ПОЕТИКА «ВІЙСЬКОВОГО РЕКВІЄМУ» Б. БРІТТЕНА: МІЖ ПАЦИФІЗМОМ ТА ДУХОВНИМИ ТРАДИЦІЯМИ АНГЛІКАНСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-12

Ключові слова:

«Військовий реквієм» Б. Бріттена, реквієм, «англіканський реквієм», англійська хорова музика ХХ століття, жанр, стиль, хор, жанровий синтез, поліфонія, англіканство, пацифізм, містерія.

Анотація

У дослідженні узагальнено релігійно-змістовну та поетико-інтонаційну специфіку «Військового реквієму» Б. Бріттена в річищі духовних шукань англійської культури і музики ХХ століття. Мета роботи – виявлення духовно-змістовної, жанрово-стильової та поетико-інтонаційної унікальності «Військового реквієму» Б. Бріттена в річищі релігійно-етичних настанов англіканства та пацифістських переконань композитора. Методологія роботи має комплексний характер і базується на поєднанні засад міждисциплінарного, історико-типологічного, герменевтичного та жанрово-стилістичного методів дослідження. Наукова новизна роботи визначена її аналітичним ракурсом, що враховує не тільки новаційність підходу Б. Бріттена до відтворення типології реквієму, а й його англіканську ґенезу, доповнену пацифістськими переконаннями композитора. Висновки. Б. Бріттен – видатний англійський композитор ХХ століття, якому вдалося в своїй багатогранній спадщині, з одного боку, відродити духовні традиції вітчизняної музичної культури, з іншого – вписати їх в контекст різнобарвного музичного модерну, зберігаючи при цьому свій авторський неповторний стиль та глибинне розуміння духовної сутності історичних процесів свого часу. Пацифістський світогляд Б. Бріттена, сконцентрований на негативному відношенні до будь-якої війни, також укорінений в релігійних настановах англіканства, у поєднанні з духовно-просвітницькою спрямованістю концепцій більшості творів композитора, визначив й задум «Військового реквієму», його поетико-інтонаційну та жанрову своєрідність. З одного боку, твір, структурно вибудуваний на основі органічного поєднання латинського реквієму та поезії В. Овена, генетично сходить до традицій «англіканського реквієму». З іншого боку, широкий образно-символічний спектр змістовного наповнення композиції Б. Бріттена виявляє її контактність з пасіоном та містерією, сконцентрованих не тільки на темі жертовності, але й духовного Преображення та їх відповідного музично-риторичного відтворення. Виявлення такого роду жанрового синтезу в музиці XX – початку XXI століть дозволить поглибити дослідження англійської хорової музики та її духовно-етичних настанов.

Посилання

Андрієвський О. Гімн для приреченої молоді: Британські поети Першої світової. URL: https://www.istpravda.com.ua/articles/2021/12/7/160611 (дата звернення: 16.08.2024).

«Військовий реквієм» для України у Празі. URL: https://radioukrajina.cz/novyny/novyny-z-jevropejs-kogosouzy/v-js-kovyj-rekv-jem-dlja-ykrajiny-y-praz (дата звернення: 18.08.2023).

Гайдук М. І. «Simfonia da Requiem» Бенджаміна Бріттена: семантичні та конструктивні ознаки реквієму. Українське музикознавство. 2021. Вип. 47. С. 79−100.

Гулеско І. Музично-художня типологія реквієму в європейському культурному контексті. Монографія. Харківська державна академія культури. Харків, 2003. 175 с.

Єфіменко А. Г. Еволюція жанру реквієму в аспекті трактовки теми смерті (реквієм доби романтизму): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 1996. 26 с.

Ігнатьєва О. С. Англіканство: ґенеза, віросповідна цінність, місце в соціокультурному житті Англії: автореф. дис. … канд. філософських наук: 09.00.11 – релігієзнавство / Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2012. 18 с.

Коваль А. Витоки і розвиток пацифістської діяльності. Сучасна українська політика. Політики і політологи про неї. 2009. Вип. 16. С. 109−115.

Корчова О. Музичний модернізм як terra incognita: монографія. Київ: Музична Україна, 2020. 490 с.

Криштофович В. Фантастика в опері Б. Бріттена «Сон літньої ночі». Київське музикознавство. 2014. Вип. 50. С. 250−261.

Кучурівський Ю. С. Жанрова традиція реквієму у творчості композиторів Великобританії останньої третини ХХ – початку XXI ст.: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2019. 20 с.

Муравська О. В. Нариси з історії зарубіжної музичної культури. Одеса: Друкарський дім, 2010. Вип. 1. 214 с.

Муравська О. В. Німецька траурна погребальна музика лютеранської традиції як феномен європейської культури XVII–XX століть: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2004. 16 с.

Реквієм війни (фільм): URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Реквієм_війни_(фільм) (дата звернення: 18.07.2024).

Сич О. Зміни в суспільній свідомості європейського суспільства після першої світової війни. Велика війна 1914– 1918 рр. / Наук. ред. С. С. Трояна. Київ: «Кондор», 2018. С. 426−440.

Снітко Я. Камерно-інструментальна творчість Бенджаміна Бріттена: жанрово-стильові параметри: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2018. 17 с.

Ягодзинська І. О. Музичне та вербальне у процесі смислового становлення художнього тексту (Р. Вагнер – Т. Манн – Б. Бріттен): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2012. 16 с.

Almén Byron. Poetry Analysis in the Music Classroom – Wilfred Owen and Britten’s War Requiem. Journal of Music Theory Pedagogy. 2005. Vol. 19, № 1. Р. 1−49.

Arthur D., Colman M. D. Music and the Psychology of Pacifism: Benjamin Britten’s War Requiem. URL: https://www.satyagrahafoundation.org/music-and-the-psychology-of-pacifism-benjamin-brittens-war-requiem/ (дата звернення: 09.08.2024).

Bridcut John. The Essential Britten. London: Faber and Faber. 2012. 448 p.

Carpenter Н. Benjamin Britten: a biography. London: Faber, 1993. 680 р.

Dockery Jr. V. D. Tracing the Genesis of the English Requiem Trough Selected Works: Doctoral dissertation / University of South Carolina, 2019. 152 p.

Herbert James D. Bad Faith at Coventry: Spence’s Cathedral and Britten’s War Requiem. Critical Inquiry, vol. 25, no. 3, Spring 1999, pp. 535-565.

Kennedy M. Britten. London: J. M. Dent, 1993. 355 p.

Marx W. «Requiem sempiternam»? Death and the musical requiem in the twentieth century. Mortality: Promoting the interdisciplinary study of death and dying. 2012. № 17 (2). Р. 119−129.

Powell Neil. Benjamin Britten: A Life for Music. Henry Holt and Company, 2013. 508 p.

Robertson A. Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher, 1967. 300 s.

Rupprecht Ph. Britten’s Musical Language. Cambridge University Press, 2001. 358 р.

Stanford C. V. Studies and Memories. London. Published by A. Constable, 1908. 212 p.

Sutherland Andrew. School and university music collaboration: A case study of a performance of Britten’s War Requiem. Music Performance Research. 2017. Vol. 8. Pp. 98–113.

The Funeral Liturgy. URL: http://anglicancathedralcornerbrook.com/resources/Funeral/FuneralLiturgyFormI.pdf (дата звернення: 29.10.23).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

СЮАНЬЯН, Ч. (2024). ПОЕТИКА «ВІЙСЬКОВОГО РЕКВІЄМУ» Б. БРІТТЕНА: МІЖ ПАЦИФІЗМОМ ТА ДУХОВНИМИ ТРАДИЦІЯМИ АНГЛІКАНСТВА. Fine Art and Culture Studies, (4), 81–90. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-12

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО