SONATAS BY DOMENICO SCARLATTI IN THE MODERN GUITAR REPERTOIRE
Keywords:
Domenico Scarlatti, sonata, guitar, transcription, Baroque music, performance interpretation, historically informed performanceAbstract
The aim of the study. The article explores the peculiarities of interpreting Domenico Scarlatti’s sonatas in contemporary guitar performance. It analyses the influence of the harpsichord-specific characteristics of the original works on their adaptation for classical guitar, as well as the approaches taken by various performers in transcribing and performing these sonatas. Methodology. The study employs a comprehensive approach that includes historicalanalytical, comparative, and performance analysis. The historical method allows for tracing the development of Scarlatti’s sonata interpretation from the Baroque period to the present day. Comparative analysis is used to examine different transcriptions performed by such guitarists as Andrés Segovia, John Williams, and Manuel Barrueco. Performance analysis encompasses the technical and artistic aspects of executing the sonatas on the guitar. Scientific Novelty. This research unveils new perspectives on adapting Scarlatti’s sonatas for classical guitar, focusing on performance challenges and interpretative possibilities. It examines historically informed approaches that contribute to the authentic reproduction of Baroque stylistic features. Conclusions. Domenico Scarlatti’s sonatas form a significant part of the modern classical guitar repertoire, as they combine rhythmic drive, intricate ornamentation, and a dance-like character. Performing these works on the guitar requires a profound understanding of Baroque stylistic principles and the adaptation of performance techniques to the specific characteristics of the instrument. One of the key challenges in adapting Scarlatti’s sonatas for the guitar is preserving authentic phrasing and articulation while ensuring playability. Ornaments such as trills and mordents must be adjusted to accommodate the instrument’s technical capabilities. Likewise, certain fast passages or dense chordal textures may require simplification to maintain the brilliance and dynamic energy of the original composition. The balance between authenticity and instrumental expressiveness defines modern approaches to interpreting Domenico Scarlatti’s sonatas.
References
Зимогляд Н. Ю. Соната B-dur (K 266) Доменіко Скарлатті: особливості виконавських інтерпретацій. Культура України, 2019. Вип. 63. С. 53–60.
Коденко І.І. Актуальність інтерпретацій старовинної музики в сучасному культурному просторі (сторінками журналу “Early Music”). Слобожанські мистецькі студії, 2024. випуск 1 (04). С. 50–55.
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ: НМАУ, 2013.
Ніколаєвська Ю. Homo Interpretatus в музичному мистецтві ХХ–початку XXI століть. Монографія. Харків: Факт, 2020. 576 с.
Тарабанов А. П. Часопростір фортепіанних сонат XVIII–XIX століть у виконавській практиці. Наукове обґрунтування творчого мистецького проєкту на здобуття творчого ступеня доктора мистецтва за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» (галузь знань 02 «Культура і мистецтво»). Харківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревського, Міністерство культури та інформаційної політики України, Харків, 2023.
Ялоза А. Г. Бідермаєр у становленні класики гітарного мистецтва. Дис. доктора філософії… спеціальність 025 – «Музичне мистецтво». Одеса, 2023. 178 с.
Kirkpatrick R. Domenico Scarlatti. Princeton University Press, 1953. 492 p.