СПЕЦИФІКА МІЖДИСЦИПЛІНАРНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИКОНАВЦІВ-ДУХОВИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-8Ключові слова:
виконавське дихання, музичне виконавство, фізіологія дихання, психологія музичного виконання, міждисциплінарний підхідАнотація
Виконавське дихання є невіддільною складовою професійної підготовки духовиків. У традиціях духової школи дихання виступає не тільки фізіологічною базою звуковидобування, а й важливим чинником формування музичної фрази, динаміки та художньої виразності. У класичних дослідженнях (Палаженко, 2012; Мартенюк, 2018) акцентувалася увага на технічних і педагогічних аспектах постановки дихання. Сучасні роботи (Концевич, 2023; Михайлишен, 2019; Zelano et al., 2016) розширюють науковий дискурс, демонструючи значення виконавського дихання в контексті фізіології, психології й навіть нейропсихології. Метою дослідження є комплексний аналіз фізіологічних, психологічних і педагогічних аспектів виконавського дихання духовиків на основі міждисциплінарного підходу й узагальнення наукових і методичних джерел.У дослідженні застосовано методи порівняльного аналізу фахової літератури з фізіології дихання, психології музичного виконання та педагогіки духової школи. Узагальнено класичні та сучасні підходи до формування виконавського дихання й методики його розвитку в навчальному процесі.Робота пропонує систематизоване бачення виконавського дихання як багатовимірного явища, що поєднує механічні аспекти (діафрагмальне, комбіноване дихання), психологічну складову (дихання як інструмент подолання сценічного хвилювання, підтримки емоційної стійкості) та педагогічні стратегії розвитку дихальної витривалості й контролю повітряного потоку. Оглядово враховано дані нейропсихології, які підкреслюють зв’язок дихання з когнітивними й емоційними процесами під час виконання.Комплексний підхід до розвитку виконавського дихання духовиків є запорукою формування стійких виконавських навичок та художньої виразності. Поєднання фізіологічних знань, психологічних технік і педагогічного досвіду сприяє ефективному навчанню й підготовці музикантів. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на глибше вивчення впливу дихальних технік на когнітивні й емоційні аспекти виконавської діяльності.
Посилання
Іщенко М. В. Оздоровчі методики у вправах на дихання для академічних вокалістів. Теорія і методика професійної освіти. 2021. Випуск 31. Т. 1. С. 95–98. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/31-1.19
Концевич О. Виконавський видих трубача як один факторів виконавського універсалізму. Мистецтвознавство України. 2023. № 23. С. 189–206. DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.297539
Майструк М. І. Застосування дихальних вправ у реабілітаційному процесі у хворих на хронічне обструктивне захворювання легень. Health & Education. 2023. Вип. 3. С. 98–101. DOI: https://doi.org/10.32782/ health-2023.3.16
Марценюк Г. П. Виконавське дихання та проблеми його постановки при грі на тромбоні. Young Scientist. 2018. № 2 (54). С. 531–536.
Михайлишен О., Михайлишена А. Специфічні основи техніки формування виконавського дихання під час гри на мідних духових інструментах. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Том 2. № 26. С. 136–141. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2019-26-136-141
Павелків Р. В., Палаженко О. П. Психофізіологічні основи формування музично-виконавської діяльності учнів-духовиків у процесі навчання гри на духових інструментах. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури. України та зарубіжжя. 2017. Вип. 9. С. 54–56.
Палаженко О. П. Педагогічні рекомендації щодо пристосування дихальної системи до умов гри на духових інструментах. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. Вип. 36. С. 263–267.
Сивенко О. Л., Манучарян С. В., Калюжка А. А., Юссеф А. Менеджмент стресу: застосування поєднаного впливу самомасажу і дихальних вправ для саморегуляції стресових проявів. Актуальні питання сучасного масажу : матеріали XIV Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків. 29–30 квіт. 2022 року. Харків : ХДАФК, 2023. С. 84–90.
Цзяін Я. До питання емоційної виконавської стабільності фахівців музичного мистецтва. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. 2021. Вип. 3. С. 304–307.
Цзянань Чж. Специфіка виконавського дихання музиканта-духовика. Педагогічний дискурс. 2015. Вип. 18. С. 258–262.
Zelano C., Jiang H., Zhou G., Arora N., Schuele S., Rosenow J., Gottfried, J. A. Nasal respiration entrains human limbic oscillations and modulates cognitive function. Journal of Neuroscience. 2016. № 36 (49). P. 12448–12467. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.2586-16.2016
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.