Fine Art and Culture Studies, (3), 192–199. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-26

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ