СОНАТИ ДОМЕНІКО СКАРЛАТТІ В СУЧАСНОМУ ГІТАРНОМУ РЕПЕРТУАРІ

Автор(и)

  • Вікторія СОЛОГУБ Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-7346-7929

Ключові слова:

Доменіко Скарлатті, соната, гітара, транскрипція, барокова музика, виконавська інтерпретація, історично поінформоване виконання

Анотація

Мета роботи. В статті досліджуються особливості інтерпретації сонат Доменіко Скарлатті в сучасному гітарному виконавстві. Аналізується вплив клавесинної специфіки оригінальних творів на їх адаптацію для класичної гітари, а також підходи різних виконавців до транскрипції та виконання цих сонат. Методологія. У дослідженні використано комплексний підхід, що включає історико-аналітичний, порівняльний та виконавський аналіз. Історичний метод дозволив виявити розвиток інтерпретації сонат Скарлатті від бароко до сучасності. Порівняльний аналіз використовується для розгляду різних транскрипцій, що виконувалися такими гітаристами, як Андрес Сеговія, Джон Вільямс та Мануель Барруеко. Виконавський аналіз охоплює технічні та художні аспекти виконання сонат на гітарі. Наукова новизна. Дослідження розкриває нові аспекти адаптації сонат Скарлатті для класичної гітари, акцентуючи увагу на виконавських складнощах та інтерпретаційних можливостях. Аналізується історично поінформований підхід, що сприяє автентичному відтворенню барокових стилістичних особливостей. Висновки. Сонати Доменіко Скарлатті є важливою частиною репертуару сучасних гітаристів, оскільки вони поєднують ритмічну моторику, складну орнаментику та танцювальний характер. Виконання цих творів на гітарі потребує глибокого розуміння стилістичних принципів бароко та адаптації виконавських прийомів відповідно до особливостей інструмента. Одним із ключових завдань при адаптації сонат Скарлатті для гітари є збереження автентичного фразування та артикуляції, водночас забезпечуючи зручність виконання. Орнаменти, такі як трелі та морденти, потребують адаптації з урахуванням технічних можливостей інструмента. Так само, окремі швидкі пасажі або щільні акордові структури можуть вимагати спрощення, щоб зберегти яскравість і динамічність звучання оригінального твору. Баланс між автентичністю та інструментальною виразністю визначає сучасні підходи до інтерпретації сонат Доменіко Скарлатті.

Посилання

Зимогляд Н. Ю. Соната B-dur (K 266) Доменіко Скарлатті: особливості виконавських інтерпретацій. Культура України, 2019. Вип. 63. С. 53–60.

Коденко І.І. Актуальність інтерпретацій старовинної музики в сучасному культурному просторі (сторінками журналу “Early Music”). Слобожанські мистецькі студії, 2024. випуск 1 (04). С. 50–55.

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ: НМАУ, 2013.

Ніколаєвська Ю. Homo Interpretatus в музичному мистецтві ХХ–початку XXI століть. Монографія. Харків: Факт, 2020. 576 с.

Тарабанов А. П. Часопростір фортепіанних сонат XVIII–XIX століть у виконавській практиці. Наукове обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття творчого ступеня доктора мистецтва за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» (галузь знань 02 «Культура і мистецтво»). Харківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревського, Міністерство культури та інформаційної політики України, Харків, 2023.

Ялоза А. Г. Бідермаєр у становленні класики гітарного мистецтва. Дис. доктора філософії… спеціальність 025 – «Музичне мистецтво». Одеса, 2023. 178 с.

Kirkpatrick R. Domenico Scarlatti. Princeton University Press, 1953. 492 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

СОЛОГУБ, В. (2025). СОНАТИ ДОМЕНІКО СКАРЛАТТІ В СУЧАСНОМУ ГІТАРНОМУ РЕПЕРТУАРІ. Fine Art and Culture Studies, (1), 194–200. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2287

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО