ОСОБЛИВОСТІ КЛАРНЕТОВИХ ПАРТІЙ У СИМФОНІЧНІЙ ТВОРЧОСТІ Й. ГАЙДНА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-8

Ключові слова:

Йозеф Гайдн, кларнет, симфонічна музика, тембр, оркестрова палітра, музична драматургія, XVIII століття.

Анотація

Мета роботи присвячена дослідженню ролі та особливостям кларнетових партій у симфонічній творчості видатного австрійського композитора Йозефа Гайдна. У фокусі аналізу знаходяться пізні симфонії композитора, зокрема "Лондонські симфонії", які демонструють інноваційний підхід Гайдна до використання кларнета в оркестрі кінця XVIII століття. Стаття розглядає тембральні характеристики кларнета, його мелодичні та гармонійні функції, а також драматургічну роль у симфонічних структурах Гайдна. Особлива увага приділяється симфоніям № 99 та № 103, де кларнетові партії відіграють значущу роль у створенні музичної драматургії та розкритті художніх задумів композитора. Методологія дослідження спирається на детальний аналіз партитур, а також на контекстуальний підхід до вивчення історичних і музичних джерел. Стаття демонструє, як Гайдн, експериментуючи з новими інструментальними можливостями, сприяв розвитку симфонічної музики та розширенню оркестрової палітри свого часу. Наукова новизна полягає у малій кількості досліджень відчизняними науковцями тематики інтеграції кларнета в оркестр епохи класицизму його розвиток та становлення в ньому. У зв’язку з тим, що композитор доволі мало встиг використати даний інструмент у свої творчості його роль у популяризації інструменту применшується, що я вважаю є не правильно. У статті представлені нові підходи до вивчення інструментовки та музичної драматургії Гайдна через призму використання кларнета. Проведено систематичне дослідження мелодичних і гармонійних функцій кларнетових партій у симфоніях Гайдна. Виявлено, що кларнети не лише доповнюють струнні та інші духові інструменти, але й часто виконують ключові ролі у проведенні тем і створенні гармонічної підтримки. Визначено вплив використання кларнетів у симфоніях Гайдна на подальший розвиток симфонічної музики, зокрема на творчість композиторів наступних поколінь. Окреслено, як експерименти Гайдна з кларнетами сприяли еволюції оркестрової практики. Висновок: дослідження особливостей кларнетових партій у симфонічній творчості Йозефа Гайдна дозволило глибше зрозуміти його новаторський підхід до оркестровки та роль цього інструменту в музичних структурах кінця XVIII століття. Аналіз пізніх симфоній, зокрема "Лондонських симфоній", продемонстрував, як використання кларнетів збагатило темброву палітру оркестру та додало нових виразних можливостей.

Посилання

Трофімов A. Стильові особливості ранніх симфоній Й. Гайдна. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. Вип. 4. С. 153-158.

Lawson C. An indescribable sweetness of expression: Haydn and the clarinet. Haydn Society Journal of Great Britain.1997. № 17. 2-10 р.

Hodgson. A. Haydn-The London Symphonies. Haydn Society of Great Britain. 2021. №40. Р. 39-42.

Dolan E. I. The Work of the Orchestra in Haydn's Creation. 19th-century Music. 2010. Т. 34. №. 1. Р. 3-38.

Haydn J. London Symphonies Nos. 99-104 in Full Score. Courier Corporation. 2013.

Rice A. R. The clarinet in the classical period. Oxford University Press. 2008.

Dolan E. I. The orchestral revolution: Haydn and the technologies of timbre. Cambridge University Press. 2013.

Somerset H. V. F. Joseph Haydn in England. Music & Letters. 1932. № 13(3). Р. 272-285.

Sisman, E. R. Haydn and his World (Vol. 8). Princeton University Press. 1997.

Hanwen Z. Study on the Expressive Force of Clarinet Performance in Symphony. International Conference on Social Sciences, Management, Economics and Humanities Research. 2023. Sichuan, China.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

ТЕРЕМКО, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ КЛАРНЕТОВИХ ПАРТІЙ У СИМФОНІЧНІЙ ТВОРЧОСТІ Й. ГАЙДНА. Fine Art and Culture Studies, (4), 52–56. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-8

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО