POETICS OF B. BRITTEN’S “WAR REQUIEM”: BETWEEN PACIFISM AND THE SPIRITUAL TRADITIONS OF ANGLICANITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-12Keywords:
«War Requiem» by B. Britten, requiem, «Anglican Requiem», English choral music of the 20th century, genre, style, choir, genre synthesis, polyphony, Anglicanism, pacifism, mystery.Abstract
The study summarizes the religious-content and poetic-intonation specifics of B. Britten’s «War Requiem» in the midst of spiritual searches of English culture and music of the 20th century. The purpose of the work is to reveal the spiritual-content, genre-stylistic and poetic-intonational uniqueness of B. Britten’s «War Requiem» in the confluence of the religious and ethical instructions of Anglicanism and the composer’s pacifist beliefs. The methodology of the work has a complex nature and is based on a combination of the principles of interdisciplinary, historical-typological, hermeneutic and genre-stylistic research methods. The scientific novelty of the work is determined by its analytical perspective, which takes into account not only the innovative approach of B. Britten to the reproduction of the typology of the requiem, but also its Anglican genesis, supplemented by the composer’s pacifist beliefs. Conclusions. B. Britten is an outstanding English composer of the 20th century, who succeeded in his multifaceted legacy, on the one hand, to revive the spiritual traditions of the domestic musical culture, and on the other hand, to fit them into the context of the colorful musical modernism, while preserving his author’s unique style and deep understanding of the spiritual the essence of the historical processes of his time. B. Britten’s pacifist worldview, focused on a negative attitude to any war, also rooted in the religious teachings of Anglicanism, in combination with the spiritual and enlightening orientation of the concepts of most of the composer’s works, determined the idea of the «War Requiem», its poeticintonational and genre originality . On the one hand, the work, structurally built on the basis of an organic combination of the Latin requiem and the poetry of W. Owen, genetically resembles the traditions of the «Anglican requiem». On the other hand, the wide figurative and symbolic spectrum of the content of B. Britten’s composition reveals its contact with passion and mystery, focused not only on the theme of sacrifice, but also on the spiritual Transfiguration and their corresponding musical and rhetorical reproduction. The discovery of this kind of genre synthesis in the music of the 20th and early 21st centuries will allow us to deepen the study of English choral music and its spiritual and ethical guidelines.
References
Андрієвський О. Гімн для приреченої молоді: Британські поети Першої світової. URL: https://www.istpravda.com.ua/articles/2021/12/7/160611 (дата звернення: 16.08.2024).
«Військовий реквієм» для України у Празі. URL: https://radioukrajina.cz/novyny/novyny-z-jevropejs-kogosouzy/v-js-kovyj-rekv-jem-dlja-ykrajiny-y-praz (дата звернення: 18.08.2023).
Гайдук М. І. «Simfonia da Requiem» Бенджаміна Бріттена: семантичні та конструктивні ознаки реквієму. Українське музикознавство. 2021. Вип. 47. С. 79−100.
Гулеско І. Музично-художня типологія реквієму в європейському культурному контексті. Монографія. Харківська державна академія культури. Харків, 2003. 175 с.
Єфіменко А. Г. Еволюція жанру реквієму в аспекті трактовки теми смерті (реквієм доби романтизму): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 1996. 26 с.
Ігнатьєва О. С. Англіканство: ґенеза, віросповідна цінність, місце в соціокультурному житті Англії: автореф. дис. … канд. філософських наук: 09.00.11 – релігієзнавство / Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2012. 18 с.
Коваль А. Витоки і розвиток пацифістської діяльності. Сучасна українська політика. Політики і політологи про неї. 2009. Вип. 16. С. 109−115.
Корчова О. Музичний модернізм як terra incognita: монографія. Київ: Музична Україна, 2020. 490 с.
Криштофович В. Фантастика в опері Б. Бріттена «Сон літньої ночі». Київське музикознавство. 2014. Вип. 50. С. 250−261.
Кучурівський Ю. С. Жанрова традиція реквієму у творчості композиторів Великобританії останньої третини ХХ – початку XXI ст.: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2019. 20 с.
Муравська О. В. Нариси з історії зарубіжної музичної культури. Одеса: Друкарський дім, 2010. Вип. 1. 214 с.
Муравська О. В. Німецька траурна погребальна музика лютеранської традиції як феномен європейської культури XVII–XX століть: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – музичне мистецтво / Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової. Одеса, 2004. 16 с.
Реквієм війни (фільм): URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Реквієм_війни_(фільм) (дата звернення: 18.07.2024).
Сич О. Зміни в суспільній свідомості європейського суспільства після першої світової війни. Велика війна 1914– 1918 рр. / Наук. ред. С. С. Трояна. Київ: «Кондор», 2018. С. 426−440.
Снітко Я. Камерно-інструментальна творчість Бенджаміна Бріттена: жанрово-стильові параметри: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2018. 17 с.
Ягодзинська І. О. Музичне та вербальне у процесі смислового становлення художнього тексту (Р. Вагнер – Т. Манн – Б. Бріттен): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2012. 16 с.
Almén Byron. Poetry Analysis in the Music Classroom – Wilfred Owen and Britten’s War Requiem. Journal of Music Theory Pedagogy. 2005. Vol. 19, № 1. Р. 1−49.
Arthur D., Colman M. D. Music and the Psychology of Pacifism: Benjamin Britten’s War Requiem. URL: https://www.satyagrahafoundation.org/music-and-the-psychology-of-pacifism-benjamin-brittens-war-requiem/ (дата звернення: 09.08.2024).
Bridcut John. The Essential Britten. London: Faber and Faber. 2012. 448 p.
Carpenter Н. Benjamin Britten: a biography. London: Faber, 1993. 680 р.
Dockery Jr. V. D. Tracing the Genesis of the English Requiem Trough Selected Works: Doctoral dissertation / University of South Carolina, 2019. 152 p.
Herbert James D. Bad Faith at Coventry: Spence’s Cathedral and Britten’s War Requiem. Critical Inquiry, vol. 25, no. 3, Spring 1999, pp. 535-565.
Kennedy M. Britten. London: J. M. Dent, 1993. 355 p.
Marx W. «Requiem sempiternam»? Death and the musical requiem in the twentieth century. Mortality: Promoting the interdisciplinary study of death and dying. 2012. № 17 (2). Р. 119−129.
Powell Neil. Benjamin Britten: A Life for Music. Henry Holt and Company, 2013. 508 p.
Robertson A. Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher, 1967. 300 s.
Rupprecht Ph. Britten’s Musical Language. Cambridge University Press, 2001. 358 р.
Stanford C. V. Studies and Memories. London. Published by A. Constable, 1908. 212 p.
Sutherland Andrew. School and university music collaboration: A case study of a performance of Britten’s War Requiem. Music Performance Research. 2017. Vol. 8. Pp. 98–113.
The Funeral Liturgy. URL: http://anglicancathedralcornerbrook.com/resources/Funeral/FuneralLiturgyFormI.pdf (дата звернення: 29.10.23).