СЕМІОТИКА ТЕАТРАЛЬНОГО І КІНОТЕКСТУ В МЕДІАЛЬНИХ ПРОЄКЦІЯХ ДИГІТАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-30Ключові слова:
кінотекст, семіотика кіно, театральна культура, театр, коди культури, дигітальна культура, арт-блокчейнАнотація
Актуальність. Дослідження театральних та кінематографічних текстів культури у контексті осмислення семіотичної природи крипто-арту, що виник на стику мистецтва і технологій, традиційних і цифрових кодів культури у процесах їх медіа-конвергенції, становить актуальний дискурс культурологічних студій. Мета статті полягає у аналізі медіальних проєкцій як способів семіотичної репрезентації й трансляції змістів театральних текстів та кінотекстів у дигітальному просторі культури. Методологія роботи ґрунтується на використанні структурно-функціонального, інтермедіального, культурологічного аналізу. Наукова новизна пов’язана із осмисленням інтермедіальності текстів кінострічок та театральних вистав як якості їх семіотичної природи у нових ракурсах синтаксичного і прагматичного вимірів організації полікодової цілісності (від «старих» до «нових» інтермедіумів) та комунікативної специфіки трансляції змістових наративів медіальними каналами сприйняття. Висновки. Дослідження семіотики театральних текстів та кінотекстів у медіальних проєкціях арт-блокчейну виявляє інтенсифікацію процесів інтеграції мовних кодів традиційної академічної культури та дигітального середовища. Простежена еволюція рецептивного досвіду – від колективного до персоналізованого на основі інтерактивної взаємодії глядачів з контентом. Висвітлено еволюцію мистецього досвіду, що в цифрову епоху проявляється у створенні нових інтермедіальних форматів, які інтегрують художні елементи та технології арт-блокчейну, віртуальну, доповнену реальність, штучний інтелект, соціальні медіа, інтерактивні платформи та інші цифрові інструменти. Спостережено формування нових типів креативного самовираження на стику інтерсеміотичних проєкцій художніх і технічних мовно-знакових кодів культури, що впливають на моделювання нової комунікативної парадигми у дигітальному просторі культури ХХІ століття.
Посилання
Шкальова А. «Дикий театр» випустив власну NFT-колекцію. Vector. 24 січня 2022 р. URL: https://vctr.media/ua/dikij-teatr-vipustiv-vlasnu-nft-kolekcziyu-119072/ (дата звернення: 02.12.2024).
Akten, M., Bucknell, A., Lovink, G., De Filippi, P., Bailey, J., Diamond, C., REAS, C., Lakoubay, F., Jochim, B., & Estorick, A. (Ed.) (2021). Episode V. toward a new ecology of crypto art: a hybrid manifesto: a response to the environmental cost of crypto art by artists, activists and theorists. Amsterdam University of Applied Sciences: Flash Art. 20 pp. URL: https://research.hva.nl/en/publications/episode-v-toward-a-new-ecology-of-crypto-art-a-hybrid-manifesto-a (дата звернення: 23.10.2024).
Bansal R., Malyadri P., Singh A., Pervez A. (2021). Blockchain technology and applications for digital marketing. USA, Hershey PA: IGI Global, Publisher of Timely Knowledge. 353 pp. URL: https://www.igi-global.com/gateway/book/267832 (дата звернення: 01.11.2024).
Disruptive Technologies in Media, Arts and Design A Collection of Innovative Research Case-Studies that Explore the Use of Artificial Intelligence and Blockchain within the Media, Arts and Design Sector. (2022). Alexiei Dingli, Alexander Pfeiffer, Alesha Serada, Mark Bugeja, Stephen Bezzina. Cham: Springer. 222 p. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93780-5 (дата звернення: 03.10.2024).
Franceschet M. (2020). Art for Space. Journal on computing and cultural heritage, Vol. 13 (3), p. 1–9 URL: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3402443 (дата звернення: 14.09.2024).
Fuoco, Ester. (2022). Dream by the Royal Shakespeare Company: a dystopian experience of live performance, between avatars and virtual reality. Altre Modernità. 351–362. 10.54103/2035-7680/19184.
Gayvoronskaya Tatiana, Meinel Christoph (2021). Blockchain. Hype or Innovation. Switzerland, Cham: Springer. 126 pp. Retrieved from https://doi.org/10.1007/978-3-030-61559-8 (дата звернення: 16.09.2024).
Girasa R. (2018). Regulation of Cryptocurrencies and Blockchain Technologies National and International Perspectives. Cham: Palgrave Macmillan, Springer. 285 pp. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-319-78509-7 (дата звернення: 12.11.2024).
Hopper E. The First Movie To Be Funded By NFT In 2022. The Movie Blog. March 7, 2022. URL: https://www.themovieblog.com/2022/03/the-first-movie-to-be-funded-by-nft-in-2022/ (дата звернення: 15.12.2024)
Ippolito J. (2022). Crypto-Preservation and the Ghost of Andy Warhol. Arts (Basel), Vol. 11 (2), p. 47. URL: https://doi.org/10.3390/arts11020047 (дата звернення: 01.09.2024).
Joughin J. J. (2016). Secret Histories – Crypto-memes of Dissident Identity – Shakespeare and the National Imaginary. Studies in ethnicity and nationalism, Vol. 16 (2), p. 269–282. URL: https://doi.org/10.1111/sena.12188 (дата звернення: 20.11.2024).
Poujol P. (2019). Online film production in China using blockchain and smart contracts : the development of collaborative platforms for emerging creative talents. Cham: Springer. 445 pp. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-02468-0 (дата звернення: 15.11.2024).
Sanchez G. Virtually produced pandemic movie Zero Contact set to premiere on new NFT platform. AVClub. July 7, 2021. URL: https://www.avclub.com/virtually-produced-pandemic-movie-zero-contact-set-to-p-1847244475 (дата звернення: 02.12.2024)
Tanwar S. (2022). Blockchain Technology From Theory to Practice. Singapore: Springer. 421 pp. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-19-1488-1 (дата звернення: 09.10.2024).
William Shakespeare. The NFT Public Library. URL: https://nftpubliclibrary.org/collections/shakespeare-collection (дата звернення: 01.12.2024).
Wishnia J. (2019). Blockchain technology: the blueprint for rebuilding the music industry? Cardozo arts & entertainment law journal, Vol. 37 (1), p. 229.
Zhu L., Gai K., Li M. (2019). Blockchain technology in internet of things. Cham, Springer. 148 pp. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-21766-2 (дата звернення: 09.11.2022).