ВСТАНОВЛЕННЯ ЦІННОСТІ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА НА АРТ-РИНКУ ТА НАСЛІДКИ ВІДСУТНОСТІ МИСТЕЦТВОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ

Автор(и)

  • Володимир ЗАБОЦЬКИЙ Інститут практичної культурології та арт-менеджменту зі спеціальності «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв https://orcid.org/0000-0002-7575-4451

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-14

Ключові слова:

мистецтвознавча експертиза, атрибуція, образотворче мистецтво, культурна цінність, символічна цінність, мистецтво, арт-ринок, соціологія знання

Анотація

Метою роботи є дослідження ролі мистецтвознавчої експертизи у встановленні цінності предметів мистецтва на сучасному арт-ринку. У статті розглянуто наслідки відсутності мистецтвознавчої експертизи, вплив ринкового середовища на експертну думку, а також проблема недостатньої інтеграції практики знавецтва із сучасними методами технологічного аналізу. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні загальнонаукових методів аналізу, синтезу, узагальнення, а також на порівняльному, структурно-функціональному та соціологічному методах, які дозволяють розглядати мистецтвознавчу експертизу як соціальне явище у її взаємодії із соціокультурним та економічним середовищем. У роботі застосовано соціологічні напрацювання П. Бурдьє та положення соціального конструкціонізму П. Бергера і Т. Лукмана. Наукова новизна роботи полягає у підході до мистецтвознавчої експертизи як до соціального інституту, який відіграє значну роль у формуванні уявлення про цінність творів мистецтва. Проблеми мистецтвознавчої експертизи та її взаємодію з ринковим середовищем вперше розглянуто із точки зору соціології знання. Висновки. Методи мистецтвознавчої експертизи виступають провідним інструментом, який формує знання про предмети мистецтва та створює у суспільній свідомості уявлення про ступінь їхньої цінності. На сучасному арт-ринку, зокрема у секторі вторинного перепродажу предметів мистецтва, досі спостерігається неналежна увага до комплексного дослідження творів сумнівного походження, а також використання думки окремих експертів для створення завищеної цінності подібних предметів. Наслідком можуть стати вагомі фінансові та репутаційні втрати як для учасників арт-ринку, так і окремих експертів, які схильні покладатися винятково на інтуїцію та авторитет, не приділяючи належної уваги застосуванню методів технологічного аналізу у випадках, які цього потребують.

Посилання

Акімов Д. І. Арт-ринки та арт-продукти у структурі маркетингу мистецтва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва. 2020. № 3. С. 70–76.

Підлісний М. М., Шубін В. І. Філософія цінностей: історія і сучасність. Дніпро : Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ, 2017. 177 с.

Про ввезення, вивезення та повернення культурних цінностей: Закон України від 21 вересня 1999 р. № 1068-ХІV / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1068-14#Text.

Томпсон Д. Помаранчевий надувний пес. Буми, потрясіння та жадоба на сучасному арт-ринку. Пер. із англ. Р. Свято. Київ : ArtHuss, 2018. 256 с.

Berger P. L., Luckmann T. The social construction of reality: a treatise in the sociology of knowledge. London : Penguin Books, 1966. 249 p. URL: https://web.archive.org/web/20191009202613id_/http://perflensburg.se/Berger%20social-construction-of-reality.pdf.

Bourdieu P. The market of symbolic goods. The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. New York : Columbia University Press, 1993. P. 112–144. URL: https://web.mit.edu/allanmc/www/bourdieu2.pdf.

Friedlander M. J. On art and connoiseurship. Boston : Beacon Press, 1942. 294 p. URL: https://archive.org/details/onartandconnoiss009325mbp.

Graw I. High price: art between the market and celebrity culture. London : Stenberg Press, 2010. 248 p.

O’Connor F. V. Authentificating the attribution of art: connoiseurship and the law it the judging the forgeries, copies and false attribution. The expert versus the object. Oxford : Oxford University Press. 2004. P. 2–28. URL: https://archive.org/details/expertversusobje00rona/page/198/mode/2up.

Ragai J. The scientist and the forger: insights into the scientific detection of forgery in paintings. London : Imperial College Press, 2015. 284 p.

Thompson D. The $12 million stuffed shark: the curious economics of contemporary art. New York : Palgrave Macmillan, 2008. 272 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Як цитувати

ЗАБОЦЬКИЙ, В. (2025). ВСТАНОВЛЕННЯ ЦІННОСТІ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА НА АРТ-РИНКУ ТА НАСЛІДКИ ВІДСУТНОСТІ МИСТЕЦТВОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ. Fine Art and Culture Studies, (6), 99–104. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-14

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ