ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ МЕТАМОРФОЗИ ФОРТЕПІАННОГО КОНЦЕРТУ В ТВОРЧОСТІ К. СЕН-САНСА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-10Ключові слова:
творчість К. Сен-Санса, фортепіанний концерт, бароко, класицизм, романтизм, жанр, стиль, стильова еклектикаАнотація
Статтю присвячено аналітичним узагальненням щодо жанрово-стильової специфіки фортепіанного концерту в інструментальній спадщині К. Сен-Санса. Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної унікальності фортепіанних концертних циклів К. Сен- Санса в контексті жанрово-стильових та духовних шукань французької культури середини та другої половини XIX століття. Методологія роботи спирається на інтонаційну концепцію музики, а також на жанрово-стильовий, міждисциплінарний та історико-культурологічний підходи. Наукова новизна визначена її аналітичним ракурсом, що враховує як жанрово-стильову еволюцію фортепіанного концерту у творчості К. Сен-Санса, так і її співвіднесеність з духовно-естетичними настановами композитора.Висновки. П'ять фортепіанних концертів К. Сен-Санса, з одного боку, повною мірою відображають базові стильові установки його піанізму, з іншого – репрезентують еволюцію творчого мислення композитора в даній жанровій сфері, що охопила майже всю другу половину XIX століття (з 1858 по 1896) та виявилася органічно вписаною в контекст французького фортепіанного інструменталізму зазначеного періоду та його неокласичних шукань. Аналізовані концерти К. Сен-Санса, з одного боку, виявляють найважливішу складову творчої особистості композитора, сконцентровану на «класичному типі мислення» (О. Бурель), що апелює до досконалих композиційних форм вираження, співвідносних і з творчістю віденських класиків, і з жанрово-стильовими настановами творчості барокових авторів, і з відродженням французької клавірної традиції рококо. З іншого боку, концертна спадщина К. Сен-Санса визначається тяжінням до романтичного поемного мислення (Ф. Ліст) та показових для нього структурних трансформацій концертного жанру. Зазначена стильова інтегративність творчості композитора виявляється співвідносною й з типовим для французької культури еклектизмом, що передбачає інтертекстуальність музичного мистецтва ХХ століття.
Посилання
Андросова Д. В. Культура Франції на зламі XIX і ХХ століть у формуванні концепцій фортепіанних концертів К. Сен-Санса. Вісник НАКККіМ. 2019. № 1. С. 210-215.
Бурель О. В. Етапи композиторського шляху К. Сен-Санса. Культура України: зб. наук. пр. / Харківська державна академія культури. Харків, 2013. Вип. 43. С. 248-256.
Бурель О. В. Інструментальні концерти К. Сен-Санса в контексті французької жанрової традиції XIX – початку ХХ століття: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2017. 19 с.
Гульцова Д. П. Поетика етюда в контексті жанрово-стильової специфіки творчості К. Сен-Санса та К. Дебюссі. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2016. Вип. 2. С. 184-190.
Гульцова Д. П. Поетика французької фортепіанної сонати першої половини ХХ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. №4. С. 128-134.
Клендій О. Принцип стильової інтеграції у фортепіанній творчості К. Сен-Санса. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2019. Вип. 6. С. 35-39.
Клендій О. Фортепіанний стиль К. Сен-Санса як втілення виконавського ідеалу європейської культури XIX століття: дис. … доктора філософії: 025 – Музичне мистецтво / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків 2021. 254 с.
Сирятська Т. В. Виконавська діяльність К. Сен-Санса та її вплив на піаністичні традиції XX століття. Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка : зб. наук. пр. / Луганський державний інститут культури i мистецтв. Луганськ, 2011. Вип. 16. С. 212-219.
Шевченко Л. Традиції культури мистецької Франції та фортепіанні концерти К. Сен-Санса. Вісник НАК-ККіМ. 2019. № 2. С.449–452.
Camille Saint-Saëns and His World / Edited by J. Pasler. Princeton University Press, 2012. 440 p.
Gallois J. Charles Camille Saint-Saëns. Edition Mardaga, 2004. 382 s.
Harding J. Camille Saint-Saëns and his circle. London: Chapman and Hall, 1965. 255 p.
Hervey A. Camille Saint-Saëns. New York: Dodd Mead & Company, 1922. 159 p.
Philipp I. Saint-Saëns pianiste et compositeur pour le piano. Le guide du concert. 1922. №3. P. 40–41.
Rees B. Camille Saint-Saens: a life. London: Chatto and Windus, 1999. 485 p.
Stegemann M. Camille Saint-Saëns and the French solo concerto from 1850 to 1920. Portland, Oregon: Amadeus Press, 1991. 341 p.
Studd S. Saint-Saëns: a critical biography. London: Cygnus Arts; Madison: Fairleigh Dickinson University Press, 1999. 356 p.