PIANO ART ON THE PAGES OF THE ‘MUZYKA’ JOURNAL OF THE 1970S AND 1980S
Keywords:
music periodicals, cultural trends, musical art, Ukrainian composers, reflection of the era.Abstract
The article deals with the works devoted to piano art in the editions of the ‘Muzyka’ journal of the 1970s and 1980s. Their classification is made, little-known or forgotten facts from the history of piano art in Ukraine in the 1970s and 1980s are introduced into musicological circulation, and their interconnections with the modern era of Ukrainian musical culture are outlined. The purpose of the article is to analyse the significance of the periodical ‘Muzyka’ in covering the state of development of piano art in Ukraine in the 1970s and 1980s. The methodology is based on a set of methods and principles, including: source and textual approaches based on the study of textual materials; a comprehensive historical approach to understanding the significance, role and place of a particular artist in the history of Ukrainian musical culture; a comparative approach, which identifies and compares similar trends in the materials studied; the method of memorial cultural studies, which makes it possible to reconstruct the past and model it in the present. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the activities of the journal ‘Muzyka’ of the 1970s and 1980s are considered as a subject of musicological study, in particular its component representing piano art. Various aspects of the piano art covered in the pages of the ‘Muzyka’ journal of the 1970s and 1980s are described, including an overview of piano competition life, general issues of the piano art, consideration of significant figures and their concert activities, as well as analysis of the piano works of composers and the functioning of genres. As a result, it is proved that the materials of this period provide the most complete information for studying the specifics of music competitions (in particular, the M. Lysenko Competition, the All-Union Piano Competition). It was found that among the articles of the journal there are those reflecting the early scientific activities of well-known pianists, as well as publications of new compositions, including vocal compositions accompanied by piano, which were included in the journal’s musical supplements. Conclusions: Although piano art did not become the leading theme of the journal ‘Muzyka’ in the 1970s and 1980s (among 120 issues of this period, about a hundred articles are thematically related to piano art), this body of information allows us to structure it in terms of determining the main directions in the reflection of piano art on the pages of the journal and to introduce into musicological circulation little-known facts from the history of Ukrainian piano art of the 1970s and 1980s.
References
Бобришева І. Журнал «Музика» як джерело інформації про вокальні твори українських композиторів про вокальні твори українських композиторів 20-х років ХХ ст. Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. 2013. № 37. С. 480–489. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000233803 (дата звернення : 28.01.2025).
Бойков В., Вітовський О. Згадуючи професора. Журнал «Музика». 1984. № 2. С. 30–31.
Брайченко О. Побутування українських традиційних свят родинного циклу в умовах наступу радянської ідеології 70–80-х років ХХ століття. Народна творчість та етнологія. 2014. № 4. С. 115–127.
Ванюкевич В. Мистецтво імпровізації – піаністам. Журнал «Музика». 1978. № 2. С. 19–20.
Деменко Б. Поліритміка у фортепіанному виконавстві. Журнал «Музика». 1978. № 2. С. 14–19.
Захарченко В. Роздуми про майбутніх піаністів. Журнал «Музика». 1972. № 1. С. 12–13.
Калашникова А. І. Стильові параметри формування української фортепіанної музики малих форм першої третини XX ст. : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2020. 225 с.
Каменська В. Ю. Українська фортепіанна музика 60–70-х рр. ХХ століття як важливий етап її історичного розвитку. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2018. № 2. С. 188–193.
Клин В. Аспекти фортепіанного стилю Л. Ревуцького. Журнал «Музика». 1971. № 6. С. 8–9.
Клин В. Фортепіанна спадщина. Журнал «Музика». 1975. № 1. С. 7–8.
Клин В. З фортепіанного доробку А. Штогаренка. Журнал «Музика». 1977. № 4. С. 10–11.
Клин В. Фортепіанна музика С. Людкевича. Журнал «Музика». 1979. № 1. С. 7–8.
Клин В. Романтична соната В. Фемеліді. Журнал «Музика». 1975. № 6. С. 11.
Клин В. Фортепіанні концерти. Журнал «Музика». 1974. № 3. С. 5.
Клин В. Поліфонічні фортепіанні твори. Журнал «Музика». 1980. № 1. С. 3–5.
Конкурс викладачів. Журнал «Музика». 1985. № 4. С. 26.
Кравченко Т. Проблеми підготовки піаністів. Журнал «Музика». 1973. № 5. С. 10.
Кравченко Т. Конкурси: наслідки і завдання. Журнал «Музика». 1975. № 1. С. 19–21.
Курковський Г. Музикант-просвітитель. Журнал «Музика». 1971. № 2. С. 29.
Ланцута Л. В. Українська фортепіанна соната: теорія, історія, сучасні тенденції: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. Київ. 1998. 18 с.
Литвиненко Г. Всесоюзний конкурс піаністів. Журнал «Музика». 1970. № 2. С. 17.
Ніколаєва Л. Фортепіанна соната 60-х-70-х років. Журнал «Музика». 1983. № 3. С. 9–10.
Омельченко Т. А. Кіра Шамаєва як історик української музичної культури. Українське музикознавство. 2022. № 48. С. 8–29. DOI : 10.31318/0130-5298.2022.48.288430 (дата звернення: 28.01.2025).
Пінчук О. Г. Canto sospeso: Перервана пісня: Книга про В. В. Топіліна: Монографія. Харків: Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського; Вид-во «Естет Прінт», 2018. 456 с.
Полян І. З досвіду педагога-концертмейстера. Журнал «Музика». 1975. № 4. С. 14.
Саварі С. Більше уваги концертмейстерам. Журнал «Музика». 1973. № 5. С. 13.
Сбітнєва Л. М. Особливості розвитку української музичної культури у другій половині ХХ століття. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. № 4. С. 258–264.
Сєчкін В. Конкурс ім. М. Лисенка. Журнал «Музика». 1981. № 4. С. 14.
Степаненко М. Невідомий концерт Д. Бортнянського. Журнал «Музика». 1983. № 1. С. 30.
Студентський конкурс. Журнал «Музика». 1985. № 2. С. 27.
Тишко Н. Твори Л. Шукайло. Журнал «Музика». 1975. № 4. С. 12.
Хурсіна Ж. Не тільки нові імена. Журнал «Музика». 1989. № 1. С. 24.
Хурсіна-Аністратенко Ж. Незабутнє ім’я. Журнал «Музика». 1981. № 6. С. 27.
Чернецький В. Останні концерти Ф. Ліста. Журнал «Музика». 1970. № 6. С. 35–36.
Шамаєва К. Симфонічні концерти в Києві 20-х років. Журнал «Музика». 1971. № 6. С. 13–14.
Шеремета І. Журнал «Музика» і розвиток галицької музичної періодики в 1900–1930-х роках. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2011. № 11. С. 285–290. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000470349 (дата звернення : 28.01.2025).
Шеремета І. Становлення ревуцькознавства на сторінках журналу Музика 1920-х років. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. 2015. № 15. С. 184–190. URL : http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000469690 (дата звернення : 28.01.2025).
Щолокова О. П. Виховання юних піаністів. Журнал «Музика». 1973. № 6. С. 27.