GENRE-STYLISH METAMORPHOSES OF THE PIANO CONCERT IN THE WORK OF C. SAINT- SAËNS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-10

Keywords:

creativity of C. Saint-Saens, piano concert, baroque, classicism, romanticism, genre, style, stylistic eclecticism

Abstract

The article is devoted to analytical considerations of the genre and style specifics of the piano concert in the instrumental decline of C. Saint-Saëns. The purpose of the work – revealing the poetic-intonation uniqueness of the piano concert cycles of C. Saint-Saëns in the context of the genre-style and spiritual wonders of French culture in the middle and other half of the 19th century. The methodology of the work revolves around the intonational concept of music, as well as genre-style, interdisciplinary and historical-cultural approaches.Scientific novelty is indicated by its analytical perspective, which reflects both the genre and style evolution of the piano concerto in the work of C. Saint-Saëns, as well as its correspondence with the spiritual and aesthetic inclinations of the composer.Conclusions. The five piano concertos of C. Saint-Saëns, on the one hand, fully reflect the basic stylistic orientations of his pianism, on the other hand, represent the evolution of the composer's creative thinking in this genre, which covered almost the entire second half of the 19th century (from 1858 to 1896) and turned out to be organically inscribed in the context of French piano instrumentalism of the specified period and its neoclassical searches. The analyzed concertos of C. Saint-Saëns, on the one hand, reveal the most important component of the composer's creative personality, concentrated on the "classical type of thinking" (O. Burel), which appeals to perfect compositional forms of expression, correlating with the work of the Viennese classics, and with the genre-stylistic guidelines of the work of Baroque authors, and with the revival of the French Rococo piano tradition. On the other hand, the concert heritage of C. Saint-Saëns is defined by his attraction to romantic poetic thinking (F. Liszt) and the structural transformations of the concert genre that were indicative for him. The stylistic integrativity of the composer's work is also correlated with the eclecticism typical of French culture, which implies the intertextuality of 20th-century musical art.

References

Андросова Д. В. Культура Франції на зламі XIX і ХХ століть у формуванні концепцій фортепіанних концертів К. Сен-Санса. Вісник НАКККіМ. 2019. № 1. С. 210-215.

Бурель О. В. Етапи композиторського шляху К. Сен-Санса. Культура України: зб. наук. пр. / Харківська державна академія культури. Харків, 2013. Вип. 43. С. 248-256.

Бурель О. В. Інструментальні концерти К. Сен-Санса в контексті французької жанрової традиції XIX – початку ХХ століття: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 – Музичне мистецтво / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2017. 19 с.

Гульцова Д. П. Поетика етюда в контексті жанрово-стильової специфіки творчості К. Сен-Санса та К. Дебюссі. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2016. Вип. 2. С. 184-190.

Гульцова Д. П. Поетика французької фортепіанної сонати першої половини ХХ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. №4. С. 128-134.

Клендій О. Принцип стильової інтеграції у фортепіанній творчості К. Сен-Санса. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2019. Вип. 6. С. 35-39.

Клендій О. Фортепіанний стиль К. Сен-Санса як втілення виконавського ідеалу європейської культури XIX століття: дис. … доктора філософії: 025 – Музичне мистецтво / ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків 2021. 254 с.

Сирятська Т. В. Виконавська діяльність К. Сен-Санса та її вплив на піаністичні традиції XX століття. Проблеми сучасності: мистецтво, культура, педагогіка : зб. наук. пр. / Луганський державний інститут культури i мистецтв. Луганськ, 2011. Вип. 16. С. 212-219.

Шевченко Л. Традиції культури мистецької Франції та фортепіанні концерти К. Сен-Санса. Вісник НАК-ККіМ. 2019. № 2. С.449–452.

Camille Saint-Saëns and His World / Edited by J. Pasler. Princeton University Press, 2012. 440 p.

Gallois J. Charles Camille Saint-Saëns. Edition Mardaga, 2004. 382 s.

Harding J. Camille Saint-Saëns and his circle. London: Chapman and Hall, 1965. 255 p.

Hervey A. Camille Saint-Saëns. New York: Dodd Mead & Company, 1922. 159 p.

Philipp I. Saint-Saëns pianiste et compositeur pour le piano. Le guide du concert. 1922. №3. P. 40–41.

Rees B. Camille Saint-Saens: a life. London: Chatto and Windus, 1999. 485 p.

Stegemann M. Camille Saint-Saëns and the French solo concerto from 1850 to 1920. Portland, Oregon: Amadeus Press, 1991. 341 p.

Studd S. Saint-Saëns: a critical biography. London: Cygnus Arts; Madison: Fairleigh Dickinson University Press, 1999. 356 p.

Published

2025-06-26

How to Cite

ZAYATS Н. (2025). GENRE-STYLISH METAMORPHOSES OF THE PIANO CONCERT IN THE WORK OF C. SAINT- SAËNS. Fine Art and Culture Studies, (2), 68–73. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-10