TRADITIONAL TEXTILE PRACTICES OF RIVNE POLISSYA IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-16

Keywords:

artistic textiles of Ukraine, weaving, textile, interior textiles, clothing textiles, traditions, Rivne Polissya.

Abstract

Wooded, swampy and low-calorie soils, the presence of mineral deposits in the Rivne Polissya determined the peculiarity of the life of the local population, in particular, the focus on handicrafts and crafts. Artistic weaving is the most popular and most developed type of decorative and applied art. People in Polissya used flax, wool, and less often hemp as raw materials for fabric creation, and a loom with two or more legs was used as a weaving tool. Making a textile product combined raw material preparation, fiber processing, thread spinning, canvas weaving, and "polishing" of the created product. Before the advent of aniline dyes, craftsmen used local vegetable and animal dyes. The purpose of scientific research is to study traditional textile practices of the Rivne Polissya as a subject of scientific research in specialized literature. Research methodology: historical method, art analysis and synthesis, induction and deduction. The historical method was used to clarify the processes of evolution from craft to creativity. The approach of art analysis and synthesis is necessary when evaluating textile products of the studied region. The use of methods of induction and deduction makes it possible to determine the general regional features of Polissya fabrics. The scientific novelty of the work consists in a comprehensive study of printed investigations of traditional textile practices of Rivne Polissya. Conclusions. The article brings together and presents domestic scientific research from the middle of the 20th to the beginning of the 21st century, which can serve as a source for further research by scientists, graduate students, and students. The state of the issue of textile practice in the context of scientific research is raised in monographs, collective works, periodicals, and scientific publications. Consideration of the issues is presented in chronological order regarding monuments of artistic fabrics, taking into account various scientific views and concepts.

References

Білан М., Стельмащук Г. Український стрій. Львів : Фенікс, 2000. 328 с.

Болтарович З., Кирчів Р. Експедиційне вивчення Полісся. Народна творчість та етнографія. 1983. № 5. С. 65–70.

Васіна З. Український літопис вбрання : у 2 т. К. : Мистецтво, 2003-2006. Т. 2 : ХІІІ – поч. ХХ ст. 2006. 448 с.

Вернюк Я. «Три зіронькі ясні…» (Основні віхи життя і творчості заслужених майстрів України : Ганни Леончук, Уляни Кот та Марії Шевчук). Монографія. Рівне : Волинські обереги, 2019. 148 с.

Гургула І. Народне мистецтво західних областей України. К. : Мистецтво, 1966. 80 с.

Декоративно-прикладне мистецтво Рівненщини : колектив. монографія / упоряд. і наук. ред. В. Виткалов. Рівне : ДМ, 2010. 224 с.

Дудар О. Традиційне і сучасне поліське ткацтво. Народна творчість та етнографія. 1977. № 2. С. 44–50.

Дудар О. Художнє ткацтво Полісся. Народні художні промисли України : зб. наук. праць / ред. Ю. Гошко. К. : Наук. думка, 1979. С. 69–78.

Етнокультура Волинського Полісся і Чорнобильська трагедія. Вип. 1: у 2 ч. Ч. 1 / гол. ред. В. Сидорук. Рівне : Україна-синтез, 1996. 121 с.

Косміна О. Традиційне вбрання українців : у 2 т. К. : Балтія-Друк, 2011. Т. 2. Полісся. Карпати. 160 с.

Косміна О. Українське народне вбрання. К. : Балтія-Друк, 2006. 64 с.

Костюк Л., Букайло У. Традиції поліського серпанку : іст.-краєзн. нарис. Рівне : Дятлик М., 2015. 152 с.

Лащук Ю. Народне мистецтво українського Полісся. Львів : Каменяр, 1992. 134 с.

Локшук І. Осередки традиційного художнього ткацтва рівненського Полісся кінця ХІХ – поч. ХХІ століття. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв : зб. наук. праць. Х. : ХДАДМ, 2014. № 7. С. 23–27.

Локшук І. Художні серпанкові тканини : проблема збереження та спроба відтворення сучасними майстрами. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Львів : ЛНАМ, 2017. Вип. 34. С. 116–128.

Лупій Т. Ф. Рушники Західного Полісся, кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. (Технологія. Семантика. Художні особливості) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства 17.00.06 «Декоративне і прикладне мистецтво». Львів, 2002. 20 с.

Лупій Т. Художньо-образна та семантична структура геометричного орнаменту західнополіських рушників. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку : зб. наук. праць : наук. записки Рівнен. держ. гуманіт. ун-ту. Рівне : РДГУ, 2002. Вип. 7. С. 18–26.

Матейко К. Український народний одяг. К. : Наук. думка, 1977. 224 с.

Мойсюк О. Народне художнє ткацтво Житомирського Полісся та інтерпретація його традицій у виробничих і освітніх процесах, ХХ – поч. ХХІ століть : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства 26.00.01 «Теорія та історія культури». К., 2014. 23 с.

Назарчук М. В. Художнє ткацтво Волинського Полісся ХІХ – першої третини ХХ століть (Витоки. Типологія. Художні особливості) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства 17.00.06 «Декоративне і прикладне мистецтво». Львів, 2014. 21 с.

Нариси з історії українського декоративно-прикладного мистецтва / ред. Я. Запаско. Львів : Вид-во Львів. ун-ту, 1969. 192 с.

Никорак О. Українська народна тканина, ХІХ-ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості : у 2 ч. Львів : Афіша, 2004. Ч. 1 : Інтер’єрні тканини : за матеріалами захід. областей України. 584 с.

Никорак О. Українська народна тканина, ХІХ-ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості : у 2 ч. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2023. Ч. 2 : Одягові тканини : за матеріалами захід. областей України. 608 с.

Ніколаєва Т. Історія українського костюма. К. : Либідь, 1996. 176 с.

Ніколаєва Т. Український костюм. Надія на ренесанс. К. : Дніпро, 2005. 320 с.

Орел Л. Поліський серпанок. Народна творчість та етнографія. 1980. № 5. С. 91–93.

Орел Л. Українські рушники : іст.-культ. дослідження. Львів : Кальварія, 2003. 230 с.

Орел Л. Чарівне веретено. Чарівне веретено : нариси / упоряд. А. Данилюк. Львів : Каменяр, 1990. С. 31–36.

Пономар Л. Назви одягу Західного Полісся. Київ : [б.в.], 1997. 182 с.

Пономар Л. Народний одяг Правобережного Полісся середини ХІХ – середини ХХ ст. : іст.-етногр. атлас : словник. К. : Бізнесполіграф, 2015. 268 с.

Пономар Л. Походження назв українського народного одягу на Поліссі. Народна творчість та етнографія. 1989. № 5. С. 33–41.

Сидорович С. Художня тканина західних областей УРСР. К. : Наук. думка, 1979. 156 с.

Скуратівський В. «Молодицям по серпаночку». Берегиня. К.: Рад. письм., 1987. С. 170–177.

Стельмащук Г. Поліські жіночі головні убори (кінець ХІХ – поч. ХХ ст.). Народна творчість та етнографія. 1982. № 4. С. 53–56.

Стельмащук Г. Традиційні головні убори українців. К. : Наук. думка, 1993. 240 с.

Стельмащук Г. Українське народне вбрання. Львів : Апріорі, 2013. 256 с.

Стельмащук Г. Українські народні головні убори. Львів : Апріорі, 2013. 276 с.

Українець А. Дубровицькі серпанки. Велика Волинь : минуле й сучасне / М. Дарманський (голова ред. колегії).Хмельницький, 1994. С. 378–379.

Українець А. Експедиційне обстеження Дубровицького району (1991-1992 рр.). Дубровиці – 1000 років : зб. матеріалів наук.-краєзн. конф., присвяч. 1000-річчю першої писемної згадки про м. Дубровицю, проведеної 16–17 верес. 2005 р. / ред. І. Пащук. Рівне : Перспектива, 2005. С. 142–144.

Українець А. Традиційний одяг Рівненщини. У 2 кн. Рівне: У фарватері істина, 2019. Кн. 1. 208 с.

Українське народне мистецтво. Вбрання / упоряд. С. Колос та ін. К. : Держ. вид-во образотворч. мистецтва і муз. літ-ри, 1961. 328 с.

Українське народне мистецтво. Тканини та вишивки / упоряд. : Н. Манучарова, С. Сидорович, І. Красицька. К.: Держ. вид-во образотворч. мистецтва і муз. літ-ри УРСР, 1960. 74 с.

Шевчук С. Веселка Ганни Леончук. Жовтень. 1980. №2. С. 159.

Шевчук С. Щедрий талант. Народна творчість та етнографія. 1975. №1. С. 100–101.

Published

2024-10-25

How to Cite

ЛОКШУК, І. (2024). TRADITIONAL TEXTILE PRACTICES OF RIVNE POLISSYA IN THE CONTEXT OF SCIENTIFIC RESEARCH. Fine Art and Culture Studies, (4), 115–123. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-16

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION