ФОРТЕПІАННЕ МИСТЕЦТВО НА СТОРІНКАХ ЖУРНАЛУ «МУЗИКА» 1970–1980-Х РОКІВ
Ключові слова:
музична періодика, культурні тенденції, музичне мистецтво, українські композитори, відображення епохи.Анотація
У статті розглянуто праці, присвячені фортепіанному мистецтву у виданнях журналу «Музика» 1970– 1980-х років. Здійснено їхню класифікацію, введено в музикознавчий обіг маловідомі або забуті факти з історії фортепіанного мистецтва України 1970–1980-х років, окреслено їхні взаємозв’язки із сучасною епохою розвитку української музичної культури. Мета статті – аналіз значення періодичного журналу «Музика» у висвітленні стану розвитку фортепіанного мистецтва України 1970–1980-х років. Методологія побудована на комплексі методів та принципів, серед яких: джерелознавчий та текстологічний підходи, що базуються на опрацюванні текстових матеріалів; комплексний історичний підхід задля осмислення значення, ролі й місця певного митця в історії української музичної культури; компаративний підхід, за допомогою якого виявлено й зіставлено подібні тенденції в досліджених матеріалах; метод меморіальної культурології, що дає можливість реконструкції минулого та його моделювання в сучасному. Наукова новизна полягає в тому, що вперше діяльність журналу «Музика» періоду 1970–1980-х років розглянута як предмет музикознавчого вивчення, зокрема його компонент, що репрезентує фортепіанне мистецтво. Описано різні аспекти фортепіанного мистецтва, які висвітлюються на сторінках журналу «Музика» 1970– 1980-х років, зокрема, огляд фортепіанно-конкурсного життя, загальна проблематика фортепіанного мистецтва, розгляд знакових постатей та їхньої концертної діяльності, а також аналіз фортепіанної творчості композиторів та функціонування жанрів. У результаті доведено, що матеріали цього періоду надають найповнішу інформацію для вивчення специфіки проведення музичних конкурсів (зокрема, конкурсу ім. М. Лисенка, Всесоюзного конкурсу піаністів). Було виявлено, що серед статей журналу наявні ті, що відображають ранню наукову діяльність відомих нині науковців-піаністів, а також публікації нових композиторських творів, включаючи вокальні композиції в супроводі фортепіано, що входили до нотних доповнень журналу. Висновки: Фортепіанне мистецтво хоча й не стало провідною тематикою журналу «Музика» 1970– 1980-х років (серед 120 випусків цього періоду близько сотні статей є тематично дотичними до фортепіанного мистецтва), але цей масив інформації дає нам можливість структурувати її в аспекті визначення основних напрямів у відображенні фортепіанного мистецтва на сторінках журналу та ввести в музикознавчий обіг маловідомі факти з історії українського фортепіанного мистецтва періоду 1970–1980-х років.
Посилання
Бобришева І. Журнал «Музика» як джерело інформації про вокальні твори українських композиторів про вокальні твори українських композиторів 20-х років ХХ ст. Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. 2013. № 37. С. 480–489. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000233803 (дата звернення : 28.01.2025).
Бойков В., Вітовський О. Згадуючи професора. Журнал «Музика». 1984. № 2. С. 30–31.
Брайченко О. Побутування українських традиційних свят родинного циклу в умовах наступу радянської ідеології 70–80-х років ХХ століття. Народна творчість та етнологія. 2014. № 4. С. 115–127.
Ванюкевич В. Мистецтво імпровізації – піаністам. Журнал «Музика». 1978. № 2. С. 19–20.
Деменко Б. Поліритміка у фортепіанному виконавстві. Журнал «Музика». 1978. № 2. С. 14–19.
Захарченко В. Роздуми про майбутніх піаністів. Журнал «Музика». 1972. № 1. С. 12–13.
Калашникова А. І. Стильові параметри формування української фортепіанної музики малих форм першої третини XX ст. : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2020. 225 с.
Каменська В. Ю. Українська фортепіанна музика 60–70-х рр. ХХ століття як важливий етап її історичного розвитку. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2018. № 2. С. 188–193.
Клин В. Аспекти фортепіанного стилю Л. Ревуцького. Журнал «Музика». 1971. № 6. С. 8–9.
Клин В. Фортепіанна спадщина. Журнал «Музика». 1975. № 1. С. 7–8.
Клин В. З фортепіанного доробку А. Штогаренка. Журнал «Музика». 1977. № 4. С. 10–11.
Клин В. Фортепіанна музика С. Людкевича. Журнал «Музика». 1979. № 1. С. 7–8.
Клин В. Романтична соната В. Фемеліді. Журнал «Музика». 1975. № 6. С. 11.
Клин В. Фортепіанні концерти. Журнал «Музика». 1974. № 3. С. 5.
Клин В. Поліфонічні фортепіанні твори. Журнал «Музика». 1980. № 1. С. 3–5.
Конкурс викладачів. Журнал «Музика». 1985. № 4. С. 26.
Кравченко Т. Проблеми підготовки піаністів. Журнал «Музика». 1973. № 5. С. 10.
Кравченко Т. Конкурси: наслідки і завдання. Журнал «Музика». 1975. № 1. С. 19–21.
Курковський Г. Музикант-просвітитель. Журнал «Музика». 1971. № 2. С. 29.
Ланцута Л. В. Українська фортепіанна соната: теорія, історія, сучасні тенденції: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. Київ. 1998. 18 с.
Литвиненко Г. Всесоюзний конкурс піаністів. Журнал «Музика». 1970. № 2. С. 17.
Ніколаєва Л. Фортепіанна соната 60-х-70-х років. Журнал «Музика». 1983. № 3. С. 9–10.
Омельченко Т. А. Кіра Шамаєва як історик української музичної культури. Українське музикознавство. 2022. № 48. С. 8–29. DOI : 10.31318/0130-5298.2022.48.288430 (дата звернення: 28.01.2025).
Пінчук О. Г. Canto sospeso: Перервана пісня: Книга про В. В. Топіліна: Монографія. Харків: Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського; Вид-во «Естет Прінт», 2018. 456 с.
Полян І. З досвіду педагога-концертмейстера. Журнал «Музика». 1975. № 4. С. 14.
Саварі С. Більше уваги концертмейстерам. Журнал «Музика». 1973. № 5. С. 13.
Сбітнєва Л. М. Особливості розвитку української музичної культури у другій половині ХХ століття. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. № 4. С. 258–264.
Сєчкін В. Конкурс ім. М. Лисенка. Журнал «Музика». 1981. № 4. С. 14.
Степаненко М. Невідомий концерт Д. Бортнянського. Журнал «Музика». 1983. № 1. С. 30.
Студентський конкурс. Журнал «Музика». 1985. № 2. С. 27.
Тишко Н. Твори Л. Шукайло. Журнал «Музика». 1975. № 4. С. 12.
Хурсіна Ж. Не тільки нові імена. Журнал «Музика». 1989. № 1. С. 24.
Хурсіна-Аністратенко Ж. Незабутнє ім’я. Журнал «Музика». 1981. № 6. С. 27.
Чернецький В. Останні концерти Ф. Ліста. Журнал «Музика». 1970. № 6. С. 35–36.
Шамаєва К. Симфонічні концерти в Києві 20-х років. Журнал «Музика». 1971. № 6. С. 13–14.
Шеремета І. Журнал «Музика» і розвиток галицької музичної періодики в 1900–1930-х роках. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2011. № 11. С. 285–290. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000470349 (дата звернення : 28.01.2025).
Шеремета І. Становлення ревуцькознавства на сторінках журналу Музика 1920-х років. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2015. № 15. С. 184–190. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000469690 (дата звернення : 28.01.2025).
Щолокова О. П. Виховання юних піаністів. Журнал «Музика». 1973. № 6. С. 27.