КОНЦЕРТНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОК-МУЗИКИ У ДИНАМІЦІ ВІЗУАЛЬНИХ ПРОЯВІВ: МУЗИКАНТИ НА СЦЕНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-10Ключові слова:
рок-музика, концертні практики рока, видовищність, театралізація рок-концерту, концертні костюми, showmanship, інтермедіальністьАнотація
Актуальність теми. Поміж каналів розповсюдження рок-музики особливе місце продовжує належати концертам, що увібрали в себе всю різноманітність існуючих нині сценічних практик. Представляє значний інтерес аналіз художнього синтезу, утвореного з поєднання музичного та візуального складників. Мета статті – окреслити деякі механізми формування візуальних образів у процесі функціонування музикантів у специфічній мистецькій та комунікативній ситуації рок-концерту. Методологія дослідження. Використано міждисциплінарний підхід у висвітленні концертної презентації рок-музики, що зумовлено синтетичною природою цього мистецького явища. Застосовуються методи рефлексії, якісного аналізу, узагальнення, а також компаративний метод. Висновки. Констатовано складність феномена рок-концерту в його творчих, організаційних, комунікативних проявах. Стверджується, що концертну презентацію від студійного запису відрізняє в першу чергу наявність візуального складника. Підкреслено його значущість з огляду на домінування видовищності в сучасній культурі. Визначено компоненти формування візуального образу концерту. Поставлено проблему «музикант на сцені» в контексті особливих вимог до виконавців, необхідності поєднувати виконання музики зі сценічним рухом та різнонаправленими комунікативними діями. Висвітлено роль костюму в створенні сценічного образу рок-музикантів, залежність сценічного вбрання від їхніх стильових уподобань. Проаналізовано приклади театралізації концертних виступів, спрямованої на більш глибоке розкриття музичних образів. Через посилання на міркування музикантів та науковців показано потенційні негативні наслідки, що може мати переважання в концерті візуального над музичним. Зазначено, що видовищність рок-концерту мала проекції у формування інтермедіальних зв’язків рок-музики, реалізованих у телевізійних розважальних програмах та відеокліпах.
Посилання
Брюховецька О. Візуальний поворот у культурі і культурології. Культурологія. Могилянська школа : колект. монографія / під. ред. М. Собуцького, Д. Короля, Ю. Джулая. Київ, 2018. С. 130–165.
Ржевська М., Романко В. Інтермедіальність у формах презентації рок-музики. Науковий вісник КНУТК ім. І. К. Карпенка-Карого. 2022. Вип. 31. C. 110–117. DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267531
Романко В. Концертна практика арт-року: проекції у ХХІ століття. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2019. Вип. 124. С. 43–53. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2019.124.165409
Charone B. Ladies and Gentlemen... Emerson, Lake & Palmer. Gig Magazine. Sept. 1977. URL : http://ladiesofthelake.com/cabinet/77Tour.html (accessed 25.09.2024)
Du Noyer P. Conversations with McCartney. Great Britten : Hodder & Stoughton, 2016. 384 рр.
Glatt J. Rage and Roll: Bill Graham and the Selling of Rock. Carol Publishing Corporation, 1993. 306 pp.
Josephson N. Bach Meets. Liszt: Traditional Formal Structures and Performance Practices in Progressive Rock. The Musical Quarterly, vol. 76, no. 1 (Spring 1992), pр. 84–85 URL : https://www.jstor.org/stable/741913 (accessed 18.10.2024)
Myers M. Rock Concert: An Oral History as Told by the Artists, Backstage Insiders, and Fans Who Were There. NY : Grove Press, 2021. 400 рр.
Pattie D. Rock Music in Performance. London : Palgrave Macmillan, 2007. VIII+188 р. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230593305
Rock Music Icons. Musical and Cultural Impacts : monograph / Edited by R. McParland. Lexington Books, 2018. 252 р.
Shuker R. Popular Music Culture: The Key Concepts / 2nd ed. Routledge, 2002. 390 рp. (XXIV + 366).
Smith Р. Rock Concert Performance from ABBA to ZZ Top : monograph. Lexington Books, 2022. 228 p.
Sullivan J. Peter Gabriel’s not-so-secret Jewish weapon – and his little side project called King Crimson. Forward. March 13, 2023. URL : https://forward.com/culture/539662/tony-levin-jewish-bass-player-for-peter-gabrielking-crimson-john-lennon-david-bowie/?fbclid=IwAR0P1-fHbGDdNaBJ--9Zp0y3OeP4poWp5zAtW0FU_a-GlpZ9BHC7JLbInXM (accessed 12.10.2024)
The Arena Concert: Music, Media and Mass Entertainment / Edited by B. Halligan, K. Fairclough, R. Edgar, N. Spelman. Bloomsbury Academic, 2016. 352 p.
The Beatles, Sgt. Pepper, and the Summer of Love : monograph / Edited by K. Womack and K. B. Cox. Lexington Books, 2018. 254 р.