ТРАДИЦІЙНІ ТЕКСТИЛЬНІ ПРАКТИКИ РІВНЕНСЬКОГО ПОЛІССЯ В КОНТЕКСТІ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-16

Ключові слова:

художні тканини України, ткацтво, текстиль, інтер’єрна тканина, одягова тканина, традиції, рівненське Полісся.

Анотація

Лісистість, заболоченість та низька калорійність ґрунтів, наявність надрових родовищ на рівненському Поліссі визначили особливість побуту місцевого населення, зокрема, спрямованість на захоплення ремеслами і промислами. Художнє ткацтво – найпопулярніший та найрозвинутіший вид декоративно-прикладного мистецтва. Сировиною для створення тканин поліщукам слугували льон, вовна, рідше коноплі, знаряддям для ткання є верстат на дві та більше підніжок. Виконання текстильного виробу поєднувало підготовку сировини, оброблення волокна, прядення ниток, ткання полотна, «відшліфування» створеного. До появи анілінових барвників майстри користувалися фарбами місцевого рослинного та тваринного походження. Мета наукової розвідки полягає у дослідженні традиційних текстильних практик рівненського Полісся як предмету наукового пошуку у спеціальній літературі. Методологія дослідження: історичний метод, мистецтвознавчого аналізу та синтезу, індукції і дедукції. Для з’ясування процесів еволюції від ремесла до творчості використано історичний метод. Підхід мистецтвознавчого аналізу і синтезу необхідний при оцінці текстильних виробів досліджуваного регіону. Використання методів індукції і дедукції дає можливість визначити загальні регіональні особливості поліських тканин. Наукова новизна роботи полягає у комплексному дослідженні друкованих розвідок традиційних текстильних практик рівненського Полісся. Висновки. У статті згуртовано та представлено вітчизняні наукові дослідження середини ХХ – початку ХХІ ст., які можуть слугувати джерелом для подальших розвідок науковців, аспірантів, студентів. Стан питання текстильної практики в контексті наукових досліджень піднімається у монографіях, колективних працях, періодичних виданнях, наукових публікаціях. Розгляд проблематики подається в хронологічному порядку щодо пам’яток художніх тканин з урахуванням різних наукових поглядів і концепцій.

Посилання

Білан М., Стельмащук Г. Український стрій. Львів : Фенікс, 2000. 328 с.

Болтарович З., Кирчів Р. Експедиційне вивчення Полісся. Народна творчість та етнографія. 1983. № 5. С. 65–70.

Васіна З. Український літопис вбрання : у 2 т. К. : Мистецтво, 2003-2006. Т. 2 : ХІІІ – поч. ХХ ст. 2006. 448 с.

Вернюк Я. «Три зіронькі ясні…» (Основні віхи життя і творчості заслужених майстрів України : Ганни Леончук, Уляни Кот та Марії Шевчук). Монографія. Рівне : Волинські обереги, 2019. 148 с.

Гургула І. Народне мистецтво західних областей України. К. : Мистецтво, 1966. 80 с.

Декоративно-прикладне мистецтво Рівненщини : колектив. монографія / упоряд. і наук. ред. В. Виткалов. Рівне : ДМ, 2010. 224 с.

Дудар О. Традиційне і сучасне поліське ткацтво. Народна творчість та етнографія. 1977. № 2. С. 44–50.

Дудар О. Художнє ткацтво Полісся. Народні художні промисли України : зб. наук. праць / ред. Ю. Гошко. К. : Наук. думка, 1979. С. 69–78.

Етнокультура Волинського Полісся і Чорнобильська трагедія. Вип. 1: у 2 ч. Ч. 1 / гол. ред. В. Сидорук. Рівне : Україна-синтез, 1996. 121 с.

Косміна О. Традиційне вбрання українців : у 2 т. К. : Балтія-Друк, 2011. Т. 2. Полісся. Карпати. 160 с.

Косміна О. Українське народне вбрання. К. : Балтія-Друк, 2006. 64 с.

Костюк Л., Букайло У. Традиції поліського серпанку : іст.-краєзн. нарис. Рівне : Дятлик М., 2015. 152 с.

Лащук Ю. Народне мистецтво українського Полісся. Львів : Каменяр, 1992. 134 с.

Локшук І. Осередки традиційного художнього ткацтва рівненського Полісся кінця ХІХ – поч. ХХІ століття. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць. Х. : ХДАДМ, 2014. № 7. С. 23–27.

Локшук І. Художні серпанкові тканини : проблема збереження та спроба відтворення сучасними майстрами. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Львів : ЛНАМ, 2017. Вип. 34. С. 116–128.

Лупій Т. Ф. Рушники Західного Полісся, кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. (Технологія. Семантика. Художні особливості) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства 17.00.06 «Декоративне і прикладне мистецтво». Львів, 2002. 20 с.

Лупій Т. Художньо-образна та семантична структура геометричного орнаменту західнополіських рушників. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку : зб. наук. праць : наук. записки Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2002. Вип. 7. С. 18–26.

Матейко К. Український народний одяг. К. : Наук. думка, 1977. 224 с.

Мойсюк О. Народне художнє ткацтво Житомирського Полісся та інтерпретація його традицій у виробничих і освітніх процесах, ХХ – поч. ХХІ століть : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства 26.00.01 «Теорія та історія культури». К., 2014. 23 с.

Назарчук М. В. Художнє ткацтво Волинського Полісся ХІХ – першої третини ХХ століть (Витоки. Типологія. Художні особливості) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства 17.00.06 «Декоративне і прикладне мистецтво». Львів, 2014. 21 с.

Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва / ред. Я. Запаско. Львів : Вид-во Львів. ун-ту, 1969. 192 с.

Никорак О. Українська народна тканина, ХІХ-ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості : у 2 ч. Львів : Афіша, 2004. Ч. 1 : Інтер’єрні тканини : за матеріалами захід. областей України. 584 с.

Никорак О. Українська народна тканина, ХІХ-ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості : у 2 ч. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2023. Ч. 2 : Одягові тканини : за матеріалами захід. областей України. 608 с.

Ніколаєва Т. Історія українського костюма. К. : Либідь, 1996. 176 с.

Ніколаєва Т. Український костюм. Надія на ренесанс. К. : Дніпро, 2005. 320 с.

Орел Л. Поліський серпанок. Народна творчість та етнографія. 1980. № 5. С. 91–93.

Орел Л. Українські рушники : іст.-культ. дослідження. Львів : Кальварія, 2003. 230 с.

Орел Л. Чарівне веретено. Чарівне веретено : нариси / упоряд. А. Данилюк. Львів : Каменяр, 1990. С. 31–36.

Пономар Л. Назви одягу Західного Полісся. Київ : [б.в.], 1997. 182 с.

Пономар Л. Народний одяг Правобережного Полісся середини ХІХ – середини ХХ ст. : іст.-етногр. атлас : словник. К. : Бізнесполіграф, 2015. 268 с.

Пономар Л. Походження назв українського народного одягу на Поліссі. Народна творчість та етнографія. 1989. № 5. С. 33–41.

Сидорович С. Художня тканина західних областей УРСР. К. : Наук. думка, 1979. 156 с.

Скуратівський В. «Молодицям по серпаночку». Берегиня. К.: Рад. письм., 1987. С. 170–177.

Стельмащук Г. Поліські жіночі головні убори (кінець ХІХ – поч. ХХ ст.). Народна творчість та етнографія. 1982. № 4. С. 53–56.

Стельмащук Г. Традиційні головні убори українців. К. : Наук. думка, 1993. 240 с.

Стельмащук Г. Українське народне вбрання. Львів : Апріорі, 2013. 256 с.

Стельмащук Г. Українські народні головні убори. Львів : Апріорі, 2013. 276 с.

Українець А. Дубровицькі серпанки. Велика Волинь : минуле й сучасне / М. Дарманський (голова ред. колегії).Хмельницький, 1994. С. 378–379.

Українець А. Експедиційне обстеження Дубровицького району (1991-1992 рр.). Дубровиці – 1000 років : зб. матеріалів наук.-краєзн. конф., присвяч. 1000-річчю першої писемної згадки про м. Дубровицю, проведеної 16–17 верес. 2005 р. / ред. І. Пащук. Рівне : Перспектива, 2005. С. 142–144.

Українець А. Традиційний одяг Рівненщини. У 2 кн. Рівне: У фарватері істина, 2019. Кн. 1. 208 с.

Українське народне мистецтво. Вбрання / упоряд. С. Колос та ін. К. : Держ. вид-во образотворч. мистецтва і муз. літ-ри, 1961. 328 с.

Українське народне мистецтво. Тканини та вишивки / упоряд. : Н. Манучарова, С. Сидорович, І. Красицька. К.: Держ. вид-во образотворч. мистецтва і муз. літ-ри УРСР, 1960. 74 с.

Шевчук С. Веселка Ганни Леончук. Жовтень. 1980. №2. С. 159.

Шевчук С. Щедрий талант. Народна творчість та етнографія. 1975. №1. С. 100–101.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

ЛОКШУК, І. (2024). ТРАДИЦІЙНІ ТЕКСТИЛЬНІ ПРАКТИКИ РІВНЕНСЬКОГО ПОЛІССЯ В КОНТЕКСТІ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ. Fine Art and Culture Studies, (4), 115–123. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-16

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ